Sykemelding og rett på permisjon!?

Careone

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Desemberskattene 2024
Vil bare si at jeg kun en gang i mitt liv før har vært sykemeldt tidligere, da sånn 3 uker pga ryggen (kanskje 6 år siden). Men nå er situasjonen litt spesiell. Selv under hele forige svangerskap jobbet jeg hver dag.

Har vært sykemeldt siden en mnd før svangerskapet, da pga søvnmangel (sov ingen ting ila natten og klarte ikke fungere normalt på jobb og alt med hus og barn ellers). Etterpå også pga søvnproblemer, men mest pga kvalmen og min generelt forferdelige form. Nå har bekkenet blitt skikkelig ille og formen er fremdeles relativt dårlig. Ikke like mye kvalm men utslitt, trykksmerter i magen, ribbeina og halsen!?, hodepine og sure oppstøt gjør hverdagen fremdeles ganske slitsom.

Det jeg lurer på er, kan jeg miste retten på perm om jeg er sykemeldt så lenge? Tenk om jeg ikke klarer å jobbe igjen før jeg skal ut i perm! Er det noen grense? Noen som vet? Skikkelig stresset pga dette.

Er altså 100% sykemeldt og vært det siden 20.mars..

Sykepenger likestilles med arbeid, så dersom du mottar sykepenger, beregnes foreldrepenger fra sykepenge-ytelsen.

Står veldig greit på nav sine nettsider om foreldrepenger, under "hvem kan få foteldrepenger" og "beregning av foreldrepenger" [emoji4] Er greiere å lese der, for folketrygdloven kan være litt tung å lese, siden du må innom kapittelet om sykepenger for å forstå beregningsreglene. Foreldrepenger beregnes nemlig etter samme regler som sykepenger [emoji6]

Sykepenger likestilles med arbeid, så dersom du mottar sykepenger, beregnes foreldrepenger fra sykepenge-ytelsen.

Står veldig greit på nav sine nettsider om foreldrepenger, under "hvem kan få foteldrepenger" og "beregning av foreldrepenger" [emoji4] Er greiere å lese der, for folketrygdloven kan være litt tung å lese, siden du må innom kapittelet om sykepenger for å forstå beregningsreglene. Foreldrepenger beregnes nemlig etter samme regler som sykepenger [emoji6]

Takk for svar!! Skal inn å lese :) Vet du om det er noen grense på hvor lenge man kan være sykemeldt før evt perm? Leste på et annet forum at det var et år, isåfall er jeg innafor.. Men kan være de har endret reglene da

Planen er ikke å være sykemeldt til perm. Så det er sagt. Vil tilbake asap. Vil bli bedre! Hehe:)

Man kan få sykepenger 52 uker, ingen forskjell der ift foreldrepermisjon.
Den tiden gjelder uansett om man er helt eller delvis sykemeldt.
Tar man ut ferie iløpet av sykemeldingen forskyves sykemeldingen slik at man ikke bruker av den kvota de ukene og maksdato forskyves

Du mister ikke rett på permisjon [emoji4] høres ut som du trenger litt mer hvile[emoji294]️

Har flere på jobben som har vært sykemeldt under hele graviditeten av ulike årsaker og det har aldri vært noe problem med permisjon :) God bedring! Håper formen blir såpass bra at du kan nyte tiden fremover litt!

jeg og har vært 100% sykemeldt frem til nå, er 60% fra nå og tror ikke jeg skal opp i 100 % jobb igjen. ikke fått noe beskjed eller hørt noe om det :)

Vil anbefale deg å ta ut sykmelding nå og få tilstrekkelig med hvile frem til fødsel <3. Ikke godt å være så utslitt av plager. Lykke til!

Man opparbeider rett til foreldre penger på lik linje som arbeid når man er sykemeldt. Man kan være sykemeldt i 52 uker tilsammmen.

Sniker fra februar.
Synes dette med sykemelding er så vanskelig. Har selv vært sykemeldt 50% fra innsett (ivf) og de første 4 ukene. Så hadde jeg ferie 3 uker, og var sykemeldt 2 uker 100% etter det. Har vært sykemeldt pga. råd om at det kunne bære lurt fra en overlege på sykehuset pga. habituell abort og stress på jobb. Da jeg nå ikke har kontakt med overlegen, men må til fastlege er alt så vanskelig synes jeg. Har inntrykk av at man på en måte må "overtale" legen til en sykemelding, og at den grunnen overlegen hadde for min sykemelding ikke er god nok for fastlegen. Det var nemlig fastlegen som sykemeldte meg de første ukene i 50%, og det var det så vidt jeg fikk.. Synes det er så kleint å skulle legge ut om plager, og nærmest be om sykemelding. Har derfor ikke vært hos legen (har heller ikke mulighet, for fastlegen har ferie) for å forlenge sykemeldingen. Begynte derfor på 100% jobb denne uka, og kjenner det tar på kroppen. Det første jeg tenker på når jeg våkner av alarmen er når jeg kan reise hjem fra jobb for å sove. Håper det blir bedre! Og skulle ønske jeg selv ikke syntes det å være sykemeldt er så ubehagelig. Synes det er fælt at det går ut over jobben, tenker på at kolleger, sjefer og andre tenker negativt om meg og føler at jeg gjør noe galt når jeg er borte fra jobb. Ble langt dette, men har så mange negative følelser rundt dette med sykemelding...

Sniker fra februar.
Synes dette med sykemelding er så vanskelig. Har selv vært sykemeldt 50% fra innsett (ivf) og de første 4 ukene. Så hadde jeg ferie 3 uker, og var sykemeldt 2 uker 100% etter det. Har vært sykemeldt pga. råd om at det kunne bære lurt fra en overlege på sykehuset pga. habituell abort og stress på jobb. Da jeg nå ikke har kontakt med overlegen, men må til fastlege er alt så vanskelig synes jeg. Har inntrykk av at man på en måte må "overtale" legen til en sykemelding, og at den grunnen overlegen hadde for min sykemelding ikke er god nok for fastlegen. Det var nemlig fastlegen som sykemeldte meg de første ukene i 50%, og det var det så vidt jeg fikk.. Synes det er så kleint å skulle legge ut om plager, og nærmest be om sykemelding. Har derfor ikke vært hos legen (har heller ikke mulighet, for fastlegen har ferie) for å forlenge sykemeldingen. Begynte derfor på 100% jobb denne uka, og kjenner det tar på kroppen. Det første jeg tenker på når jeg våkner av alarmen er når jeg kan reise hjem fra jobb for å sove. Håper det blir bedre! Og skulle ønske jeg selv ikke syntes det å være sykemeldt er så ubehagelig. Synes det er fælt at det går ut over jobben, tenker på at kolleger, sjefer og andre tenker negativt om meg og føler at jeg gjør noe galt når jeg er borte fra jobb. Ble langt dette, men har så mange negative følelser rundt dette med sykemelding...

Kjenner meg igjen i dine tanker, hangler meg gjennom dagene selv :( Jeg tenker at det kan være lurt å drøfte plagene med jordmor, og høre hva hun sier. Litt lettere å gå til fastlegen og si "jordmor anbefalte meg sykemelding" enn å spørre om å få sykemelding. Mange plager i svangerskap er jo vanskelig for legen å vurdere, han/hun vet jo ikke akkurat hvor kvalm man er eller hvordan jobben er f.eks. Er jo litt annerledes om man har en tilstand hvor det er opplagt at man trenger sykemelding, f.eks svangerskapsforgiftning. Dessverre så er det også et lite fåtall som ønsker sykemelding på lav terskel, som kanskje kunne jobbet noe, som kanskje ødelegger litt for de som virkelig trenger det.

Sniker fra februar.

tenker du må komme deg til en lege og si ifra du ikke klarer jobben nå og du trenger sykemelding... tenker vi skal prøve å jobbe som gravide men går det ikke så går det ikke...

Back
Topp