Sykemelding/permisjon når man er gravid med tvillinger

Tullemor79

Gift med forumet
Hei

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med når man blir sykemeldt ut svangerskapet når man går med tvillinger? Mener overalt jeg har lest så er det uke 20-22, men sjefen på jobb nekter å tro meg. Mener at jeg ikke har noen andre rettigheter enn de som kun har en i magen og at dersom formen min er fin skal jeg jobbe fram til 3uker før termin...[:@] Dessuten sier hu at a være gravid er ingen sykdom og at det ikke er risikofylt å gå med tvillinger... arg, blir så frustrert.

Tenkte jeg skulle være snill å si ifra om det siden min uke 20 er til jul sånn at de er forberedt om folk ber om ferie og sånt i romjula, men den gang ei. Får intet gehør fra den kanten gitt.. greit at hu har tre unger, men hu har nå aldri hatt tvillinger... Hjelper vel ikke at jeg er en tikkende hormonbombe for tida, men er så frustrerende å ikke bli hørt eller trodd...
 
Jeg fant ut at jeg ventet tvillinger på den ordinære UL, og var da 20+1. Jordmora sa til meg at legen min ville sykemelde meg neste gang jeg hadde time der, hvilket var uka etter...
Arbeidsgiveren din har absolutt INGENTING hun skulle ha sagt ifht.dette, det er legen din som har det siste ordet. Det å ha 2 stk.inni der innebærer mer tyngde enn en enlinggraviditet, så ikke bry deg så mye om hva hennes personlige mening er...
Gå til legen du, og er h*n vanskelig også med tanke på sykemelding (noe jeg tviler sterkt på) så smører du på hvor bekymret du er for de 2 inni der, og at du ikke "tør" noe annet enn å gå hjemme frem til fødsel. Mener nå jeg da [;)]
Tvi-tvi...
 
Har akkurat byttet fastlege, så aner ikke hvordan han nye er. Har time hos hen neste fredag, blir spennende. Er ikke å juge at jeg er bekymra for de to inni der, for det er jeg. Skal til jordmor i morgen da, tenkte å høre litt med hu også. Det er så slitsomt å være konstant kvalm, kaste opp innimellom og super trøtt... Er bare 11 uker til lørdag da, så er vel vanlig...
 
jeg jobbet til jeg var nesten 29 uker da jeg var i bra form og hadde stillesittende kontorarbeid og ønsket det selv. Men jeg var under nøye kontroll fra spesialist hele tiden og målte cervix minst hver 14. dag. Ble tilslutt beordret til strengt sengeleie resten av svangerskapet da cervix ble veldig kort. Så det varierer alt etter formen din, type arbeid og hvordan legen vurderer svangerskapet ditt. Det er ikke noe problem å jobbe utover uke 20-22 dersom alt er greit. Det kan være lenge å gå hjemme og vente på ungene... men det er mine erfaringer.
 
Jeg ble sykemeldt 50% da jeg var ca 22 uker på vei og 100% da jeg var 24 uker. Greia med sykemelding er at man skal være føre var. man skal ikke kutte ned eller slutte når man er utslitt men før dette skjer. Det er legen som skriver ut sykemelding og dette har ikke arbeidsgiver noe som helst med. Jeg er glad for at jeg ble sykemeldt da jeg ble for det tok ikke lange stunden før jeg fikk problemer med nattesøvnen og at jeg kjente hvor tungt alt begynte å bli.

Ta en prat med legen din du og ikke bry deg om hva sjefen din måtte si eller mene. Det er din kropp, din graviditet og din og tvillingene dine sin helse det er snakk om.
 
Jeg har fått beskjed fra gynekologen at det uansett blir full sykemelding fra uke 28, når man går med tvillinger trenger man ikke å ha en grunn for sykemelding når man er kommet så langt. Jeg synes det høres fornuftig ut, for med to er man like stor når man er 30 uker, som en som bare har en er ved 40 uker..og det sier jo litt!

Før uke 28 mente hun at vi fikk se det an, da kommer det an på bl.a. hvordan arbeid man har, muligheter for tilrettelegging på arbeidsplassen og den gravides helse.
Personlig kan jeg IKKE tenke meg å gå ut i full sykemelding ved uke 20! Og jeg er litt enig med sjefen din når hun sier at det ikke er en sykdom, samtidig er det annerledes å gå med to enn med en, og bl.a. er risikoen for fortidlig fødsel større.

Jeg er i uke 20 omtrent i midten av november, og ser for meg at jeg fremdeles fint kan være på jobb da (jeg jobber i barnehage, så det er ganske aktivt!), men jeg har også en sjef som gjerne vil tilrettelegge best mulig, bl.a. ved å ha møte med jordmor for å høre hva hun tenker kan gjøres.

Ellers er jo aktiv sykemelding, eller gradert sykemelding noe som kan lette trykke når ting begynner å bli tyngre og mer slitsomt, og jeg tror nok at jeg vil satse på det så lenge så mulig..
 
ORIGINAL: Akire

Jeg er i uke 20 omtrent i midten av november, og ser for meg at jeg fremdeles fint kan være på jobb da (jeg jobber i barnehage, så det er ganske aktivt!), men jeg har også en sjef som gjerne vil tilrettelegge best mulig, bl.a. ved å ha møte med jordmor for å høre hva hun tenker kan gjøres.

Ellers er jo aktiv sykemelding, eller gradert sykemelding noe som kan lette trykke når ting begynner å bli tyngre og mer slitsomt, og jeg tror nok at jeg vil satse på det så lenge så mulig..


Du er rundt omkring 24-25 uker på vei til jul du da eller? Som jeg skrev tidligere ble jeg 100% sykemeldt da jeg var 24 uker på vei. Jeg er nå 27 uker på vei og synes det er veldig deilig å være sykemeldt. Joda dagene går saktere og det kan ofte bli kjedelig. Men de siste to ukene har jeg hatt problemer med nattesøvnen. Magen er veldig stor og det er tyngre/vanskeligere å snu seg om natta. I tillegg er jeg svært tørst (spesielt om natten) og går masse på do. Da er det godt å tenke på at jeg slipper å stå opp tidlig for å dra på jobb. Dette med sykemelding er jo veldig individuelt og avhenger formen og jobben din. Men jeg vil anbefale å sykmelde deg før du begynner å bli utslitt...
 
ORIGINAL: kristinpia84

Du er rundt omkring 24-25 uker på vei til jul du da eller? Som jeg skrev tidligere ble jeg 100% sykemeldt da jeg var 24 uker på vei. Jeg er nå 27 uker på vei og synes det er veldig deilig å være sykemeldt. Joda dagene går saktere og det kan ofte bli kjedelig. Men de siste to ukene har jeg hatt problemer med nattesøvnen. Magen er veldig stor og det er tyngre/vanskeligere å snu seg om natta. I tillegg er jeg svært tørst (spesielt om natten) og går masse på do. Da er det godt å tenke på at jeg slipper å stå opp tidlig for å dra på jobb. Dette med sykemelding er jo veldig individuelt og avhenger formen og jobben din. Men jeg vil anbefale å sykmelde deg før du begynner å bli utslitt...


Ja, det stemmer.. Og jeg vet jo det at det vil bli tyngre etterhvert, og en gradert sykemelding med enten kortere dager, eller noen dager fri, vil nok hjelpe mye da før det blir en 100% sykemelding. Men enn så lenge tenker jeg å holde meg mest mulig på jobb, lengst mulig. Og 100% sykemelding om en måned er for tidlig..det er jeg nesten helt sikker på.
 
Jeg ble først 50% sykemeldt i uke 18 pga trøbbel med nyrebekkenet (sv.sk. relatert). Holdt ut i to-tre uker før det ble full sykemld. Og det var uvant!! Dagene gikk tregere, men jeg gjorde alt jeg kunne for å slappe av og ruge[:D]. SKal si det var verdt det mot slutten, for det at jeg tok det med ro gjorde at jeg kom meg igjennom! Og ikke minst; jeg holdt på jentene i noen ekstra uker. Klarte ikke målet som var 36+2 men ikke langt unna.
 
Synes det er viktig å si at tvillingsvangerskap i seg selv betegnes som RISIKOsvangerskap uavhengig av hvilken form den gravide er i. Hensikten med tidlig sykemelding (uke 20-22-24) er å være føre var slik at man ikke brenner opp alt kruttet i første og andre trimester[;)]. For at det blir tungt er det ingen tvil om, og da er det veldig lurt å ha litt å gå på!
 
Var jeg deg ville jeg nok hatt oppfølging hos lege til å begynne med, regner med du får videre oppfølging direkte på sykehuset og DER vet de hva de driver med[:)]. Prøv å ikke tenke på arbeidsgiveren, men send den sykemeldinga som kommer i posten [;)] for den kommer... Om ikke i uke 20 eller 22 så kommer den når DU i samarbeid med legen finner ut når det er best for DEG og barna.
 
Lykke til!!!
 
Tusen takk jenter! Da gjenstår det å se hva som skjer framover! Er alle dere med tvillinger inne på sykehuset til kontroll? Jeg fikk beskjed av IVF-legen i Porsgrunn at jeg kunne barselsavd og få oppfølging hos spesialist der, men når jeg ringte dit fikk jeg bare beskjed om at de ikke tar inn folk til kontroll så tidlig og at de ser meg fra uke 30 og ut... skjønner ingenting jeg...
 
ORIGINAL: tullemor79

Tusen takk jenter! Da gjenstår det å se hva som skjer framover! Er alle dere med tvillinger inne på sykehuset til kontroll? Jeg fikk beskjed av IVF-legen i Porsgrunn at jeg kunne barselsavd og få oppfølging hos spesialist der, men når jeg ringte dit fikk jeg bare beskjed om at de ikke tar inn folk til kontroll så tidlig og at de ser meg fra uke 30 og ut... skjønner ingenting jeg...

 
[:)] Jeg kom fra IVF Porsgrunn, og skulle egentlig dit på tidlig ul i uke 8 men da var det fellesferie der.. Mener å huske at jeg dro til fastlegen og at han sendte meg videre til sykehuset i Tønsberg? Hmm.. herregud som man glemmer da?? [8|]  Jeg har diabetes 1 så fikk ekstra oppfølging uansett, men mener at alle tvillinggravide skulle følges opp på sykehuset ja. Fra uke 30 høres jo veldig seint ut uansett!! Det er vel Tønsberg du tilhører tenker jeg, har du ringt kvinneklinikken der? Tlf 33342557. Jeg hadde alle kontroller hos seksjonsoverlege Lars Johansen eller jordmor på avd. Pluss et par andre som tok ul av og til.
 
Og se linken her: det skjemaet jeg fikk der det står oppfølging over tvillingsvangerskap (fra SiV hjemmesider) : Litt avhengig av type tvillingsvangerskap du har starter oppfølgingen i alt fra uke 18-24 som man ser på skjemaet. Nå vet jeg ikke hvilken type du har men dvs at du uansett skal følges opp fra FØR uke 30. Så jeg ville ringt inn igjen![:)] Alt for å ikke gå og bekymre deg fremover...
 
 
 
 
 
Jeg hører til i Skien, og det var dit jeg ringte også. Tenker jeg tar det med fastlegen min om en uke, har time der da. Jordmora sendte henvisning til sykehuset for ul i uke 18 også, og sa det er første gang jeg skal dit... som sagt, ganske forvirra men regner med det ordner seg![:)]
 
etter jeg var på ul i uke 18+6, var jeg på kontroll på sykehuset hver 3 uke, på slutten var jeg der hver 2 uke
jeg var da sykehuset østfold,avd fredrikstad
 
Jeg venter tvillinger i des er i uke 30+1, jeg blei sykemeldt fra uke 20, jeg jobber i barnehage fra 0 til 3 år alderen, jeg blei sykemeldt med en gang[:)][:)]
 
Back
Topp