Sykemelding og svangerskapspermisjon

Frk Minakat

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Hei:)
Jeg lurte på om det er noen som har erfaring eller kjennskap til dette temaet! Vet noen hvor lenge man kan være sykemeldt uten at det går utover permisjonsrettighetene?

Jeg har selv vært delvis sykemeldt (50 og 30%) siden oktober pga en kneskade. Det er enda uvisst om jeg vil fortsette å være sykemeldt når denne går ut 17 april. Jeg lurer derfor på om- og i tilfellet hvordan dette vil påvirke meg per i dag (om jeg blir friskmeldt) eller om jeg fortsetter å være sykemeldt?!:rolleyes:

Sykepenger er opptjeningsgrunnlag til svangerskapspenger på lik linje med feks lønn.
Så da er det reglene rundt sykemelding som gjelder, og de sier at du maks kan være sykemeldt i 52 uker. Etter det er det andre ordninger som tar over. Og da blir vel det uansett ikke gjeldende for deg :)

Enig med over her. Jeg ville dog prøvd meg i jobb en liten periode, evt gått over på svangerskapspenger om ikke jobben får tilrettelagt. Det ville være utrolig kjipt å føde barnet for så å bli syk hvis man har brukt opp de 52 ukene.

Man må være 100% arbeidsfør i minst 16 dager for at en ny arbeidsgiverperiode på 16 dager skal begynne å gjelde. Men når det gjelder dekning fra NAV, så må man faktisk jobbe 100% i 26 uker sammenhengende for at en ny 52-ukers periode skal gjelde. Hvis ikke så fortsetter NAV å telle på den forrige 52-ukers-perioden. DOG litt usikker på hvordan dette telles når man er ute i foreldrepermisjon. Men hvis du er sykemeldt pga kneet og fortsatt er det, noe som oppsto før svangerskapet, skal det noe til å få innvilget svangerskapspenger, men hvis du ikke kan jobbe fult nå pga svangerskapet, så bør du aboslutt søke svangerskapspenger, ja. (Det er heller ikke bare å gå over på, lege og NAV må godkjenne)

Men ift permisjonsrettigheter som var det hun spurte om, påvirker det ikke.

Edit: så lenge du har perm i mer enn 26 uker teller det som arbeidsfør. Se svaret mitt lenger ned i tråden

Last edited:
Tusen takk for gode svar og nyttige tilbakemeldinger!:) Det setter jeg stor pris på:joyful::joyful:

Stemmer det at en fortsetter å telle uker på sykemeldingen etter svangerskapspermisjon?

Jeg er også sykemeldt av grunner som ikke direkte gjelder svangerskapet. Har vert av og på med sykemelding siden desember og blir neppe helt arbeidsfør før etter fødsel. Vil jeg da fortsette på samme sykemeldingsperiode etter permisjon?

Stemmer det at en fortsetter å telle uker på sykemeldingen etter svangerskapspermisjon?

Jeg er også sykemeldt av grunner som ikke direkte gjelder svangerskapet. Har vert av og på med sykemelding siden desember og blir neppe helt arbeidsfør før etter fødsel. Vil jeg da fortsette på samme sykemeldingsperiode etter permisjon?
Så lenge du har hatt full omsorg for barnet i minst 26 uker permisjon (og ikke blitt sykemeldt så far har fått) så sidestilles foreldrepenger med å være arbeidsfør. Det står spesifisert nedpå siden rett før tredje ledd. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-12-antall-sykepengedager

Back
Topp