Sykemelding? Noen som vet??

HoneyBooBoo

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Hei dere! Jeg jobber som ekstrahjelp i en klesbutikk, men jobber timer tilsvarende mellom 50-80% stilling hver måned. Ved forrige svangerskap var formen fin lenge, og jeg trengte ikke tenke noe særlig på økonomi. Denne gangen har allerede bekkenet begynt å krangle veldig, og selv om jeg skal holde ut lengst mulig kjenner jeg at jeg nok blir sykemeldt tidligere denne gangen.

Hvordan er det når man ikke har fast arbeidsmengde i en kontrakt, men faktisk jobber tilnærmet fulltid og blir sykmeldt? Jeg blir sjelden satt opp på noen jobbliste, vaktene mine blir bare avtalt muntlig uke for uke. Kan jeg forvente å måtte gå hjemme uten penger isåfall?

Sent from my iPhone using BV Forum

Oi, den er litt tricky., håper de regner et gjennomsnitt på det du har tjent, men jeg aner ikke hvordan det der fungerer! De tar vel som hovedregel sykemelding på faste timer men det finnes jo så mye bruk av ekstravakter og ringehjelper at det må finnes en ordning for dem også håper jeg!

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️

Jeg husker forresten når jeg jobba i klesbutikk for 6 år siden, og ble sykemeldt i julen når jeg var blitt satt opp ekstra, fikk ikke penger for de dagene, men hadde ikke jobba ekstra på forhånd da!

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️

Hei, sniker inn her. Men sjekk ut svangerskapspenger istedet for sykemelding!:) Skal du gå sykemeldt lenge kan det hende det lønner seg å ta svangerskapspenger istedet, for man kan bare være sykmeldt opptill ett år?:/ Noe sånt er det, så sjekk ut!:) (dumt hvis det skjer noe etter fødsel som gjør at du trenger sykemelding, men ikke har så mye igjen!:)

Sent from my iPad using BV Forum

De tar ofte gjennomsnitt av lønna di du har hatt, de vil jo det beste for deg :-) på første sykemelding trur eg de tar utgangspunkt i siste lønninga di. . Det gjorde de på meg nå. .men har fast 70% men ville ikke tru det spilte noen rolle. Ring nav å hør! :-)
Du får først sykemelding og viss bekkenet er slik at du blir sykemeldt helt frem til permisjon går de over til svangerskapspenger etter 1-2 fordnya sykemeldinger :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg mener de regner et snitt av siste 3 eller 6 måneder så får du sykepenger etter det. :)

Du får vel penger utifra hva du har tjent. Men du MÅ få skriftlig bekrefta vaktene dine i tilfelle noe skulle skje en eller annen gang. Muntlig holder ikke selv hvor bindende det er....

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jobber selv bare 41% fast og resten ekstravakter. Når man blor sykemeldt får man de første 16 dagene (de som arb.giver betaler) kun betalt for de vaktene man er satt opp på. Etter 16 dager er det nav som overtar utbetaling og da får du det samme aom du har tjent de siste mndr.

♡ Termin 4 desember 2014 ♡

Taster på appen :)

Om du jobber i butikk og blir sykmeldt i feks 3 uker fremover får du kun lønn for de timene du er satt opp på vaktplanen- det er derfor butikker ofte ikke frigjør mer enn 1 og 1 mnd på valtlister. Blir du langtidssykemeldt regner de gjennomsnittet av inntekten du har hatt de 3 siste mnd. Mulig det lønner seg å søke om svangerskap penger ja om det ikke tar stilling til hva prosent man er ansatt på?

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Takk jenter, nå ble jeg roligere. Har jo ikke planer om å bli sykmeldt, og er allerede i gang med fysioterapi for å forebygge, men man vet jo aldri :)

Hun som sender inn inntektsskjema til nav skal beregne månedslønn ut fra det du har jobbet tidligere. Man skal bruke det tidsrommet som gir et mest mulig korrekt grunnlag, og det bør tippe til arbeidstaker sin gunst.
Vanlig ved butikkansatte på timer, er de tre siste månedene.
Husk at ub-tillegg og bonus etter arbeidsinnsats skal være inkludert i grunnlaget. Mange som gjør feil her...

Dersom du er gradert sykmeldt frem til permisjon, så er det også dette som utgjør beregningsgrunnlaget for dine utbetalinger i permisjonen.
Dersom du blir friskmeldt i mellomtiden, vil arbeidsgiver beregne nytt grunnlag. Det vil si at hvis du blir friskmeldt, jobber mindre pga dårlig form, så ender du opp med et lavere grunnlag.

Svangerskapspenger innvilges kun til friske gravide som utsettes for ting som kan være skadelig for foster. Gjelder altså sannsynligvis ikke for deg.

Hun som sender inn inntektsskjema til nav skal beregne månedslønn ut fra det du har jobbet tidligere. Man skal bruke det tidsrommet som gir et mest mulig korrekt grunnlag, og det bør tippe til arbeidstaker sin gunst.
Vanlig ved butikkansatte på timer, er de tre siste månedene.
Husk at ub-tillegg og bonus etter arbeidsinnsats skal være inkludert i grunnlaget. Mange som gjør feil her...

Dersom du er gradert sykmeldt frem til permisjon, så er det også dette som utgjør beregningsgrunnlaget for dine utbetalinger i permisjonen.
Dersom du blir friskmeldt i mellomtiden, vil arbeidsgiver beregne nytt grunnlag. Det vil si at hvis du blir friskmeldt, jobber mindre pga dårlig form, så ender du opp med et lavere grunnlag.

Svangerskapspenger innvilges kun til friske gravide som utsettes for ting som kan være skadelig for foster. Gjelder altså sannsynligvis ikke for deg.

Takk for god info! Tenkte det samme som deg med tanke på svangerskapspenger. Kan ikke helt se risikoen ved å jobbe i klesbutikk :p

Back
Topp