Sykemelding og permisjon

SillyMilly

Forelsket i forumet
Det er kanskje langt frem i tid angående sykemelding for noen, mens andre skjer det sikkert ganske snart. Vanskelig å forutsi nå så klart, men…

Når er det mest vanlig å bli sykemeldt? (Hvilke uke osv)
Og når begynner mammapermen? :happy:

Jeg har ingen erfaringer og vil gjerne høre om folk har erfaringer ;) Alle graviditeter er jo ulike, så interessant å lese :happy:

Mammaperm begynner tre uker før termin:happy: Hva gjelder sykemelding, er jeg mer usikker. Det er vel svært individuelt, noen er jo i fin form store/hele deler av svangerskapet - andre ikke av varierende grad.. Er vel også forskjellig hvor fysisk belastende yrker er:)

Som over skriver, perm starter 3 uker før termin. Ang sykemelding er jo det veldig individuelt. Noen jobber hele svangerskapet uten sykemelding mens andre er sykemeldt fra tidlig av. Jeg selv er per nå sykemeldt 90% pga bekken, men har et stort ønske om å øke jobbingen. Spørs om det går pga tungt yrke.

Jeg ble sykemeldt ca en uke før permisjonen startet. Da hadde jeg mye vonde kynnere/maserier. Spesielt om natten, sov derfor minimalt. I tillegg et vondt bekken. Var helt ustlitt.

Jet tror nok at jo nærmere slutten jo større sjanse er det for å bli sykemeldt. Det er jo veldig tungt for kroppen på slutten.
Vet også mange sykemelder seg i begynnelsen når kvalmen står på som verst.
Selv ble jeg gradert sykemeldt fra jeg var 16 uker på vei sist pga svangerskapskvalme som aldri gav seg.

Med mine forrige graviditeter har eg blitt sjukmeldt i veke 6-7. Til veke 15-16. Deretter jobba til permisjon. Forma har vert på topp på slutten og på bunn i starten pga oppkast/kvalme :depressed: men dette er veldig individuelt. Permisjon 3 veker før termin

Jeg jobba fullt ut forrige gang, hadde ingen plager og jobber på kontor. Håper på det samme denne gang:angelic:

Synes ikke det skal være et mål å bli sykemeldt, men om man har store plager som bekkenløsning og lignende så tar man det selvfølgelig etter behov. Jobben har plikt å tilrettelegge så mye som mulig, så er det vel også legen som skal sykemelde ved behov :)

Jeg jobba også fullt ut sist - tror ikke jeg var hjemme en eneste dag faktisk! Satset på det samme nå også :love2 Gikk ut i permisjon tre uker før :love2 Var forresten på jobb for å hjelpe til litt dagen før jeg fødte fordi det var et arrangement i barnehagen jeg ikke ville gå glipp av! :knegg::santa Hadde klart å jobba lenger, men guuuuri det var godt å få tidlig julefri :santa

Jeg jobbet 100% i tillegg til 75% studier forrige svangerskap. Var i knallform! Den gang hadde jeg kontorjobb. Nå har jeg et helt annet yrke med høyt tempo, og jeg får sjeldent satt meg ned. Jeg håper så inderlig at formen holder seg fin og at jeg holder så lenge som mulig, kanskje med hjelp av tilrettelegging. De tre ukene før termindatoen sist var laaaange nok for min del :hilarious:

Jeg ble tidlig sykmeldt sist, håper formen er bedre denne gangen:rolleyes:

Uke 10, prøvde meg i jobb i uke 14 men pga søvnmangel var det ikke forsvarlig at jeg var på jobb :wtf:
Oida :nailbiting: Jeg var hos legen i dag og fortalte at jeg hadde det fint på jobb og at ingen visste om graviditeten, og da avbrøt hun meg nesten og sa «åja, klarer du å være på jobb?». Hun vil skåne meg mest mulig, så hun kommer ikke til å nøle med å gi sykemelding :hungover: Men jeg er i fin form enda :love2

Oida :nailbiting: Jeg var hos legen i dag og fortalte at jeg hadde det fint på jobb og at ingen visste om graviditeten, og da avbrøt hun meg nesten og sa «åja, klarer du å være på jobb?». Hun vil skåne meg mest mulig, så hun kommer ikke til å nøle med å gi sykemelding :hungover: Men jeg er i fin form enda :love2
Kan jeg spørre hva du jobber med? Er du spesielt utsatt siden legen ble så overrasket?

Frisør :happy: Jeg skjønner ikke helt selv hvorfor hun ble overrasket
Nei, jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over alle som ser på graviditet som en slags sykdom, til og med leger..

Kan skjønne at frisøryrket kan bli litt tungt etterhvert som magen blir større og diverse plager kan oppstå, men å sykemelde når man er 6-7 uker på vei og uten plager er for meg helt uforståelig…

Meeen skal ikke begynne på dette temaet engang kjenner jeg :mad:

Jeg har ikke vært på jobb idag, jeg har relativt mange symptomer på graviditeten, men angsten er nok den som holder meg mest igjen her.

Jeg har sagt opp nåværende jobb (før jeg ble gravid) og skal begynne i ny 01.06. Det er så dårlig arbeidsmiljø der og så høyt stressnivå at jeg blir så bekymret for om det skal påvirke svangerskapet på noen måte. De har sagt de kan tilrettelegge med at jeg kan komme senere osv, men det stopper ikke stresset jeg føler med å fysisk være der.

Hvor skadelig kan dette være tror dere? Jeg er så bekymret hele tiden og det å være der bekymrer meg enda mer.

(Jeg gleder meg dog veldig til å starte i ny jobb! Bare halvannen måned igjen snart)

Jeg har ikke vært på jobb idag, jeg har relativt mange symptomer på graviditeten, men angsten er nok den som holder meg mest igjen her.

Jeg har sagt opp nåværende jobb (før jeg ble gravid) og skal begynne i ny 01.06. Det er så dårlig arbeidsmiljø der og så høyt stressnivå at jeg blir så bekymret for om det skal påvirke svangerskapet på noen måte. De har sagt de kan tilrettelegge med at jeg kan komme senere osv, men det stopper ikke stresset jeg føler med å fysisk være der.

Hvor skadelig kan dette være tror dere? Jeg er så bekymret hele tiden og det å være der bekymrer meg enda mer.

(Jeg gleder meg dog veldig til å starte i ny jobb! Bare halvannen måned igjen snart)
Folk har fått barn til alle tider, så stress er nok ikke livstruende for baby, men hvis du merker at du bekymrer deg mer bør man ta det med ro :)

Back
Topp