Sykemelding ved ivf

veienerlang

Elsker forumet
Var dere sykemeldt etter innsett? Vi hadde egentlig bestemt oss for ny runde med inseminasjon i juni da denne måneden måtte brytes siden klinikken ikke hadde bestilt strå til oss. Men i å med at den måtte brytes så er jo muligheten dedifor at vi kan ta ivf i stede. Syntes det var godt å være hjemme i to uker ved forrige inseminering, å tenker det kan være greit å gjøre det samme nå.? Aller helst til test dato, var på jobb sist da vi fikk beskjeden om at forsøket var negativt, å det var ikke lett å ta på maske da:/

Hadde ikke no sykemeld ved inseminasjon, så ikke no behov for det iom at jeg går på skole bil jeg ikke h fravær om jeg ikke så. Men etter ivf var jeg sykemeldt, hadde ganske vondt i ca en uke etterpå.

Jeg har hatt sykemelding i alle mine tre forsøk. Det er stor forskjell på hvordan vi reagerer fysisk og psykisk på dette. Jeg har reagert voldsomt fysisk på dette, og ikke vært i stand til å jobbe. Det viktigste tror jeg er at du gjør det som føles riktig for deg. Dette er tross alt noe av det viktigste vi gjør her i livet, og jeg synes man skal ta godt vare på seg selv :-)

Ja er en påkjenning. Får dårlig samvittighet oven for jobben, men dette er noe vi gjør for oss, å da tenker jeg at man kan få lov å ha en litt sånn tenke kun på seg selv holdning:)

Inseminasjon syntes jeg var uproblematisk sånn sett. Var mye tøffere med IVF. Snakk med legen din og hør hva h*n synes, så finner dere en løsning sammen.

hadde ikke på de to første.. men på den siste og endte med at jeg ble gravid..

så jeg tar ikke noen sjanse nå, sykemelding fra første rugedag og frem til testdato, hvis positiv test, så sykemelding ut hele graviditeten..skal gi alt nå! tar ingen sjanser...

Svangerskapspenger er det riktige å bruke under graviditet. Jeg var sykmeldt en del under mitt svangerskap. Jeg fikk kreft etter fødselen og dermed sykmeldt i lang tid. Hadde jeg trengt lenger sykemeldingstid enn det jeg hadde, så hadde jeg ikke fått det pga jeg allerede hadde brukt en del av sykemeldingsperioden min fra graviditeten. Vil bare informere dere om det, slik at ikke dere går på en smell etter fødselen hvis det skulle oppstå noe.

Tror ikke man får ikke innvilget svangerskapspenger sånn uten videre. Det er ment til friske gravide som ikke kan fortsette i arbeidet. Det må gjøres en medisinsk vurdering om fosteret kan bli skadet dersom man fortsetter i arbeid og i utgangspunktet legge til rette på jobben først. For min del var ikke dette tilfellet. Jeg har vært sykemeldt helt siden forsøket i større eller mindre grad pga forskjellige plager. Har aldri vært snakk om noe annet enn sykemelding da dette er plager for min kropp, og ikke direkte fare for fosteret.

Så rart. Når jeg var på sykehuset på samtale midt i svangerskapet sa de til meg at det var viktig at jeg fikk svangerskapspenger hvis jeg på noen måte ikke skulle orke å jobbe i svangerskapet, ikke bruke sykemelding. Jordmora jeg gikk til sa det samme. Jeg gikk også til fastlegen, og hun skrev ut sykemelding.

Tror det er jordmødre som skriver svangerskapspenger..

Jeg trur ikke man blir mer gravid eller føler seg bedre av å sykemelde seg i lange tider hvis man i grunn er frisk. Da tenker jeg heller at det er jobben man må bytte ut ;)
Men Veienerlang, hvis du føler at du trenger et par uker borte fra jobb akkurat når det holder på, så gjør du det. Men dagene går gjerne litt fortere hvis man har noe å gjøre :)

Masse lykke til!

Helt enig i det :-)

jeg føler meg bedre hvis jeg blir sykemldt neste gang, jeg tar ikke noen sjanse for å risikere at det går gale igjen, venter på en blodprøve for å se om det er noe jeg har, (som da går under risikosvangerskap)
men uansett så kan ikke leger bevise på at det ikke var jobben som gjorde utfallet, og hvis jeg holder meg i ro hjemme og ikke stresser, så vet jeg at jeg har gjort alt..
nå tenker jeg mye på om det var skiftarbeidet og stress som kan ha innvirkning..tenker mye på hva hvis... og det har jeg ikke tenkt å utsette meg for neste gang..

Visst ein føler seg psykisk og/eller fysisk sliten under eit forsøk trur eg ein sykemelding kan hjelpa på. Å få stressa ned så masse ein kan er viktig! Eg har vore sjukemeldt under fleire av mine forsøk og føler det har vore riktig.

Denne gongen når eg no vart gravid har eg ikkje vore sykemeldt, men har jobba 50% slik eg har gjort lenge no pga ryggsmerter. Har og sidan januar hatt praksisplass ein dag i veka i barnehage gjennom nav for å prøve noko anna enn min hotelljobb i ein periode. Praksisplassen har eg no kutta ut sidan egginnsett då eg følte det vart ein ekstre belastning og meir til stress enn til glede no. Nav veit at eg skulle til med fleire prøverørsforsøk og no så skal ta ein samtale med dei om vegen vidare no når eg har vore på tidlig ul 28/5.

Jeg skal ha et fryseforsøk, forhåpentligvis i juni, har da snakket med legen min om at jeg skal få sykemelding fra innsett til testdag. Så hvis det blir positivt, lurer jeg litt på om at jeg skal be om 50% sykemelding helt i starten av svangerskapet.
Jobber i barnehage (100% stilling), og ved det forrige forsøket var jeg forferdelig sliten, så jeg har ikke lyst og "brenne meg ut" igjen, vil gjøre alt jeg kan for at det skal bli vellykket! :)
Har dere vært noe sykemeldt etter positivt forsøk?

Sikkert lurt det Stiiiiiina! Eg veit nemlig kor travelt det kan vera å jobbe i barnehage, og ein får sjeldan ein takk for å slite seg ut!

Takk for mange svar:) tror kanskje man må kjenne på det om det behøves. Men som flere skriver så vil man jo gjøre alt for å lykkes, å selv om man ikke kan vite om det å være hjemme å slappe av kontra å være på jobb gjorde noen forskjell, så er det følelsen man selv sitter igjen med av helheten som betyr noe. Man er ikke syk, men psykisk så er det en påkjenning.

Takk for mange svar:) tror kanskje man må kjenne på det om det behøves. Men som flere skriver så vil man jo gjøre alt for å lykkes, å selv om man ikke kan vite om det å være hjemme å slappe av kontra å være på jobb gjorde noen forskjell, så er det følelsen man selv sitter igjen med av helheten som betyr noe. Man er ikke syk, men psykisk så er det en påkjenning.

Det er absolutt en stor påkjenning. Så har man et stort press på jobb i tillegg, kan det jo bli litt mye innimellom. Lykke til

Back
Topp