Sykemelding, NAV, arbeidsgiver....

Kh89

Elsker forumet
Ah, man kan bli gal av mindre! Er det flere her som er sykemeldt? Jeg er 50% sykemeldt pga bekkenløsning, og i dag fikk jeg vite at arbeidsgiver ikke betaler ut mer enn 50% av lønna mi. Han har ikke sagt noe om dette tidligere, og jeg har derfor gått rundt å trodd at han "la ut", for så å få refundert halvparten hos NAV. Har ikke vært sykemeldt lenge nok til at jeg har fått mer enn èn lønn utbetalt, så jeg har ikke merka noe til dette tidligere. Er jo kjempedumt at han ikke har nevnt det for meg, for dette er kanskje noe som tar tid hos NAV? Kjempetrasig og bare få halv lønn, han skjønner tydeligvis ikke at folk har lån og andre ting å betale. Er det flere her som er i samme situasjon?
 
Har vært sykemeldt 100% siden slutten av oktober, og fikk penger fra Nav først i slutten av februar. Hos NAV kan ting ta tid!
 
Her betaler heldigvis arbeidgiver ut all lønn til meg og får tilbakebetalt fra nav. 
Hvis ikke hadde jeg ikke fått fulle feriepenger og det er kjipt...  Han betaler også ut i hele permisjonen, så får jeg fulle feriepenger da å :)
 
Jeg er også så heldig at arbeidsgivern min betaler ut full lønn og krever penger tilbake fra NAV. Jeg har vært delvis sykemeldt siden november, men ble 100% sykemeldt fra torsdag i forrige uke..

Jeg får også lønn fra arbeidsgiver i permisjonstiden min og ikke fra NAV
 
Arbeidsgiver skal teknisk sett betale full lønn i arbeidsgiverperioden, den er på 16 dager. Arbeidsgiver må begrunne hvorfor han/hun ikke gjør det. Man får altså ikke penger av nav før dag 17, og da skal man ha halv lønn fra arbeidsgiver og halv lønn fra nav om man er sykemeldt 50%. Krav om sykepenger fra Nav trodde jeg virkelig også arbeidsgiver skulle sende inn, det gjorde jeg da jeg drev to butikker. Jeg har aldri vært sykemeldt lenge nok selv til å vite om sjefen min gjør det nå, jeg er mer sånn typ syk i to til tre dager så blir jeg gal og må tilbake på jobb koste hva det koste vil, så der stopper vel egentlig min viten...

Har ikke arbeidsgiveren din spesifisert at han ikke betaler sykepenger i arbeidsgiverperioden, skal du ha full lønn fra han. Finn fram loven og kast den i trynet på ham om det er det som er nødvendig. Man skal ikke la seg pille på nesen av sjefer. Sagt det mange ganger før, jeg har vært sykt bestemt mot de fleste av mine arbeidsgivere uten at det ødelegger noe, og det synes jeg de fleste bør være. Føler så mange er "redd" sjefen sin på en måte. Jeg er venn med sjefen min privat, og for det meste også venn på jobb, men det hender vi er drituenig og hun kjefter på meg for noe som ikke er min feil, og jeg blir sur på henne fordi hun er teit, men vi er bare sint i typ fem minutter, for når vi er sjef/ansatt er det ingenting personlig.
 
Arbeidsgiver skal teknisk sett betale full lønn i arbeidsgiverperioden, den er på 16 dager. Arbeidsgiver må begrunne hvorfor han/hun ikke gjør det. Man får altså ikke penger av nav før dag 17, og da skal man ha halv lønn fra arbeidsgiver og halv lønn fra nav om man er sykemeldt 50%.

Det er greit, men Nav skal jo uansett betale de 14/15 dagene etter det. Så hun får jo da uansett ikke full utbetaling fra sin arbeidsgiver den første mnd.
 
Jeg er 40 % sykemeldt.
Får 60 % lønn av arbeidsgiver og 40 % fra NAV. Sender inn skjema D til mitt lokale nav kontor og så går utbetalingen automatisk fra nav.
 
Jeg jobber med lønn på et regnskapskontor og sender inntektsskjemaer til NAV på vegne av mange firmaer. Arbeidsgiver kan velge mellom å forskuttere sykepenger eller å la NAV utbetale direkte til arbeidstaker fra dag 17. Min erfaring er at de aller fleste private firmaer velger å la NAV utbetale arbeidsgiver. Det er verken slemt gjort eller vondt ment. Det arbeidsgiver imidlertid må passe på er å være rask med å sende inntektsskjema slik at saksbehandlingstida hos NAV blir kortest mulig.
 


stinehj skrev:
Arbeidsgiver skal teknisk sett betale full lønn i arbeidsgiverperioden, den er på 16 dager. Arbeidsgiver må begrunne hvorfor han/hun ikke gjør det. Man får altså ikke penger av nav før dag 17, og da skal man ha halv lønn fra arbeidsgiver og halv lønn fra nav om man er sykemeldt 50%.

Det er greit, men Nav skal jo uansett betale de 14/15 dagene etter det. Så hun får jo da uansett ikke full utbetaling fra sin arbeidsgiver den første mnd.


Jeg forsto det slik at arbeidsgiver kun hadde betalt halv lønn i arbeidsgiverperioden, altså kun den tiden arbeidstaker har vært på jobb.
 
JEg trodde at svangerskapsrelaterte sykemelding var noe som arb.giver fikk tilbakebetalt alt av..de må bare sende inn et skjema..
så i utgangspunktet så hadde eg tenkt at de ikke hadde lov til å ikke betale ut lønna..
 
Nah, de kan få hele sykemeldingsperioden dekket av Nav ved å begrunne hvorfor de ikke betaler sykepenger. Uavhengig av hvorfor man er sykemeldt. Jeg har aldri vært borti det å ikke få utbetalt sykepenger av arbeidsgiver eller som arbeidsgiver, så akkurat det området er jeg ikke så veldig kjent med.
 
Back
Topp