Sykemelding - tips og råd

Maispiren

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Noen ganger skulle eg ønske at nokon kunne bestemme for meg, kor mykje sykemeldt eg bør vere og korleis arbeidsdagen min skal sjå ut. Eg er av typen som klarer alt og presser meg til det ikkje er meir igjen å hente. No er eg heilt på felgen, har vore 20% sykemeldt 6 veker og blei 100% etter råd fra legen ut veka. Fredag skal vi ta en ny vurdering på situasjonen. Eg har veldig lyst til å jobbe (fordi det er så kjedelig å vere heime), men orker ikkje fullt pga bekkensmerter/løsning, ryggvondt og lite søvn/trøtthet. Har ei travel jente på to år. Er lærer, så ferien starter om 3 veker. I sommar skal toåringen vere heime med meg (eg er stort sett aleine på dag og ettermiddag) i 5-6 veker. Vurderer PR nå at eg nok ikkje klarer meir enn 20-30% jobb, som tilsvarer ca 5-7 timer undervisning PR uke. Alternativet er 100% sykemelding.

Så. Kva er ditt beste råd når det kommer til sykemelding? Tenkte kanskje andre hadde lignende problemstillinger...

Hvis det er 20-30% du føler at du klarer så ville jeg sagt det til legen, høres jo ut som det blir det mest riktige for deg...

Da jeg kom tilbake etter 100% sykemelding (pga hyperemesis) begynte jeg pent med 30% jobb og økte til 40% etter 3 uker når jeg så at det gikk greit. 40% var nok helt på grensa til hva jeg orket, spesielt i mai med så mye annet som skjer så fikk beholde det i 6 uker. Nå som mai nesten er over valgte jeg å øke til 50% og håper det går bra neste måneden, men ved neste vurdering så gidder jeg ikke å ha så høy terskel for å evt redusere litt igjen. Skal ikke ha noe ferie før permisjonen så er ikke noe å hente der heller...

Tre uker er heller ikke lang tid, ikke noe å ha dårlig samvittighet for! Ville lagt det frem for legen som at du egentlig ikke ser for deg noe særlig jobbing, men at du ikke vil gå hjemme 100% så du håper å få en 70-80% sykemelding.

enig med Ella

Jeg jobber nå 60%, og da fungerer jeg helt fint utenom jobb også. Jobbet 80% en god stund først, men det var ikke kroppen enig i. Jeg er nok som deg og kan egentlig presse meg for langt, dette flink pike problemet. Men har nå innsett at hvis jeg fortsetter å jobbe 60%, er det mye større sjans for at jeg kan være i jobb hele veien. Vil absolutt ikke bli 100% sykemeldt, er så redd for å kjede meg [emoji28] så jeg ville nok prøvd å jobbe litt, for psyken sin del. Så heller kaste inn håndkleet hvis det ikke går. Da har man hvertfall en grunn til å stå opp og komme seg ut døren [emoji4] viktig å lytte til kroppen!

Kanskje du kan prøve deg på 20% jobb, og så heller ha rask retur til lege og få 100% sykemelding om du fortsatt kjenner det er for tungt? Jeg jobber bare 10%, men både jordmor og lege mener det er nok, får heller beskjed om å prøve å fylle dagene med noe annet så langt jeg klarer. Graviditeten er ikke kronisk, og du kommer jo tilbake når du er ferdig i permisjon, så om du kjenner at dette er for mye så er ikke nå tiden du skal slite deg helt ut:)

Kanskje du kan prøve deg på 20% jobb, og så heller ha rask retur til lege og få 100% sykemelding om du fortsatt kjenner det er for tungt? Jeg jobber bare 10%, men både jordmor og lege mener det er nok, får heller beskjed om å prøve å fylle dagene med noe annet så langt jeg klarer. Graviditeten er ikke kronisk, og du kommer jo tilbake når du er ferdig i permisjon, så om du kjenner at dette er for mye så er ikke nå tiden du skal slite deg helt ut:)

Ja eg trur eg har landa på det nå. Endte opp med full sykemelding sist pga høyt blodtrykk og stress, så det er nok lurt å ta litt av gangen. For meg blir liksom total arbeidsbelastning større ved 20% enn i vanlige 37,5 times veker siden det blir ein del forberedelse og skrivearbeid. Så sant det du seier om at det ikkje er kronisk. Er jo aldri borte fra jobb ellers[emoji6] har jo heldigvis flere hobbyer å ty til og mange venner i permisjon. Tror eg skal senke lista litt ja og tenke at det er bare nå. Takk!

Ikke umulig jeg også snart må sykemeldes litt, sliter skikkelig om dagene

Litt usikker på hvordan regelverket er. Men skal jo være mulig å ikke jobbe natt, men ha andre vakter. Tilrettelegging eller bare jobbe den delen av stillingen. Hvordan er stillingen din i utgangspunktet og hvor mye er du SM?

Ikke umulig jeg også snart må sykemeldes litt, sliter skikkelig om dagene

Eg var hos lege i dag som var veldig enig med meg. Anbefalte egentlig 100% sykemelding men eg sa eg måtte på jobb for å la vær å klikke, så då prøver vi med 80%sykem. Anbefales å be om i allefall litt sykemelding, føler og alle andre på jobb «forstår» bedre at du ikkje er hundre prosent til stades mentalt og legger meir tilrette. Ingen takker deg etterpå, det har blitt et mantra for meg de her dagane!

Litt usikker på hvordan regelverket er. Men skal jo være mulig å ikke jobbe natt, men ha andre vakter. Tilrettelegging eller bare jobbe den delen av stillingen. Hvordan er stillingen din i utgangspunktet og hvor mye er du SM?

Last edited by a moderator:
Har ca 60 dag/kveld og ca 20% natt. Er sykemeldt 20%. Prøvde å spørre om det ikke var greiere å tilrettelegge, men det var visst veldig vanskelig..

Fordelen for deg sånn sett er at du får litt mer ro og tatt deg inn siden du får redusert stillingen med 20%.
På en måte kan du da bare jobbe som vanlig, men være borte alle nattevakter, men om det blir tunge perioder med mye jobb kan det være greit med tilrettelegging og noen bytter av vakt. Altså at om du har fire-fem vakter en uke, men fri uka etter pga egentlig nattevakter kan det justeres etter hvordan kroppen din takler det..

Har ca 60 dag/kveld og ca 20% natt. Er sykemeldt 20%. Prøvde å spørre om det ikke var greiere å tilrettelegge, men det var visst veldig vanskelig..

Når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge fra nattevakter, ville jeg tatt svangerskapspenger fra natt i stede for sykemelding. Du får fri fra nattevaktene, arbeidsgiver får dekt sine utgifter fra nav, pluss at du slipper å «bruke opp» sykepengene dine.

Når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge fra nattevakter, ville jeg tatt svangerskapspenger fra natt i stede for sykemelding. Du får fri fra nattevaktene, arbeidsgiver får dekt sine utgifter fra nav, pluss at du slipper å «bruke opp» sykepengene dine.

Last edited by a moderator:
Har blitt fortalt at det ikke er vits å søke om svangerskapspenger med mindre jobben er direkte farlig for fosteret. Jeg er sykemeldt fra natt fordi jeg ikke greier omveltningen fra natt til dag og kveld.
Lege eller jordmor som har sagt det?Mener å huske at nattarbeid ikke var ideelt under svangerskap pga at de gjerne er lengre enn vanlige dagvakter, samt at det tross alt er på natt. Det i seg selv skal kunne utløse svangerskapspenger om ikke arbeidsplassen kan tilrettelegge pga risiko.

Jeg fikk tilbud om svsngerskapspenger om ikke arb.plassen min ga meg 8 timers dager i stedet for 12 timers. Noe de gledelig gjorde i stedet for at jeg ble tatt ut av arbeid. (Det vsr hos legen)
For slik min jordmor sa til meg på fredag da hun søkte om mer tilrettelegging pga daglige kynnere; du er ikke syk, for du har ikke lungebetennelse, brukket et ben eller har influensa, da kan vi søke svangerskapspenger.

Har blitt fortalt at det ikke er vits å søke om svangerskapspenger med mindre jobben er direkte farlig for fosteret. Jeg er sykemeldt fra natt fordi jeg ikke greier omveltningen fra natt til dag og kveld.
Nattarbeid kan være farlig belastning for fosteret. Kan begrunnes med blant annet det du sier om at du ikke greier omveltningen fra dag til natt = stress for mor som er ugunstig for fosteret. Jeg har svangerskapspenger fra natt og vakter over 10 timer.

Nattarbeid kan være farlig belastning for fosteret. Kan begrunnes med blant annet det du sier om at du ikke greier omveltningen fra dag til natt = stress for mor som er ugunstig for fosteret. Jeg har svangerskapspenger fra natt og vakter over 10 timer.
Varierer litt fra arbeidssted til arbeidssted hva de mener. Ikke alle som helt har skjønt det med svangerskapspenger dessverre.
Jeg fikk for noen år siden høre at det var kommet forskning som viste at nattarbeid ikke var like skadlig som man har trodd før og at det kommer heller an på hvordan man takler nattarbeid og det å snu på døgnet fremfor nattarbeidet i seg selv.

Og der var jeg sykemeldt ut uken [emoji33]

Back
Topp