Sykemelding og permisjon

junibebi89

Gift med forumet
Så det var ei her inne, en annen mnd som kanskje ikke får utbetalt lønn ved svangerskaps permisjon pga overskredet sykemeld periode :o. Nå ble jeg litt redd her:(. Jeg har bare vært sykemeldt i 2 mnd ca, men tenker også å bare jobbe gradert fra 6 januar for jeg vet ikke hvor mye jeg klarer.. så hvis ikke jeg kommer meg ut i 100 pr arbeid en viss tid snart så mister jeg retten på lønn under svangerskaps permisjonen??? Hjelp:$

Jeg har desverre ingenting å komme med her, men nå lurer på det samme. Har en jobb jeg er veldig usikker på om jeg kan fortsette i stort lenger pga tunge løft og trøblete korsrygg..
Håper det kun er en misforståelse ute å går!

Sykepenger teller som grunnlag for foreldrepenger. Du rekker ikke være sm over et år før du går ut i permisjonen.

Jeg har desverre ingenting å komme med her, men nå lurer på det samme. Har en jobb jeg er veldig usikker på om jeg kan fortsette i stort lenger pga tunge løft og trøblete korsrygg..
Håper det kun er en misforståelse ute å går!

Prøver å lese litt rundt nå og det virker som om du kan være hvertfall sykemeldt opptil 6 mnd (ikke at jeg vil det, men det råder jeg jo ikke over) før det evt skal bli noe problem.. og hun andre på det andre forumet sa hun hadde vært sykemeldt i et år da og at det var da hun kanskje mistet retten til de siden sykemeld maks lengde var nådd..

Man kan være sykemeldt ett år. Hvis noen har fått problemer med tanke på permisjonen så må vel det være fordi personen var sykemeldt før de ble gravide, og var sykemeldte gjennom hele graviditeten?

Man kan være sykemeldt ett år. Hvis noen har fått problemer med tanke på permisjonen så må vel det være fordi personen var sykemeldt før de ble gravide, og var sykemeldte gjennom hele graviditeten?

Det kan høres riktig ut ja, hun var på januar forumet og de skal jo ha bebi nå så da må hun ha vært sm før hun ble gravid i tillegg.. Så da kan man (gud forby) være sm et helt svangerskap a la 9 mnd for og så gå ut i lønnet permisjon? Det gjelder både 100 pr sm og gradert, sammenlagt tenker jeg.

Det kan høres riktig ut ja, hun var på januar forumet og de skal jo ha bebi nå så da må hun ha vært sm før hun ble gravid i tillegg.. Så da kan man (gud forby) være sm et helt svangerskap a la 9 mnd for og så gå ut i lønnet permisjon? Det gjelder både 100 pr sm og gradert, sammenlagt tenker jeg.

Ja, man kan være sykemeldt i 9 måneder og likevel ha krav på lønnet permisjon, uansett om du er 100 % sykemeldt eller har gradert sykemelding. (Hvert fall sånn som jeg har forstått det).

Dette gjelder vel kun for de som er 100% sykemeldt? Sykemeldte dager regnes jo som yrkesaktive dager i inntekt.

Med nr 1 var jeg sykemeldt fra uke 7 og ut svangerskapet, jeg fikk lønn i permisjonen som vanlig.
Ikke noe å stresse over, mange er sykemeldt hele svangerskapet.
det er vel om man er sykmeldt før man er gravid.

Dette gjelder vel kun for de som er 100% sykemeldt? Sykemeldte dager regnes jo som yrkesaktive dager i inntekt.

Nei leste det gjelder for graderte og. Jeg tenkte først det samme som deg men gjelder også graderte. Så hvis du er sykemeldt 100 pr i 2 mnd og så sm 60 pr i 2 så har du vært sm i 4 mnd.. men det går fortsatt bra da:)

Med nr 1 var jeg sykemeldt fra uke 7 og ut svangerskapet, jeg fikk lønn i permisjonen som vanlig.
Ikke noe å stresse over, mange er sykemeldt hele svangerskapet.
det er vel om man er sykmeldt før man er gravid.

Åh puh takk! Ikke no gøy å drive å stresse rundt dette når man er sm og burde ta det med ro hehe :).

Åh puh takk! Ikke no gøy å drive å stresse rundt dette når man er sm og burde ta det med ro hehe :).
Vet om mange som har vært sykemeldte hel svangerskapet.
En venninne har epilepsi og var sykemeldt fra uke 5 i fjor, ingen problem :-)

Jeg har vært delvis sykemeldt av ulike årsaker (svangerskap, sent oppdaget MA, vedvarende familiekonflikt, nytt svangerskap) siden mars, og har ikke hørt noe om at det kan påvirke utbetalingen av foreldrepenger.

Man har rett på 1 år sykepenger. Etter det går man over på arbeidsabklaringspenge som er mindre enn lønnen. For å ha rett på nytt år må man ha vært i jobb i 26 uker uten noen sykemelding.

• Liker
Reactions: BMC
OK :) men hvis jeg har vært mindre enn 50% sykemeldt så vil det da altså ta meg over 2 år å miste retten på foreldrepenger?

OK :) men hvis jeg har vært mindre enn 50% sykemeldt så vil det da altså ta meg over 2 år å miste retten på foreldrepenger?

Hmm prøver å forstå deg rett.. men 100 pr eller gradert sm er sammenlagt sm tid desverre.. og det kan man ikke ha over et år. Da må du jobbe de 26 ukene igjen for å få opptjent rett til foreldrepenger tror jeg.. altså lønn under prrm mener jeg

Tror ikke du skal tenke alt for mye på det konkrete eksempelet du nevner.

For å få rett til foreldrepenger må man være yrkesaktiv i seks av de siste ti mnd før permisjonsstart. Sykmelding regnes inn i dette kravet om opptjeningstid.

Retten til sykepenger er begrenset til ett år (om sammenhengende syk). Er man ikke arbeidsfør etter dette året vil man normalt gå over på arbeidsavklaringspenger (for å utrede videre om man kan gå tilbake i arbeid eller om man må over på uførepensjon).

Muligens har denne personen hatt et litt uheldig sammenfall av å ha masker ut sykepengerettighetene sine og tiden man må ha vært i arbeid?

Det er jo også verdt å nevne at noen bør motta svangerskapspenger og ikke sykepenger, ta i så fall det opp med lege/jordmor.

Tror ikke du skal tenke alt for mye på det konkrete eksempelet du nevner.

For å få rett til foreldrepenger må man være yrkesaktiv i seks av de siste ti mnd før permisjonsstart. Sykmelding regnes inn i dette kravet om opptjeningstid.

Retten til sykepenger er begrenset til ett år (om sammenhengende syk). Er man ikke arbeidsfør etter dette året vil man normalt gå over på arbeidsavklaringspenger (for å utrede videre om man kan gå tilbake i arbeid eller om man må over på uførepensjon).

Muligens har denne personen hatt et litt uheldig sammenfall av å ha masker ut sykepengerettighetene sine og tiden man må ha vært i arbeid?

Det er jo også verdt å nevne at noen bør motta svangerskapspenger og ikke sykepenger, ta i så fall det opp med lege/jordmor.
Vil det si at hvis jeg har vært sykemeldt i flere perioder for ulike ting så går det bra?

Vil det si at hvis jeg har vært sykemeldt i flere perioder for ulike ting så går det bra?

Ja, skulle jo tro det. Men jeg vil anbefale deg å chatte litt med NAV foreldrepenger på Facebook (eller hvordan de nå kommuniserer med folket), så er du helt sikker :)

Back
Topp