Sykemelding jobb/studier

DiaSusa

Forelsket i forumet
Hei! Jeg er gravid i 13.uke, og har hatt en tung start på svangerskapet grunnet diabetes 1. Jeg er fulltidsstudent ved ett universitet, og jobber i tillegg 2-3 kvelder i uka. Jordmor har lenge pratet om å sykemelde meg, og i dag måtte jeg krype til korset og dra til fastlegen. Å sykmelde meg er egentlig ikke problemet, men fastlegen mente jeg ikke kunne fortsette studiene hvis jeg ble sykemeldt. Dette er ett problem, da jeg er avhengig av å fortsette studiene for å få foreldrestipend etter fødsel. Studiene i seg selv har lite obligatorisk oppmøte, og mye selvstudium. Så det er hovedsakelig jobben jeg vil sykemeldes fra, da jeg selv kan tilpasse studiene etter dagsformen. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Altså vært student, men blitt sykemeldt fra deltidsjobb? Har sendt mail til lånekassen, men tar sikkert litt tid før jeg får svar derfra, så vil gjerne høre andres erfaringer :)

Har ikke vært i samme situasjon selv men vet at hvis man har to jobber kan man være sykemeldt fra den ene og fortsette i den andre. Så derfor burde det vel være det samme med jobb og studier, altså at du kan være sykemeldt kun fra jobben?

Har ikke vært i samme situasjon selv men vet at hvis man har to jobber kan man være sykemeldt fra den ene og fortsette i den andre. Så derfor burde det vel være det samme med jobb og studier, altså at du kan være sykemeldt kun fra jobben?

Legen fant ikke ut av det, men hun var ganske bestemt på at jeg ikke kunne studere når jeg var sykemeldt. Men på sykemeldingen står det jo kun arbeidsgiver, ikke universitetet? Så da er jeg jo kun sykemeldt fra arbeidsplassen (på samme måte som man kan være sykemeldt fra en jobb)? Satser på at det ordner seg iallefall, har ikke fått svar fra lånekassen enda, men så lenge jeg fullfører eksamner og får studiepoeng kan jeg umulig tro at det har noe å si..

Kanskje du har fått svar nå, men etter det jeg vet så kan man studere selv om man er sykemeldt.

Æ var 100% sykemldt fra jobben og hadde hjemmestudier i tillegg.. Ga sykemld til arbeid og studerte som vanlig. Ser nu ikke problemet med d.. Man kan jo friskemld sæ selv og når man har fått sykemlding fra lege.. Og d e jo bare arbeid som får sykemld..

Jeg fikk tilslutt beskjed av lånekassen at de ikke brydde seg om sykemeldinger så lenge det ikke går over flere semestre. Så lenge man fullførte eksamner så spilte det ingen rolle for dem :)

Back
Topp