Sykemelding i foreldrepermisjonen

SensommerSpire

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg har fått akutte ryggsmerter. Hele gårsdagen og natten har vært skikkelig vond. Far har derfor måtte bidratt mesteparten av gårsdagen og hele natten. Jeg kommer til å trenge han fullt utover dagen men han er jo egentlig i jobb!

Jeg har forstått det slik at jeg må få sykemelding slik at han kan ta permisjondag. Men hvordan får vi løst dette rent praktisk..? Jeg skjønner jo at jeg må til lege for sykemelding også, men problemet er at det gjør så vondt slik at jeg vet ikke om jeg klarer å dra til legekontoret engang.. syne sider blir feil at mannen skal bruke enda mer avspasering fordi at jeg er for dårlig til å håndtere lillegutt på 6 uker!

Han kan bruke sykbarn/sykbarnepasser når mor er syk.
Om far skal få ta over din permisjon så må det søkes om, og du må ha en veldig god legeerklæring der det står at du er ute av stand til å ta vare på barnet. Så dette er en prosess som ikke er gjort på en dag dessverre.

Uansett må du komme deg til legen. Dette kan være en skade i forbindelse med fødsel. Selv om det vondt.

Han kan bruke egenmelding.... så kan du ta en telefon til legen å forklare situsjonen så de vet om det ;)

Hvis du ikke klarer å komme deg til legen fordi det er så vondt så må du jo ringe etter sykebil.
God bedring

Da jeg ble operert i mai, fjernet en eggstokk, fikk jeg en legeerklæring fra legen. der ble det beskrevet i hvilken grad jeg ikke kunne ta meg av barnet. far søkte via nav sine sider om å få ta over min permisjon den lengden jeg var sykemeldt.

Han ringte også nav og ble veiledet gjennom det. men det tok ikke lang tid fra han søkte til det ble innvilga!

Back
Topp