Sykemelding og ferie

Gravidmednr5

Forelsket i forumet
Noen som vet hvordan jeg burde gjøre det?
Jeg var sykemeldt ei uke før ferien, da klarte jeg ikke mer pga kvalme og slapphet.. Vi har vært 2 uker i bulgaria hvor jeg har brukt mesteparten av tida i vannrett stilling, alle de andre har gått opp et par kg mens jeg har gått ned 1.. :/
Men i allefall, nå har jeg denne uka igjen med ferie så skal jeg begynne på jobb, men jeg er lik i formen enda, så vil egentlig sykemelde meg et par uker til..

Men nå skal vi dra til Sverige i morgen å være til lørdag.. Mamma bor i Sverige og har alzheimers som utvikler seg raskt, å det blir siste mulighet før til juletider hvor vi har mulighet til å dra alle sammen, å vi har ikke vært med alle siden i fjor sommer, så kommer til å dra selv om jeg er dårlig..

Men når burde jeg ringe legen for å høre ang sykemelding? Han må jo godkjenne om jeg skal til utlandet, er det mye styr? Er så redd for å ødelegge noe økonomisk, men jeg har jo ferie denne uka, så det burde jo gå greit uansett?

Ikke mulig å være sykemeldt og samtidig være i utlandet. Finnes unntak, men da må legen din søke om det og argumentere ovenfor NAV at du ikke vil bli dårligere av å reise på ferie. Det er nok ikke så aktuelt i ditt tilfelle dessverre, det er vanligere ved langvarig sykemelding. F.eks kan man godt argumentere med at en som er sykemeldt pga muskelsmerter eller stiv skulder, vil ha godt av å reise til syden/varme om vinteren slik at han kan være ute og drive fysisk aktivitet. Det samme med folk med leddgikt osv. Eller en med depresjon og angst, eller kreft, kan ha godt av å reise på ferie med familien sin. Da kan NAV godta sykemeldingen og godkjenne utenlandsreise.
I ditt tilfelle hevder du jo å være så kvalm at du ikke kan delta på ferien på normal måte. NAV vil i slike tilfeller forvente at du holder deg hjemme, avlyser ferien (vha reiseforsikring) og søker om å få feriedagene tilbake fra arbeidsgiver etter at du har blitt friskmeldt. Deres argument er at dersom du er så frisk at du kan reise på ferie, trenger du ikke sykemelding. Dersom du ikke opplyser om at du reiser til utlandet (er vanskelig for NAV å sjekke om du er i Norge eller Sverige) går det jo stort sett bra, men om det blir oppdaget kan du få trøbbel med senere ytelser (for du har jo da løyet i egenerklæringsskjemaet til NAV).
Det er selvsagt andre regler dersom du er frisk når du reiser ut, og blir syk (med behov for sykemelding) mens du er på reise. Men det gjelder ikke i ditt tilfelle, du har jo allerede vært sykemeldt før du gikk i ferie, så det fanger systemet deres enkelt opp.
Det er mulig å argumentere med å reise hjem til eget hjemland, dersom du f.eks hadde en skade (brukket ben eller to brukne armer), med behov for mye hjelp og støtte fra familie. Men dette gjelder stort sett arbeidsinnvandrere som er i Norge på egenhånd, og gjerne snakker lite norsk, som har gode muligheter til å få hjelp og pleie fra familie i hjemlandet, men ikke har noen her i Norge (og derfor ville hatt behov for hjemmesykepleie osv). Selv om du reiser hjem il moren din kan man vel neppe bruke dette argumentet i ditt tilfelle, da du antagelig klarer å ta vare på deg selv her hjemme og sikkert også har noen her som kan hjelpe deg.

Hør med legen. Vil tro Sverige og familiebesøk er innafor selv om du er sykemeldt, spesielt når situasjonen er sånn du skriver. Vil tro det kan ordnes iallefall, men greit å høre.

Noen som vet hvordan jeg burde gjøre det?
Jeg var sykemeldt ei uke før ferien, da klarte jeg ikke mer pga kvalme og slapphet.. Vi har vært 2 uker i bulgaria hvor jeg har brukt mesteparten av tida i vannrett stilling, alle de andre har gått opp et par kg mens jeg har gått ned 1.. :/
Men i allefall, nå har jeg denne uka igjen med ferie så skal jeg begynne på jobb, men jeg er lik i formen enda, så vil egentlig sykemelde meg et par uker til..

Men nå skal vi dra til Sverige i morgen å være til lørdag.. Mamma bor i Sverige og har alzheimers som utvikler seg raskt, å det blir siste mulighet før til juletider hvor vi har mulighet til å dra alle sammen, å vi har ikke vært med alle siden i fjor sommer, så kommer til å dra selv om jeg er dårlig..

Men når burde jeg ringe legen for å høre ang sykemelding? Han må jo godkjenne om jeg skal til utlandet, er det mye styr? Er så redd for å ødelegge noe økonomisk, men jeg har jo ferie denne uka, så det burde jo gå greit uansett?
Se svaret mitt over.
Helt konkret i ditt tilfelle ville jeg reist til Sverige nå i ferien som planlagt, og hvis formen er så dårlig at du ikke kan jobbe neste uke, ville jeg tatt kontakt med legen da. NAV har ingenting å gjøre med hva du gjør når du er i ferie

Det er fullt mulig å reise til utlandet og være sykemeldt samtidig, men man må søke NAV.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...de/Sykepenger/sykepenger-ved-utenlandsopphold

Finnes eget skjema på nettsidene og man skal helst ha godkjenning før man reiser.
Man risikerer å miste sykepengene for den aktuelle perioden.

Du skal avklare med arbeidsgiver og sykemelder at det ikke påvirker negativt og bekrefte at du har gjort det i det skjemaet.

Står mye info på den nettsiden jeg linker til hos nav. Ring dem evt imorgen

Helt enig med Eskimonika!
Vert der selv, mamma min bor ikke i Norge. Så når jeg var langtidssykemeldt noterte legen min at hun synes det er bare bra for min helse å reise å besøke mor.
Var og på reise til Polen, da har jeg søkt NAV flere uker i forveien. Fikk godkjent noen dager før avreise. Og da var både lege og arbeidsgiver med på laget.

Nå som det er så kort tid, anbefaller jeg å nyte den siste ferie uka, besøk mamma og kos det på tur (prøv ihvertfall ;)
Og hvis du er dårlig når du er tilbake så tar du kontakt med lege.

Lykke til!!

Back
Topp