Sykemelding og utsatt ferie

Jegermeg

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei.
Jeg er nå sykemeldt 50% på grunn av bekkenet, men frykter at dette blir 100% før sommeren kommer når vi skal tilbake fra hjemmekontor. Starter undervisning på skolen igjen om 1 1/2 uke og er veldig spent på hvordan det skal gå.
Det jeg lurer på er hva som skjer med ferien hvis jeg(vi gravide) blir sykemeldte. Rent praktisk trenger man jo ikke sykemelding i ferien, men har hørt at hvis man er 100% sykemeldt kan man få utsatt ferien. Hvordan blir det da ift permisjonen? Legger man til ferieukene? Venter man med permisjonen? Lærere har hele ferien plassert i juli.(siste virkedag av i juli er avslutning på ferie) Det vil si at det er snakk om 5 uker(eller de lovbestemte 4 uker og 1 dag) som muligens utsettes.

(Vil si at jeg aldri vil be om sykemelding for å få lengre permisjon hvis det viser seg at jeg kan fungere 50% som nå)

Jeg står i samme situasjon og tar den ferien jeg ikke får "brukt" i oktober, november eller desember for da kan jeg utvide permisjonen like lenge som jeg har ferie :)

Jeg står i samme situasjon og tar den ferien jeg ikke får "brukt" i oktober, november eller desember for da kan jeg utvide permisjonen like lenge som jeg har ferie :)

Gjør du da noe når du fyller ut søknad om permisjon eller tar du det senere? (Virker som evigheter siden jeg fylte ut dette sist og husker ikke hvordan det var):p

Jeg er 100% sykemeldt nå og regner med det fortsetter frem til permisjon. Så jeg utsetter ferien og forskyver dermed permisjonen har jeg tenkt. ☺️

Kommer ikke til å ta ut sommerferie i år, bedriftsjordmor mente at jeg ikke kom til å jobbe etter uke 30 uansett, men vil tro jeg blir 100% sykemeldt før det.
Forlenger permisjonen med årets ferie i oktober/november, og kommer til å legge det inn i permisjonssøknaden når den blir skrevet

Kommer ikke til å ta ut sommerferie i år, bedriftsjordmor mente at jeg ikke kom til å jobbe etter uke 30 uansett, men vil tro jeg blir 100% sykemeldt før det.
Forlenger permisjonen med årets ferie i oktober/november, og kommer til å legge det inn i permisjonssøknaden når den blir skrevet
Ja, så vi kan legge inn de ferieukene etter de første seks ukene f eks? Også begynne i permisjon igjen?
Jeg har fem uker ferie (jobber i kommunen), er det slik at jeg får alle de ukene, eller får man bare fire uker og en dag, slik som det står på nav?

Ok, vi har ingen mulighet til å ta ut ferien senere, men regner med den da kan flyttes hvis man er sykemeldt...

Jeg er 100% sykemeldt nå og regner med det fortsetter frem til permisjon. Så jeg utsetter ferien og forskyver dermed permisjonen har jeg tenkt. ☺️

Lurt når man kan velge når man tar ferien, men den er jo fastsatt for oss lærere så da må jeg ha sykemelding for å flytte regner jeg med.

Undersøkte litt om noen hadde lurt på det samme som eg før og fant en tråd der en hadde lurt på det samme og hun fikk hodet bitt av av andre gravide som mente hun var råtten som forsøkte å utnytte systemet. :eek:

Setter veldig pris på at jeg ikke har sett eller opplevd noe sånt her inne:happy: masse hyggelige folk her...

Ja, så vi kan legge inn de ferieukene etter de første seks ukene f eks? Også begynne i permisjon igjen?
Jeg har fem uker ferie (jobber i kommunen), er det slik at jeg får alle de ukene, eller får man bare fire uker og en dag, slik som det står på nav?

Jeg har tatt ut 4 dager nå i vår, siden man bare kan forlenge permisjonen med 4 uker og 1 dag pga ferie. Kan være du kan overføre noe til neste år og ta det etter endt permisjon, men da må du høre med arbeidsgiver.

Med mini startet jeg permisjonen 1.juli, hadde ikke sommerferie, og var 100% sykemeldt fra slutten av mai, og utsatte permisjonen 4 uker og 1 dag med å ta ferie på høsten.

slik jeg har forstått det betaler ikke NAV ut foreldrepenger når man tar ut ferie, så om det er NAV som betaler foreldrepenger, og ikke arbeidsgiver vil man ikke få utbetaling i tiden man har ferie

Ok, vi har ingen mulighet til å ta ut ferien senere, men regner med den da kan flyttes hvis man er sykemeldt...

Vi skal hovedsaklig ta ut minimum 3 uker ferie mellom 15.juni og 15.august (det samme som barna i barnehagen), men når jeg allikevel ikke kommer til å være på jobb i den perioden (sykemeldt/svangerskapspenger/permisjon) utsetter jeg det til senere.
Men om du er 100% sykemeldt skal du kunne utsette det til senere - https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/#Sykdomiferien

Jeg har tatt ut 4 dager nå i vår, siden man bare kan forlenge permisjonen med 4 uker og 1 dag pga ferie. Kan være du kan overføre noe til neste år og ta det etter endt permisjon, men da må du høre med arbeidsgiver.

Med mini startet jeg permisjonen 1.juli, hadde ikke sommerferie, og var 100% sykemeldt fra slutten av mai, og utsatte permisjonen 4 uker og 1 dag med å ta ferie på høsten.

slik jeg har forstått det betaler ikke NAV ut foreldrepenger når man tar ut ferie, så om det er NAV som betaler foreldrepenger, og ikke arbeidsgiver vil man ikke få utbetaling i tiden man har ferie
Jeg regner med jeg får utbetalingene mine fra arbeidsgiver slik jeg gjør når jeg er sykemeldt. Men det skal jeg sjekke opp i for sikkerhets skyld. Da vil jeg vel få vanlig lønn når jeg tar ut ferie? Mye spørsmål, men de to andre gangene jeg har hatt permisjon har jeg studert, så dette er nytt for meg :D

Jeg regner med jeg får utbetalingene mine fra arbeidsgiver slik jeg gjør når jeg er sykemeldt. Men det skal jeg sjekke opp i for sikkerhets skyld. Da vil jeg vel få vanlig lønn når jeg tar ut ferie? Mye spørsmål, men de to andre gangene jeg har hatt permisjon har jeg studert, så dette er nytt for meg :D

Jeg fikk det sist - jobbet da i kommunal barnehage (jobber i en annen kommunal barnehage nå og kommunen har slått seg sammen), satser på det er slik nå også :rolleyes:.

Jeg er sykemeldt og kommer ikke til å gå tilbake i jobb pga corona og formen. Så utsetter ferien til etter babyen. Men vet ikke om det er det samme for lærere som oss andre. Mener å ha hørt at man som lærer ikke har samme mulighet til å flytte på ferien. Men om vi ta ferien i år eller flytter til neste år har ikke noe å si. Koster ikke samfunnet mer eller mindre. Vi har rett til å slippe å ta ut ferie når vi er fullt syke. Vi kan gjøre det for å forlenge rett til sykepenger men er ikke noe man må gjøre.

Jeg er sykemeldt og kommer ikke til å gå tilbake i jobb pga corona og formen. Så utsetter ferien til etter babyen. Men vet ikke om det er det samme for lærere som oss andre. Mener å ha hørt at man som lærer ikke har samme mulighet til å flytte på ferien. Men om vi ta ferien i år eller flytter til neste år har ikke noe å si. Koster ikke samfunnet mer eller mindre. Vi har rett til å slippe å ta ut ferie når vi er fullt syke. Vi kan gjøre det for å forlenge rett til sykepenger men er ikke noe man må gjøre.

Det er sant. Man skal jo ha ferie og den skal være til fri, ikke sykdom. Vi(lærere) får ikke igjen feriedager hvis vi er syke/sykemeldt i det som regnes som avspasering(høstferie, vinterferie, juleferie påske og august/juni av sommer). Funnet ut at vi har krav på å få flyttet ferie hvis vi er sykemeldt i juli. Så da lurer jeg mest på om hva leger(og min lege) brykernå gjøre i sånne situasjoner. Gir de sykemeldig for bekkenløsning i ferie... får jo vente å se hbordan det er da, men kjennes ikke bra ut nå...

Back
Topp