Sykemelding/svangerskapspenger

Mamsen_og_lillegutt

Blir kjent med forumet
Hei.
Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med hva man har krav på som gravid? Jeg kan og vil jobbe så mye som mulig, men på grunn av stress på arbeidsplassen og begynnende problemer med bekkenet blir jeg drit sliten etter en dag på jobb. Jeg jobber som sykepleier, med rehabilitering av rusmisbrukere. Jeg har hovedansvar for medisinrommet og sørger for at dosetter blir dosert, medisiner bestilt og medisinoversikter oppdatert. I tillegg til at jeg primærkontakt for flere, det medfølger en del samtaler, papirarbeid osv. Også er det andre oppgaver som matlaging, vasking, ADL- trening med beboere osv. Spurte sjefen min om å slippe å jobbe på kjøkkenet(mye løfting) og vasking nå som bekkenet har begynt å krangle. Fikk beskjed om at jeg først og fremst trengte dokumentasjon fra lege/jordmor. Skal til jordmor til uken og tenkte å be om et sånt skjema ang. tilrettelegging. Men hvis arbeidsplassen ikke kan/vil tilrettelegge hva gjør jeg da? Kvalifiserer jeg for sykepenger eller svangerskapspenger? Det hører vel også med til historien at jeg er redd for å stresse for mye da jeg fikk HELLP i første svangerskap og det endte med akutt KS i uke 31. Noen som kan noe om dette?

Hei, Om arbeidsplasen ikke kan eller vil tilrettelegge eller midlertidig omplassere deg, så har du rett på svangerskapspenger.

Mer om det kan du lese i artikkelen her: Svangerskapspenger

En har bare rett på svangerskapspenger dersom det er risiko for forplantningsskade(skade på foster, spontanabort, for tidlig fødsel o.l.) på grunn av forhold på jobben og de ikke klarer å tilrettelegge tilstrekkelig for dette på jobben. Bekkenløsning vil f.eks ikke gi rett på svangerskapspenger, men sykepenger fordi bekkenløsning ikke er skadelig for fosteret. Usikker på om risiko for HELLP kombinert med stress på jobb kan gi rett til svangerskapspenger, eller om det vil gå på sykepenger. Men det er absolutt verdt å undersøke fordi man slipper å ta av sykemeldingskvoten. Håper jordmor eller lege kan være til hjelp med å finne ut av alt.

Synes det høres veldig unødvendig ut å kreve legeattest før man forsøker å tilrettelegge for å holde deg i jobb lengst mulig på en forsvarlig måte. Håper du finner ut av noe og at jordmor/lege er mer behjelpelig.

Hmm.. Hør med jordmor, enig med ho over mtp risiko, er kanskje en mulighet der!

Jeg fikk svangerskapspenger sist pga jobb ikke kunne tilrettelegge mer, stigende blodtrykk på meg og kurva på ca størrelse(magemål osv.) flatet ut før den sku. (Hadde en elev med svært voldelige tendenser, fikk ikke distansert meg helt på tross av assistent og aldri «alene» med eleven, var jo kontaktlærer..) ja, så da ble det svangerskapspenger :-)

Enig i st det ikke bør være nødvendig med legeattest for å kunne tilrettelegge. Her fikk jeg skrevet om turnusen til dag/kveld fra natt uten st lege var involvert. Og jeg får beholde nattetilegget. Syns sjefer burde gjøre det de kan for å holde ansatte lengst mulig i jobb. Det gagner jo alle.

Jeg fikk svangerskapspenger i første svangerskapet mitt. Sittestilling på jobb kunne ikke tilrettelegges mer, og dette utløste kraftige kynnere som brukte flere timer på å stoppe. Lege og jm var redd for at det skulle bli for tidlig fødsel.

Jobber prøvde å tilrettelegge alt de kunne, men tilslutt var det 100% svangerskapspenger.

Jeg fikk en bekreftelse fra lege på hvilke ting på jobb jeg absolutt burde holde meg unna (kjemikalier blant annet) da dette ville gjøre det lettere for jobben å tilrettelegge. Enkelte arbeidsgivere (kanskje spesielt offentlig) må ha disse papirene for å vise til sine ledere igjen også.

Dersom arbeidsplassen ikke VIL tilrettelegge så bryter de loven så det bør egentlig være et ikke tema. Om du føler at arbeidsplassen ikke VIL tilrettelegge så bør du be om sykmelding og vente på et møte med NAV og arbeidagiver hvor de går gjennom nettopp dette med tilrettelegging.
Det høres jo ut som du både kan og vil utføre en del av arbeidsoppgavene med tilrettelegging så ville nok bare stått på mitt. Be gjerne JM eller lege og skrive spesifikk hva du bør unngå slik at arbeidsgiver ikke kan argumentere imot

Takk for svar alle sammen. Har endt opp med foreløpig gradert sykemelding, men skal ha møte med leder, fastlege og NAV til uken så håper å få til en ordning da. Opplever nok dessverre at min leder er lite interessert i å tilrettelegge og at vedkommende har litt negativ holdning til hele svangerskapet. Hun presterte faktisk å si at jeg burde skjønne at det var et ubeleilig tidspunkt å skulle være borte på. Jeg gjør også det, men vi har prøvd lenge for å få til nr.2 og det er jo ikke sånn at jeg kan bestemme selv at jeg skal være "frisk" hele svangerskapet.

Dersom arbeidsplassen ikke VIL tilrettelegge så bryter de loven så det bør egentlig være et ikke tema. Om du føler at arbeidsplassen ikke VIL tilrettelegge så bør du be om sykmelding og vente på et møte med NAV og arbeidagiver hvor de går gjennom nettopp dette med tilrettelegging.
Det høres jo ut som du både kan og vil utføre en del av arbeidsoppgavene med tilrettelegging så ville nok bare stått på mitt. Be gjerne JM eller lege og skrive spesifikk hva du bør unngå slik at arbeidsgiver ikke kan argumentere imot
Jeg fikk et skjema fra jordmor som var veldig bra, men min leder mener at de ikke kan tilrettelegge i så stor grad. Noe både jeg, verneombud og ansatterepresentant er uenig i.. Dette handler nok egentlig om at hun er litt sur for at jeg har blitt gravid, til tross for at hun vet vi har prøvd lenge, så det burde vel ikke være et sjokk...

Enig i st det ikke bør være nødvendig med legeattest for å kunne tilrettelegge. Her fikk jeg skrevet om turnusen til dag/kveld fra natt uten st lege var involvert. Og jeg får beholde nattetilegget. Syns sjefer burde gjøre det de kan for å holde ansatte lengst mulig i jobb. Det gagner jo alle.
Ja, i forrige svangerskap så var ikke dette et problem i det hele tatt. Vi har fått ny leder som ser litt annerledes på ting tydeligvis... I forrige svangerskap jobbet jeg 100 prosent nesten hele tiden da jeg fikk det tilrettelagt både med turnus, arbeidsoppgaver og mulighet til å forskyve arbeidstiden innimellom om natta hadde vært tøff. Jeg jobber jo fremdeles på samme sted så jeg sliter med å forstå at dette er så vanskelig nå i forhold til da.

En har bare rett på svangerskapspenger dersom det er risiko for forplantningsskade(skade på foster, spontanabort, for tidlig fødsel o.l.) på grunn av forhold på jobben og de ikke klarer å tilrettelegge tilstrekkelig for dette på jobben. Bekkenløsning vil f.eks ikke gi rett på svangerskapspenger, men sykepenger fordi bekkenløsning ikke er skadelig for fosteret. Usikker på om risiko for HELLP kombinert med stress på jobb kan gi rett til svangerskapspenger, eller om det vil gå på sykepenger. Men det er absolutt verdt å undersøke fordi man slipper å ta av sykemeldingskvoten. Håper jordmor eller lege kan være til hjelp med å finne ut av alt.

Synes det høres veldig unødvendig ut å kreve legeattest før man forsøker å tilrettelegge for å holde deg i jobb lengst mulig på en forsvarlig måte. Håper du finner ut av noe og at jordmor/lege er mer behjelpelig.
Fikk beskjed av både NAV og fastlege at jeg kunne søke om svangerskapspenger etter møte vi skal ha neste uke om det ikke blir noen enighet med min leder da. Men han fra NAV presiserte tydelig at de ikke kunne velge å tilrettelegge. Har også med en representant fra forbundet og verneombud på jobben så jeg regner jo med at vi finner en løsning egentlig.

Fikk beskjed av både NAV og fastlege at jeg kunne søke om svangerskapspenger etter møte vi skal ha neste uke om det ikke blir noen enighet med min leder da. Men han fra NAV presiserte tydelig at de ikke kunne velge å tilrettelegge. Har også med en representant fra forbundet og verneombud på jobben så jeg regner jo med at vi finner en løsning egentlig.
Godt å høre, virker som at alle andre rundt deg er opptatt av å ta vare på deg nå, slik det burde være:happy:

Back
Topp