Sykemelding, Svangerskapspenger og Corona

Gamlebyen87

Andre møte med forumet
Hei folkens! :happy:
Jeg har bekkenløsning og har vært sykemeldt hele april. Til vanlig jobber jeg i barnehage, og for at ting skal gå opp med kohorter og personale er de avhengig av en person som er 100% arbeidsfør og kan stille hver dag.

Mine sykemeldingspenger fra NAV gir jobben mulighet til å leie inn vikar for meg. Sånn som ting er nå er det vanskelig for jobben å tilrettelegge noe for meg uten å miste arbeidskraften/vikaren de trenger.

Legen sier jeg bør søke svangerskapspenger siden jobben ikke kan tilrettelegge for meg, men jeg er ganske redd for å bli fattig siden NAV er sprengt om dagen. Hva tenker dere om dette? Vi er i en ganske spesiell situasjon og det finnes sikkert ikke noen standard regler for dette? :nailbiting:

Takker for svar :signs001
 
For å være sikret penger på rett tidspunkt hadde jeg forblitt sykemeldt hvis jeg kunne! broren min er 50% sykemeldt fra jobben og permittert resten. Jobben betaler egentlig sykepenger og får igjen fra nav, men etter at de måtte permittere (norwegian han jobber for) kommer alle pengene fra nav. For hans del betyr det nå at han står uten penger. Søknaden om dagpenger er ikke en gang behandlet, og sykepengene skal nå komme fra nav, men de kommer heller ikke nå. Han står dermed uten lønn. Det kommer jo inn på sikt, men regningene forfaller jo.
 
Har tenkt det samme. Arbeidsgiver betaler sykepenger for meg og får refundert fra nav. Jeg tør ikke prøve meg på svangerskapspenger just pga det isks90 sier!
Kjipt å bruke opp sykemeldingsdager, men vi har ikke råd til noe annet ...
 
Det er jordmor som bestemmer om du skal ha svangerskapspenger eller ei, også godkjenner nav søknaden (eller ikke). Det går visst veldig raskt for tiden, tror de har noen egne som sitter med bare slike ting siden behandlingstiden på det ikke er så lang.
 
Det er ikke de samme folka som jobber med dagpenger og svangerskapspenger, så du trenger ikke være redd for å havne bakerst i køen :) En god del blir også behandlet automatisk, og da går det fort. Kompliserte saker på dagpenger feks må behandles manuelt, og da tar det tid..
 
Men man får ikke svangerskapspenger pga bekkenproblemer vel?

Jeg jobber også i bhg, og er 100% sykemeldt nå. Veldig glad for det, i dag klarer jeg ikke å gå. Bytter på å ligge og sitte og håper kiropraktor i morgen kan hjelpe. Det er vondt konstant:arghh:
 
Har tenkt det samme. Arbeidsgiver betaler sykepenger for meg og får refundert fra nav. Jeg tør ikke prøve meg på svangerskapspenger just pga det isks90 sier!
Kjipt å bruke opp sykemeldingsdager, men vi har ikke råd til noe annet ...

men hvis arbeidsgiver forskutterer sykepenger, så skal de også forskuttere svangerskapspenger.
 
Men man får ikke svangerskapspenger pga bekkenproblemer vel?

Jeg jobber også i bhg, og er 100% sykemeldt nå. Veldig glad for det, i dag klarer jeg ikke å gå. Bytter på å ligge og sitte og håper kiropraktor i morgen kan hjelpe. Det er vondt konstant:arghh:
Nei. Man får svangerskapspenger fordi arbeidsmiljø eller oppgaver kan være skadelig for fosteret. Og man får ikke (dessverre) svangerskapspenger pga coronaviruset ene og alene. Men det er jordmoren som tar den vurderingen :happy:
 
Nei. Man får svangerskapspenger fordi arbeidsmiljø eller oppgaver kan være skadelig for fosteret. Og man får ikke (dessverre) svangerskapspenger pga coronaviruset ene og alene. Men det er jordmoren som tar den vurderingen :happy:

min jordmor fortalte sist kontroll at corona har kommet på listen til svangerskapspenger nå ;) hvis man jobber tett på andre (helse, barnehage ++)
 
Legen vil egentlig sykemelde meg men jeg er redd for og sitte igjen uten penger:nailbiting: tror det er sånn at arbeidsgiver forskuttere sykepengene å får igjen av Nav, men nå har det seg sånn at jeg har bare 20% fast stilling men jobber 100%.. er redd for at jeg bare får for dei 20%.. er det noen som vet hvordan det fungerer?
 
Legen vil egentlig sykemelde meg men jeg er redd for og sitte igjen uten penger:nailbiting: tror det er sånn at arbeidsgiver forskuttere sykepengene å får igjen av Nav, men nå har det seg sånn at jeg har bare 20% fast stilling men jobber 100%.. er redd for at jeg bare får for dei 20%.. er det noen som vet hvordan det fungerer?
Sniker
Da får du gjennomsnittlig lønn for de siste 3 mnd, hvis jobben utbetaler kun din % får du resten av nav :)

Når det gjelder svangerskapspenger er det vanskelig å få innvilget når mor har vært sykmeldt pga egen sykdom først.
 
Sniker. Jeg søkte om svangerskapspenger 1.april og fikk søknaden godkjent 2.april:) da var jeg 12+3. Jeg var forberedt på å måtte vente hele behandlingstiden som står på nav.no før søknaden ble behandlet, det måtte jeg i de to andre svangerskapene:) Så de var utrolig raske denne gangen! Jeg var først sykmeldt i 5 uker pga kvalme, deretter var jeg hjemme med barna på omsorgsdager i 1,5 uke før jeg søkte svangerskapspenger. I de to andre svangerskapene har jeg vært 50% sykmeldt pga tung fysisk jobb til rundt uke 24 før jeg har gått rett over på svangerskapspenger. Har alltid fått godkjent søknadene mine:)
 
min jordmor fortalte sist kontroll at corona har kommet på listen til svangerskapspenger nå ;) hvis man jobber tett på andre (helse, barnehage ++)

Hmm. Skulle gjerne sett det skriftlig en plass, for her sier jordmor at det ikke er det. Jeg jobber i utsatt yrke og får det ikke.
 
Sykemeldt fra barnehage selv og svangerskapspenger er ikke aktuelt for meg. Kommunen betaler full lønn under sykemelding og får tilbake fra nav. Var sykemeldt med bekkenløsning halve forrige svangerskap også og hørte ingenting om noe annet enn sykepenger da heller.
 
Hmm. Skulle gjerne sett det skriftlig en plass, for her sier jordmor at det ikke er det. Jeg jobber i utsatt yrke og får det ikke.

ja det kan jeg ikke hjelpe med dessverre.. var selv på svangerskapspenger før permisjonen nå, men det var pga stress..
men jordmor var veldig fornøyd med dette siden hun viste at mange gravide var veldig bekymret nå...

skal sies at hverken jordmor eller lege trodde jeg kunne få svangerskapspenger heller da, med jobb i barnehage.. så jeg gikk sykmld. Men så hadde jordmor lest seg opp før jeg kom på kontroll og bestemt at vi skulle prøve på en søknad likevel - og den var det null prob å få igjennom til nav.. verste man får er jo ett nei
 
Har tenkt det samme. Arbeidsgiver betaler sykepenger for meg og får refundert fra nav. Jeg tør ikke prøve meg på svangerskapspenger just pga det isks90 sier!
Kjipt å bruke opp sykemeldingsdager, men vi har ikke råd til noe annet ...
Men du klarer jo ikke å bruke opp sykemeldingsdager i løpet av et svangerskap? Det er jo 1 år vi kan være sykemeldt. Eller misforstår jeg noe? I mitt første svangerskap var jeg sykemeldt 100% fra uke 19. I mitt andre var jeg sykemeldt 50% en stund og så 100% når jeg var rundt 24 uker. Ingen har noen gang snakket om at det var for lenge sykemeldt..
 
Men du klarer jo ikke å bruke opp sykemeldingsdager i løpet av et svangerskap? Det er jo 1 år vi kan være sykemeldt. Eller misforstår jeg noe? I mitt første svangerskap var jeg sykemeldt 100% fra uke 19. I mitt andre var jeg sykemeldt 50% en stund og så 100% når jeg var rundt 24 uker. Ingen har noen gang snakket om at det var for lenge sykemeldt..

Hvis man går et helt svangerskap sykemeldt, og det skulle skje noe med deg under fødsel f eks som gjør at du ikke kan ta deg av barnet selv så vil du jo bli sykemeldt, og partner vil da ta over permisjon. Da er det plutselig ikke så lenge før man har brukt opp det året med sykepengerettigheter hvis det blir langvarig.
 
Men du klarer jo ikke å bruke opp sykemeldingsdager i løpet av et svangerskap? Det er jo 1 år vi kan være sykemeldt. Eller misforstår jeg noe? I mitt første svangerskap var jeg sykemeldt 100% fra uke 19. I mitt andre var jeg sykemeldt 50% en stund og så 100% når jeg var rundt 24 uker. Ingen har noen gang snakket om at det var for lenge sykemeldt..
Hvis man går et helt svangerskap sykemeldt, og det skulle skje noe med deg under fødsel f eks som gjør at du ikke kan ta deg av barnet selv så vil du jo bli sykemeldt, og partner vil da ta over permisjon. Da er det plutselig ikke så lenge før man har brukt opp det året med sykepengerettigheter hvis det blir langvarig.

Som frøkna93 skriver. Jeg har vært sykemeldt siden uke 6. Skulle det skje at jeg blir syk i permisjon og det blir langvarig, tar det ikke lang tid før jeg må over på AAP. Det er kjipt!
 
Back
Topp