Sykemelding- må man ha samtale med sjefen?

Havfruen88

Glad i forumet
*MIA*
Jeg han nå vært sykemeldt i 1 måned. Det er fordi jeg ikke kommer meg på jobb pga ekstrem kvalme. Det hjelper ikke akkurat på at jeg blir bilsyk i bil og reiseveien til jobb er på 1t og 15 min..

Er man pliktig til å møte til en samtale når man har vært sykemeldt? Fikk innkalling i dag og må si at jeg gruer meg til å reise på den. Klarer ikke tanken på bilturen.

Andre som har vært sykemeldt og som har vært til samtale?

Står i brevet at de ønsker å tilrettelegge, men går jo ikke an å tilrettelegge...

Sjefen min ringte meg og sa at siden jeg hadde vært borte en viss tid måtte han fylle ut et skjema til NAV. Dette gjorde vi over tlf enda jeg kun har 10.min til jobb. Du kan jo bare ringe å spørre? Eller om dere kan møtes en annen plass?
:)

Det stemmer at arbeidsgiver kan kalle inn til et møte, for å tilrettelegge! Er det ikke noe de kan gjøre, så tvinger de deg ikke på jobb. Men det er nettopp derfor dere dere skal møtes, for å finne ut av det :)

Dei er pliktige til å ha samtale med deg! Om da e over tlf eller om du må møte opp er opp til arbeidsgiver trur eg:-) Men dei treng ikkje veta Koffor du e sjukemeldt! På min arbeidsplass går møtet ut på om da e nåke dei kan gjer for å få deg tebake i jobb(evt delvis). :-)

Jeg har hatt telefonsamtale både denne gangen og forrige svangerskap. Bare en helt normal samtale om hvordan jeg har det og om hvilke tilrettemuligheter som fins på jobben vår. Så har lederen min fylt ut skjema ut fra det etterpå.

Ja, vet det er for å tilrettelegge. Men problemet mitt er at jeg har over 1 time på jobb, nesten 1 1/2 (hver vei). Jeg kommer meg ikke på jobb nettopp pga denne avstanden. Blir bilsyk å står å kaster opp lenge før jeg nærmer meg jobb..

Derfor gruer jeg meg til dette møtet. Orker ikke tanken på den kjøreturen en gang.. Men da må jeg tydeligvis det :/ Litt rart å tenke på at jeg er sykemeldt pga dette, men at jeg må dit for å gå på det møtet.

Er tydeligvis ikke bare sjefen min som skal være på det. Var sjefen til sjefen også + enda en til..

Hadde jeg hatt bekkenløsning eller problem med ryggen ser jeg mer nytte av dette møtet, men når turen dit er problemet, så synes jeg det er fælt at jeg må dit.. Det er ingenting de kan tilrettelegge bortsett fra hjemmekontor, men dette har ikke de mulighet til.

Bra at så mange av dere har hatt en grei sjef som gir dere mulighet til å ta det over tlf :)

Ja, vet det er for å tilrettelegge. Men problemet mitt er at jeg har over 1 time på jobb, nesten 1 1/2 (hver vei). Jeg kommer meg ikke på jobb nettopp pga denne avstanden. Blir bilsyk å står å kaster opp lenge før jeg nærmer meg jobb..

Derfor gruer jeg meg til dette møtet. Orker ikke tanken på den kjøreturen en gang.. Men da må jeg tydeligvis det :/ Litt rart å tenke på at jeg er sykemeldt pga dette, men at jeg må dit for å gå på det møtet.

Er tydeligvis ikke bare sjefen min som skal være på det. Var sjefen til sjefen også + enda en til..

Hadde jeg hatt bekkenløsning eller problem med ryggen ser jeg mer nytte av dette møtet, men når turen dit er problemet, så synes jeg det er fælt at jeg må dit.. Det er ingenting de kan tilrettelegge bortsett fra hjemmekontor, men dette har ikke de mulighet til.

Bra at så mange av dere har hatt en grei sjef som gir dere mulighet til å ta det over tlf :)
Bare ring og spør om dere kan ta det over tlf. Bare tull at du skal møte opp når det er en så stor belastning for deg! Alle sjefene kan sitte samlet og være på høyttaler. Hvis du sier hva som feiler deg(de har ikke noe med det, men kan være greit noen ganger), så skjønner de jo at det er veldig vanskelig å komme..

Lykke til ;)

Det må jo være mulig å ta det over telefon, du må jo bare fortelle til legen at kvalmen er grunnen til sykemeldingen og at bilturen ikke akkurat gjør det bedre. Lykke til :)

Kan jo være at når de får vite at du er gravid så gidder de ikke legge så mye jobb i tilrettelegging,for de vet at du blir bedre "til slutt" :p men hvis de tror du er sm pga ont i rygg, knekt fot, kreft eller andre ting som kan være langvarig vil de starte planlegging snarest mulig :)

Eventuelt kan jo sjefen komme til deg, når grunnen til sykemeldingen er såpass spesiell
og den går på at du ikke kommer deg noe sted pga kvalme, så blir tilrettelegginga, -i mine øyne,
at arbeidgiver kommer til deg, eller tar møtet over telefon.

Vær ikke redd, de tvinger deg ikke til å jobbe hvis du fortsatt er sykemeldt, men arbeidsgiver er
pliktig å følge deg opp og prøve å tilrettelegge. Hvis de ikke gjør det kan du miste sykepenger mener jeg å huske,
og arbeidsgiver kan få bøter. Iallefall ved langvarig sykemelding.

Kan jo være at når de får vite at du er gravid så gidder de ikke legge så mye jobb i tilrettelegging,for de vet at du blir bedre "til slutt" :p men hvis de tror du er sm pga ont i rygg, knekt fot, kreft eller andre ting som kan være langvarig vil de starte planlegging snarest mulig :)
De vet akkurat hvorfor jeg er sykemeldt, har vært åpen om det siden 2. Uken med sykemelding :-) menmen.. Det ordner seg forhåpentligvis :-D

Ja du må jo kunne få den samtalen over telefon. De kan ha deg på høytaler dersom det er møte med flere. Skype/videosamtale er også en mulighet. Jeg tenker det er helt uaktuelt at du skal presse deg på jobb til møtet hvis du ikke klarer det. Jeg sliter selv enkelte dager med å komme meg noen steder pga kvalme (som også blir verre i bil) så forstår godt hvordan du har det.

Jeg gjorde dette på tlf første gang jeg var gravid og ble sykmeldt. Det var riktignok sjefens forslag, men det håper for din del at de kan ordne det slik! Sjefen var forøvrig helt uinteressert i å tilrettelegge, han sa det som det var at det var like greit jeg bare var sykmeldt så fikk de vikar....også litt rart synes jeg.. Når er møtet ditt?:)

Back
Topp