Sykemelding og permisjon

Kanskje litt uttenfor tråden her, men jeg har hatt ulønnet permisjon nå i 3 mnd, og skal begynne fullt igjenn på mandag. hvor lenge må jeg jobbe da for å ha rett til penger ved evt sykmelding? er heldivis i god form, men veit jo aldri..:)

Fire uker for sykepenger fra arbeidsgiver ved egen sykdom med sykmelding fra lege. Fire uker for fravær grunnet barns sykdom. Egenmelding for egen sykdom kan brukes etter åtte uker.

Ok, så du mener at jeg ikke trenger å bekymre meg? Har vært 60-40% sykemeldt av og på siden mars, og vet ikke hvordan det blir å jobbe 100% fra mandag. Årsaken på papiret har vel vært svangerskap hele tiden, men det er to ulike svangerskap og utfordringer i etterkant av MA.

For å være ukomfortabelt ærlig så sliter jeg litt om dagen, og av forskjellige grunner gruer jeg meg veldig til å begynne å jobbe 100% igjen. Alt jeg vil er å jobbe mest mulig, men jeg vet at det kommer til å knekke meg fullstendig. Vet ikke om jeg tør å fortsette sykemeldingen hvis jeg risikerer å miste foreldrepengene...

Du kan motta sykepenger fra trygden i inntil 248 dager (pluss arbeidsgiverperioden). Man må så være helt arbeidsfør i 26 uker før man på nytt har opptjent retten til sykepenger.

http://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§8-12

Håper du tar vare på deg selv og passer på at du ikke gjør noe som ikke er bra for deg. Snakk med legen din om det ikke er riktig å begynne å jobbe igjen.

Det er tross alt det viktigste! Men så klart er det jo også et moment at man gjerne skal ha sikret seg rett til foreldrepenger for den kommende permisjonstiden.

Håper det blir fint for deg å komme tilbake på jobb. Kanskje det blir godt å kunne fokusere litt fullt og helt på den på dagtid? Jeg synes også du må snakke med arbeidsgiver og fortelle at du ønsker å jobbe, men har behov for tilrettelegging av arbeidsoppgaver når du nå skal tilbake i 100 %. Forhåpentligvis gjør det at du opplever det som overkommelig å være tilbake i arbeid.

Back
Topp