sykemelding tilbake i tid

*RoM*

Elsker forumet
Er det noen som vet om legen har tillatelse til å datere en sykemelding bakover i tid?
Tok kontakt med legekontoret onsdag sist uke, og får komme inn i morgen. Var innom kontoret i går, i dag, pluss ringte i dag før jeg endelig fikk et skikkelig svar om å komme til time. Har ikke vært på jobb, da jeg rett og slett ikke har greid det.

Så da lurer jeg på om legen har tillatelse til å skrive sykemelding tilbake til den første dagen jeg tok kontakt med verdens tregeste legekontor?

Ja, jeg fikk hvertfall det ;) hadde i utgangspunktet gradert sykemelding men jordmor mente jeg måtte sykemeldes fullt pga litt høyt bt og mye stress på jobb. Var da to uker igjen til permisjonen begynte.

Dette var en fredag. Ringte legekontoret og legen var ikke der før onsdag. Skulle ringe meg den dagen men blei torsdag tror jeg før han ringte... Når jeg snakka med kontordama på fredagen blei jeg litt stressa siden jeg liksom ikke visste om jeg blei sykemeldt og hvordan jeg skulle gjøre det med jobb... Men da sa kontordama om jordmor mente jeg skulle sykemeldes så blei det nok sånn ;)

Men kommer jo an på grunnen for sykemelding, er jo noe legen skal avgjøre og ikke en selv sånn sett.....

Legekontoret mitt har gitt meg sykemelding som er tilbakedatert så lenge jeg har tatt kontakt med de fra dag 1.

Så lenge man tok kontakt første sykedagen har jeg fått beskjed om at legen kan skrive fra da :)

Fra den dagen du tar kontakt. Det er også oppmøteplikt (dvs legen må se deg for å skrive ut sykemelding første gang for en periode).

Min lege gjør det :) nå har jeg riktignok en kronisk sykdom, men ikke alltid at det er grunnen til at jeg er syk men jeg får det for det :)

Det var godt å høre! Da håper jeg at legen min forstår meg i morgen. Søvnløshet er noe herk!

Ja mente de gjør det fra den dagen du ringer å "sier" ifra at du er syk til legen. Er ihvertfall det min lege har gjort. Så må være kjapp med å ringe i grunn.

Er det noen som vet om legen har tillatelse til å datere en sykemelding bakover i tid?
Tok kontakt med legekontoret onsdag sist uke, og får komme inn i morgen. Var innom kontoret i går, i dag, pluss ringte i dag før jeg endelig fikk et skikkelig svar om å komme til time. Har ikke vært på jobb, da jeg rett og slett ikke har greid det.

Så da lurer jeg på om legen har tillatelse til å skrive sykemelding tilbake til den første dagen jeg tok kontakt med verdens tregeste legekontor?

De kan gå tilbake til første gangs kontakt angående det problemet du nå opplever :)

Det går :) men husk å si ifra til legen! Noen skriver sykemeldingen litt på automatikk og daterer den ikke tilbake, så si du ønsker det og at du har kontaktet legekontoret ved første sykedag :)

Å tilbakedatere en sykemelding er et unntak fra regelen, og legen skal vurdere det strengt. I ditt tilfelle virker det opplagt at forsinkelsen er på grunn av legekontorets kapasitet, så hvis det ikke er tvil om at du var syk allerede onsdag skal det gå greit å tilbakedatere. Hvis legen nøler, kan du vise til helsedirektoratets veleder for sykemelder.

God bedring!

Var hos legen i dag,og det gikk fint. Takk for veiledning =)

Kommer ann på sykdom /grunn!

Back
Topp