Sykemelding og tilrettelegging.

Førstelykkemor

Blir kjent med forumet
Er sykemeldt til og med i morgen, siden jeg hadde noen blødninger fredag. Jobber som frukt- og grøntansvarlig i butikk og løfter godt over ett tonn med varer hver dag. Tviler på at legen min lar meg gå tilbake til det i morgen.

Ringte sjefen nå for å snakke om mulighetene for tilrettelegging, er ikke klar for å gå ut av jobb i det hele tatt enda!
Men fikk ikke det mest positive ut av den samtalen følte jeg. Har tidligere sagt til henne at jeg gjerne kan pakke litt brød og slike enkle oppgaver fremover, da jeg helst ikke vil sitte bom i kassen 7,5 timer om dagen. Men virker som det er dette hun sikter meg inn for nå.. Kjenner jeg straks mister all motivasjon.
Har alltid vært en som kommer tidligere på jobb og er gjerne en time over for at det skal se bra ut. Stiller alltid opp når det trengs og gjør alt sjefen ber om.
Håper virkelig hun hører på hva jeg har sagt rundt dette! Å bare sitte i kassen når man til vanlig er avdelingsleder med ansvar for ansatte osv fungerer ikke for meg! Kommer til å kjede meg ihjel!

Måtte bare få ut litt frustrasjon over dette! :-)

Sent from my GT-I9305

Så kjipt, håper det ordner seg med god tilrettelegging!

alle sjefer skal gi tilrette legging av jobben. Du får legen din til å skrive dette. Vist ikke så får legen bare sykemelde deg lengre

alle sjefer skal gi tilrette legging av jobben. Du får legen din til å skrive dette. Vist ikke så får legen bare sykemelde deg lengre

Er dette jeg også mener. Når sjefen da sier at det kan være vanskelig å tilrettelegge i butikk, da ble jeg sjokkert! En annen butikk i kjeden har vært i avis og alt, nettopp fordi de har vært så flink til å tilrettelegge!

Føler nesten de bare tenker lønnskostnad og at det er bedre om jeg er sykemeldt.

Sent from my GT-I9305

Huff, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig for noen ledere. En skulle jo tro at alle var interessert i å ha folk lengst mulig i jobb. På den forrige arbeidsplassen min "kunne" de ikke tilrettelegge for meg, så endte opp med at jeg ble satt på svangerskapspenger. Jobbet kanskje en mnd av svangerskapet.
Den jobben jeg har nå er helt fantastisk. De ga med avd. leder jobb nå, og da måtte jeg fortelle om graviditeten samtidig. De ble bare kjempe glad og sa at det hadde null å si for den nye stillingen. Jeg måtte bare si ifra hvis det var noe de kunne gjøre, de har jo tenkt å ha meg der i mange år, som de sa.
Elsker sjefene mine rett og slett ;)

Men det hjelper jo ikke å sette deg i en kasse! Har selv jobbet i butikk, og jeg husker hvor sliten jeg ble av å sitte i kassa over lenger tid, og da var jeg ikke gravid en gang.

Ble litt lang den her, men jeg blir så provosert av vanskelige "arbeidsplasser" ;)

Har hele tiden vært så fornøyd selv med mine ledere, men en graviditet ødela visst det. Jeg vil gjerne være i jobb helt til jeg skal i permisjon, dette snakket jeg også med sjefen om da jeg fortalte om graviditeten. La også med en del ønsker jeg hadde. Og jeg vet om flere ting jeg kunne gjort i butikken som ikke innebærer tunge løft og å sitte i ro hele dagen.

Kommer til å bli deprimert om jeg skal sitte i kassen hele dagen. Ingenting imot å hjelpe når det trengs eller ta en eller to slike vakter i uken, men ikke 37,5t/uken.

Sent from my GT-I9305

Å bli satt i kassen er jo en slags tilrettelegging selv om fet er kjedelig?! Men har jobba i kasse selv, så vet hvor kjedelig det kan være!
Be legen fylle ut et sånt skjema ja! Får du ikke tilrettelegging, får du svangerskapspenger!

Å sitte i kassen er jo tilrettelegging det også.
Tilrettelegging skal aldri gå på bekostning av andre medarbeideres oppgaver, dvs at de skal ikke "degraderes"/miste oppgaver for at du skal gjøre andre oppgaver. Er jo ikke et krav til arbeidsgiver at dine oppgaver skal være festlige...
Uansett må man jo kunne bruke litt skjønn og skape en så variert arbeidsdag som mulig, selv under tilrettelegging.
Skjønner frustrasjonen din, men vet også at tilrettelegging kan være vanskelig (er leder selv...).
Jeg hadde selv store tilretteleggingsbehov under forrige svangerskap. Var full av gode ideer selv om hvordan arbeidsplassen kunne beholde meg lengst mulig, men endte opp tidlig sykemeldt da villigheten til å gå utenfor budsjettrammer ikke akkurat var til stede. Som arbeidsgiver har man kun krav på seg til å tilrettelegge innenfor den avdelingen den gravide jobber i. For min del var det personalansvar for over 50 stk som var lite forenelig med svangerskapsmigrene og hodepine hver eneste dag :( Begynner selv på jobb igjen snart etter permisjon med litja vår som er 10 mnd. Blir spennende å se hvordan det går denne gangen...
Uansett, masse lykke til. Håper dere får til tilrettelegging som er tilfredsstillende for begge parter, og lykke til med svangerskapet.

Ser ut som tilretteleggingen blir kassen. Er avd.leder selv, men blir nå flyttet ut av min avdeling og føler jo sånn sett at man allerede mister alt ansvar der. Kjenner jeg er totalt umotivert, ga mange forslag til hva jeg kan gjøre uten å ta stillingen til noen andre, men tror dette også går på budsjett.
I tillegg fikk jeg beskjed om å belage meg på nye arbeidstider. Frister ikke å jobbe 10-18/11-19/12-20 hver dag. Man mister hele dagen og frem til nå er jeg helt utslitt når ettermiddagen kommer. Sliter med å holde meg aktiv den ene dagen jeg jobber sent. Da er jeg død i kroppen etter to timer på jobb.. Starter igjen i morgen, gleder meg ikke.

Sent from my GT-I9305

Å sitte i kassen er jo tilrettelegging det også.
Tilrettelegging skal aldri gå på bekostning av andre medarbeideres oppgaver, dvs at de skal ikke "degraderes"/miste oppgaver for at du skal gjøre andre oppgaver. Er jo ikke et krav til arbeidsgiver at dine oppgaver skal være festlige...
Uansett må man jo kunne bruke litt skjønn og skape en så variert arbeidsdag som mulig, selv under tilrettelegging.
Skjønner frustrasjonen din, men vet også at tilrettelegging kan være vanskelig (er leder selv...).
Jeg hadde selv store tilretteleggingsbehov under forrige svangerskap. Var full av gode ideer selv om hvordan arbeidsplassen kunne beholde meg lengst mulig, men endte opp tidlig sykemeldt da villigheten til å gå utenfor budsjettrammer ikke akkurat var til stede. Som arbeidsgiver har man kun krav på seg til å tilrettelegge innenfor den avdelingen den gravide jobber i. For min del var det personalansvar for over 50 stk som var lite forenelig med svangerskapsmigrene og hodepine hver eneste dag :( Begynner selv på jobb igjen snart etter permisjon med litja vår som er 10 mnd. Blir spennende å se hvordan det går denne gangen...
Uansett, masse lykke til. Håper dere får til tilrettelegging som er tilfredsstillende for begge parter, og lykke til med svangerskapet.
Sniker litt fra februar. Kan jeg spørre deg hva du gjorde i forhold til den hodepinen? Er sykemeldt nå pga hodepine som har vart en uke, og ikke ser ut til å slippe taket. Spiser paracet (på oppfordring av lege), men det hjelper ikke så veldig mye :( blir smågal av konstant dunking..

Sniker litt fra februar. Kan jeg spørre deg hva du gjorde i forhold til den hodepinen? Er sykemeldt nå pga hodepine som har vart en uke, og ikke ser ut til å slippe taket. Spiser paracet (på oppfordring av lege), men det hjelper ikke så veldig mye :( blir smågal av konstant dunking..

Huff, hodepinen suger!
Jeg var helt avhengig av å gå tur hver dag, samt lufte meg ofte. Drikke masse vann, holde jevnt blodsukker og slappe av litt innimellom når jeg kunne, FØR hodepinen ble for ille (proaktiv!!!) samt gikk jevnlig til kiropraktor. Jeg var til nevrolog på sykehuset pga at det aldri gikk over og han ga meg ikke andre tips enn det jeg allerede gjorde, bortsett fa meditasjon, og det har jeg ikke ro i ræva til. Fikk beskjed om å ta paracet (virket ikke på meg...) og paraglin forte når det ble for ille. Jeg tok kun paraglin ved de værste migrene anfallene, og led ellers i stillhet med hodepinen.
Anbefaler kiropraktor! Jeg hadde noen låsninger som var med å trigget hodepinen, men selve svangerskapshodepinen fikk ikke kiropraktoren til å gjøre noe med. Uansett greit å jobbe forebyggende med bekkenet og kroppen for øvrig...

Lykke til med hodepinen og svangerskapet!

Huff, hodepinen suger!
Jeg var helt avhengig av å gå tur hver dag, samt lufte meg ofte. Drikke masse vann, holde jevnt blodsukker og slappe av litt innimellom når jeg kunne, FØR hodepinen ble for ille (proaktiv!!!) samt gikk jevnlig til kiropraktor. Jeg var til nevrolog på sykehuset pga at det aldri gikk over og han ga meg ikke andre tips enn det jeg allerede gjorde, bortsett fa meditasjon, og det har jeg ikke ro i ræva til. Fikk beskjed om å ta paracet (virket ikke på meg...) og paraglin forte når det ble for ille. Jeg tok kun paraglin ved de værste migrene anfallene, og led ellers i stillhet med hodepinen.
Anbefaler kiropraktor! Jeg hadde noen låsninger som var med å trigget hodepinen, men selve svangerskapshodepinen fikk ikke kiropraktoren til å gjøre noe med. Uansett greit å jobbe forebyggende med bekkenet og kroppen for øvrig...

Lykke til med hodepinen og svangerskapet!
Takk for gode råd! Her skal ALT testes! :)

Venter et lite gull i februar 2014!

Ser ut som tilretteleggingen blir kassen. Er avd.leder selv, men blir nå flyttet ut av min avdeling og føler jo sånn sett at man allerede mister alt ansvar der. Kjenner jeg er totalt umotivert, ga mange forslag til hva jeg kan gjøre uten å ta stillingen til noen andre, men tror dette også går på budsjett.
I tillegg fikk jeg beskjed om å belage meg på nye arbeidstider. Frister ikke å jobbe 10-18/11-19/12-20 hver dag. Man mister hele dagen og frem til nå er jeg helt utslitt når ettermiddagen kommer. Sliter med å holde meg aktiv den ene dagen jeg jobber sent. Da er jeg død i kroppen etter to timer på jobb.. Starter igjen i morgen, gleder meg ikke.

Sent from my GT-I9305

Skjønner at det er vanskelig å holde seg motivert!
MEN det er vel pengene som styrer, så da blir tilretteleggingen begrenset og følger heller arbeidsgivers behov enn den gravides. Lykke til!

Back
Topp