Sykemelding/svangerskapspenger

Mamsen_og_lillegutt

Blir kjent med forumet
Hei.
Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med hva man har krav på som gravid? Jeg kan og vil jobbe så mye som mulig, men på grunn av stress på arbeidsplassen og begynnende problemer med bekkenet blir jeg drit sliten etter en dag på jobb. Jeg jobber som sykepleier, med rehabilitering av rusmisbrukere. Jeg har hovedansvar for medisinrommet og sørger for at dosetter blir dosert, medisiner bestilt og medisinoversikter oppdatert. I tillegg til at jeg primærkontakt for flere, det medfølger en del samtaler, papirarbeid osv. Også er det andre oppgaver som matlaging, vasking, ADL- trening med beboere osv. Spurte sjefen min om å slippe å jobbe på kjøkkenet(mye løfting) og vasking nå som bekkenet har begynt å krangle. Fikk beskjed om at jeg først og fremst trengte dokumentasjon fra lege/jordmor. Skal til jordmor til uken og tenkte å be om et sånt skjema ang. tilrettelegging. Men hvis arbeidsplassen ikke kan/vil tilrettelegge hva gjør jeg da? Kvalifiserer jeg for sykepenger eller svangerskapspenger? Det hører vel også med til historien at jeg er redd for å stresse for mye da jeg fikk HELLP i første svangerskap og det endte med akutt KS i uke 31. Noen som kan noe om dette?

Hei, Om arbeidsplasen ikke kan eller vil tilrettelegge eller midlertidig omplassere deg, så har du rett på svangerskapspenger.

Mer om det kan du lese i artikkelen her: Svangerskapspenger