Sykemelding i rugetiden??

.Anonym.

Glad i forumet
Noen her som har erfaring med det? Jeg har lenge tenkt å prøve det i rugetiden da jeg alltid stresser mer på jobb etter innsett. Føler jeg gjør alt galt og at det er grunnen til at det ikke fester seg.. kjenner noen som har hatt prøverør og sier at jeg må prøve det en gang, og slappe av.. er det en god grunn til å bli sykemeldt ?

Etter jeg mistet guttene mine, så har jeg vært sykemeldt på hvert forsøk i rugetiden! Før dem jobbet jeg som normalt,
men nå tar jeg ikke sjansen..gir alt! jeg er også "rød" pasient..risikosvangerskap.
jeg synes hvis du føler det er rett for deg så ta ut en sykemelding..man jobber hele livet tenker jeg...og dette er jo noe man ønsker og ofrer mye ellers... som tilsier liten tid av ellers resten av jobblivet.

Etter jeg mistet guttene mine, så har jeg vært sykemeldt på hvert forsøk i rugetiden! Før dem jobbet jeg som normalt,
men nå tar jeg ikke sjansen..gir alt! jeg er også "rød" pasient..risikosvangerskap.
jeg synes hvis du føler det er rett for deg så ta ut en sykemelding..man jobber hele livet tenker jeg...og dette er jo noe man ønsker og ofrer mye ellers... som tilsier liten tid av ellers resten av jobblivet.
Uff :(
Hva sier legen til det? Redd legen ikke vil sykemelde meg..

Uff :(
Hva sier legen til det? Redd legen ikke vil sykemelde meg..

han var veldig forståelig når jeg begynte å forklare fortiden osv... jeg står på mitt.. nå har jeg fått ny fastlege igjen..pga han andre flyttet. og hun nye er veldig forståelig..så ikke noe vanskelig der...hun sa til meg noen anbefaler å være i ro mens andre leve som normalt.. jeg sa at jeg vet jo ikke hvorfor jeg mistet..og så kjenner jeg selv på at jeg stresser bare tanken på å jobbe..så ligge mye psykisk der..og det er ikke bra det heller.. så hun sa bare slapp av du :) gjør det som er best for deg.. det er jo en tung prosess vi er i...
kjenner og ei anna ei her som driver med ivf her jeg bor, og hun er og sykemeldt fra rugetiden nå etter noen forsøk...
ta en prat med legen din.. :) skal se han/hun er forståelsefull
jeg tror det er viktig at selv om man stresser uansett i denne prosessen at man i det minste prøver å unngå for mye stress utenom...

Jeg har vært sykemeldt i rugeperioden jeg også. Som legen min sier; dette vet du mer om en meg, så vi gjør som du vil.

Hvis du vil ha sykemelding så mener jeg at legen ikke kan nekte deg det. Er jo en god grunn.

Takk for at du stilte dette spørsmålet, har selv grublet og fundert på om jeg skulle tatt ut sykemelding denne runden.
Har sånn sett ingen medisinsk grunn til å gjøre det, da jeg har svært lite bivirkninger av både medisiner og uttak. Men psykisk derimot! Klarer jo ikke å tenke på noe annet, eller å konsentrere meg i det hele tatt!
Tror nok gjerne jeg skal ta en prat med fastlegen.Får jeg ett nei til svar, så får det bare være...

Jeg ble sykemeldt i dag pga bivirkninger av sprøyter/tabletter. min lege hadde full forståelse. Hun er jo kvinne og har kanskje mer forståelse for slikt enn det mannlig leger har.. jeg vet ikke...

Hvor lenge er/har dere vært sykemeldt ? Jeg selv har vært sykemeldt nå i 14 dager.. vurderer å få videre sykemelding da jeg har en tung jobb

Godt å lese andres erfaringer, jeg tenker også sykemld neste gang. Etter 3 ganger,og null resultat føler jeg at å slappe helt av og koble ut kan være lurt da vet jeg at jeg har gjort alt jeg kan.. Denne gangen prøvde jeg å ta det mer rolig,men ikke lett når du er på jobb og uforutsette ting skjer...

Takk for at du stilte dette spørsmålet, har selv grublet og fundert på om jeg skulle tatt ut sykemelding denne runden.
Har sånn sett ingen medisinsk grunn til å gjøre det, da jeg har svært lite bivirkninger av både medisiner og uttak. Men psykisk derimot! Klarer jo ikke å tenke på noe annet, eller å konsentrere meg i det hele tatt!
Tror nok gjerne jeg skal ta en prat med fastlegen.Får jeg ett nei til svar, så får det bare være...
Samme her.. tror jeg får nei.. dere som har fått det, fikk dere nei først ? Redd legen sier nei og da tørr ikke jeg å si noe.
Har veldig lyst å bare ha denne uken som kommer til å slappe av og ikke stresse. Prøve det kun en gang og se..

Jeg har aldri vært sykemeldt i rugetiden. Det går an å snakke med sjefen å si noe sånt som at du har en ekstra stressende hverdag for tiden og at man heller vil jobbe i et saktere tempo en stund i stedet for å bli sykemeldt.
Det tror jeg mange ledere har forståelse for.

At noen særskilt trenger det, som feks " ønsker så inderlig" er jeg ikke i tvil om, men tror man kan finne mange andre løsninger enn å bli 100% sykemeldt som vil gi den avlastningen man egentlig trenger.

Helt ærlig så tror jeg ikke det vil påvirke resultatet om man er sykemeldt eller ei, men om du føler st det hjelper på psyken så er det kanskje verdt et forsøk.

Har selv hatt to positive forsøk der jeg ikke jobbet i rugetiden. Ene gangen tok jeg ut ferie og var sykemeldt andre gang. Nå, med tredje barnet jobbet jeg som normalt.

Det er opp til legen om det er sykemeldingsgrunn forresten. Du kan sykemeldes med "familieplanlegging" som "diagnose", men det er uten lønn. Ellers blir de nødt til å bruke noe psykisk, vær obs på det mtp forsikringer og sånt senere (vet ikke om man kan nektes eller få dyrere forsiktig pga en enkelt episode med psykisk ubalanse, men var det legen min sa til meg den gangen)

Jeg var sykemeldt hele stimulering + til innsett sist. På jobb dagen etter innsett igjen. Denne gangen er det siste forsøk så jeg kommer til å be om sykemelding fra uttak til testdato. Rett og slett for å få ro over meg da jeg har en stressende jobb. Spørs også når jeg blir ruger igjen. Om det er midten av august så er det ikke så mye stress, er det starten av september er det verre..

Noen her som har erfaring med det? Jeg har lenge tenkt å prøve det i rugetiden da jeg alltid stresser mer på jobb etter innsett. Føler jeg gjør alt galt og at det er grunnen til at det ikke fester seg.. kjenner noen som har hatt prøverør og sier at jeg må prøve det en gang, og slappe av.. er det en god grunn til å bli sykemeldt ?

Jeg var sykemeldt en gang i løpet av en av rutetidene i forsøk. Legen min var veldig forstårlsesfull. for meg var det stress som var årsaken. Medisinene du går på gjør at man kan takle stress dårligere +når man går rundt og ruger er det også litt mentalt tøft.

Vær bevisst på at det å bli sykemeldt kan bidra til at du kan bruke all hjernekapasitet kun på ruginga.. det er heller ikke bra.. snakk med legen Finn ut hva som er best. Kan 50% være en løsning for å få litt pause fra jobbstress og samtidig gi hodet en pause fra å tenke? tankene vil ikke forsvinne selv om du er hjemme..

Du må aldri tenke at du gjør noe galt i rugetiden eller at hvis noe hår galt er det din skyld. Dette er ikke noe du i det hele tatt kan påvirke. Det eneste du kan gjøre er å ta medisinen, resten er opp til egget. Livmoren din vil støte fra seg embryo som ikke er bra nok. Det skjer uansett hvor harftbdu prøver å gjøre ting riktig.

Prøv å tenk at det er klinikkens ansvar å gjøre deg gravid. Du må ikke legge skylden på deg selv, da blir det ikke lett. Jeg hadde det slik selv. Var redd for at jeg tok medisinen feil... osv. Jeg la mye skyld på meg selv og da har man det ikke godt med seg selv.

Hvis du er interessert ville jeg tatt en prat med Tone Bråten om hvordan man kan håndtere tankene man får i rugetiden. (Toneveileder, googler du) hun hjalp meg veldig mye.Det var tøft med 7 forsøk +2avbrutte. Og få beskjed om at det er under 10%sannsynlig ved ivf for å bli gravid. Jeg følte meg svært mislykket og var langt nede og hun løftet meg opp. Hun er parterapeut med spesialisering innen barnløshet. Hun kan treffe deg på skype om du ikke er i Oslo.

Ta vare på deg selv

Jeg var sykemeldt fem dager fra uttak, etter første forsøk. Har en ganske krevende jobb med lange dager og nattevakter, og dagen jeg hadde innsett (fredag) skulle jeg egentlig gått på 19 timer lang nattevakt, og deretter ny 15 timer nattevakt lørdag og søndag kveld (tre netter på rad). Holdt meg i stedet i ro hjemme, og prøvde å være litt forsiktig, men var tilbake på jobb tirsdag morgen. Imidlertid var forsøket negativt... Ved forrige fryseforsøk dro jeg på jobb som vanlig, og levde normalt med trening og storbytur med venninnene. Og det var klaff - 6 uker på vei nå. Er ingen fasit på dette, noen trenger kanskje en sykemelding spesielt mtp bivirkninger og den psykiske belastningen. Poenget mitt er at det kan mislykkes selv om man holder seg helt i ro. Og det kan funke selv om man springer på jobb og tråler London gatelangs i 12 timer på shopping....

Jeg var sykemeldt fem dager fra uttak, etter første forsøk. Har en ganske krevende jobb med lange dager og nattevakter, og dagen jeg hadde innsett (fredag) skulle jeg egentlig gått på 19 timer lang nattevakt, og deretter ny 15 timer nattevakt lørdag og søndag kveld (tre netter på rad). Holdt meg i stedet i ro hjemme, og prøvde å være litt forsiktig, men var tilbake på jobb tirsdag morgen. Imidlertid var forsøket negativt... Ved forrige fryseforsøk dro jeg på jobb som vanlig, og levde normalt med trening og storbytur med venninnene. Og det var klaff - 6 uker på vei nå. Er ingen fasit på dette, noen trenger kanskje en sykemelding spesielt mtp bivirkninger og den psykiske belastningen. Poenget mitt er at det kan mislykkes selv om man holder seg helt i ro. Og det kan funke selv om man springer på jobb og tråler London gatelangs i 12 timer på shopping....
Ja sant det! Jeg var sykemeldt hele rugeperioden denne gangen, men fikk negativ test på onsdag.. selv om jeg slappet av, tok alt med ro og prøvde å spise sunt. Så neste gang vet jeg at det har ingenting å si om jeg er sykemeldt eller ikke. Jeg kan ikke gjør noe "feil" uansett..

Ja sant det! Jeg var sykemeldt hele rugeperioden denne gangen, men fikk negativ test på onsdag.. selv om jeg slappet av, tok alt med ro og prøvde å spise sunt. Så neste gang vet jeg at det har ingenting å si om jeg er sykemeldt eller ikke. Jeg kan ikke gjør noe "feil" uansett..

Det viktigste er bare at du gjør det som er best for deg selv, sånn at du har det bra. Selv synes jeg det er ok å gå på jobb og gjøre vanlige ting, for å få tankene på annet. Blir bare småsprø av å sitte hjemme og Google mer eller mindre alvorlige symptomer...

Jeg var sykemeldt 100% i første forsøk. Det andre jobbet jeg vanlig og det siste jobbet jeg gradert.

100% sykemeldt funket dårlig for meg. Tiden gikk alt for tregt og det ble for mye tid til tanker og til å kjenne på alt som skjedde i kroppen. Men å jobbe som vanlig var heller ikke ideelt. Da ble jeg for sliten, da jeg var midt i tentamensperiode med rettinger osv, så stresset litt for mye.
Gradert derimot, funket veldig fint. Det ble en fin balansegang i forhold til det å få tankene bort og tiden til å gå, samtidig som jeg fikk roet ned og tok hensyn til kroppen :)
Men det er nok veldig individuelt hva som passer hver enkelt best, så føl deg fram til hva som føles mest riktig for deg :)

Jeg var sykemeldt første gangen i rugetida, men holdt på å fly på veggene siden tida gikk så vanvittig sakte. Så de andre gangene har jeg jobbet i rugetiden og syns det har vært mye lettere mentalt.

Men jeg støtter 100% de som ikke orker å jobbe i rugetida. Det er jo veldig individuelt hva som fungerer best for en.

Back
Topp