Sykemelding under graviditeten

ToGo

Glad i forumet
Hei, jeg er gravid i uke 8 nå og sliter med en del plager som mange andre gravide. Hittil har jeg kommet meg på jobb hver dag og holdt ut hele dagen selv om jeg både er kvalm, trøtt og har smerter i korsrygg og livmor. Jeg har tenkt litt på at hvis dette vedvarer over lengre tid er jeg ikke sikker på om det er ideelt å jobbe 100% da ofte de siste timene på jobb er de mest utfordrende og krevende. Jeg vil egentlig ikke sykemelde meg, men lurer på om hvis det ender med at jeg må sykemelde meg feks 30% perioder av svangerskapet om jeg da vil miste noen økonomiske rettigheter senere i graviditeten eller permisjonen? Er det noen grense for hvor mange ganger/hvor lenge man kan være sykemeldt!

Hei,
Jeg var kvalm, utmattet og trøtt under hele svangerskapet. I tillegg store smerter i symfysen. Jobbet 100 prosent hele veien (og en del overtid). Dette angrer jeg veldig på! Var så utslitt da jeg skulle ut i permisjonen, og ble ikke mindre utslitt etter fødsel.

Lytt til kroppen din! Og ta det opp med lege/jordmor.

Er man sykmeldt gjennom svangerskapet så har det ikke noe påvirkning på utbetalingene du får i permisjonen din (foreldrepenger). Vil anbefale deg å lese litt på siden til NAV - mye nyttig informasjon der:-) Det er forskjell på utbetalinger fra NAV grunnet sykdom i svangerskapet og utbetalinger i forhold til at man ikke før tilrettelagt arbeiddoppgaver etc (nå husker jeg ikke i farten hva sistnevnte heter, men det finner du fort ut av på sidene til NAV).

Man kan bare få sykemelding i ett år, deretter må man opparbeide seg rettigheter på nytt. Utover dette har det ikke noe å si for permisjon osv

Om du blir delvis sykemeldt vil det ikke ha noe å si. Kanskje litt annerledes om du jobber skift med forskjellige tillegg, men om du jobber 8-16, så blir utbetalingen ikke påvirket.

I utgangspunktet er det ikke noe problem å være sykemeldt når du er gravid ift permisjonen, men om du har vært mye sykemeldt tidligere eller han andre ting utenom det som er standard å tenke på ville jeg dobbeltsjekket med nav :) angret på at jeg ikke hadde vært sykemeldt sist så denne gangen er jeg det.

I forhold til rettigheter har det ingenting å si om du er 10 eller 100% sykemeldt, etter et år mister du retten uansett om du har vært sykemeldt i liten prosent. Men nå er det jo slik at svangerskapet er over før du har oppnådd et år uansett, så det trenger du ikke bekymre deg for :)

Som de nevner over her så er ikke det noe problem i forhold til opptjening av foreldrepenger, men dersom du blir syk etter fødselen, og far må ta over permisjonen, så vil du ikke kunne være sykemeldt mer enn 3 mnd om du feks. var sykemeldt 9 mnd i svangerskapet. :)

Back
Topp