Sykemelding i foreldrepermisjon

Mamma til to gullgutter

Elsker forumet
Junilykke2018
Hei, noen som vet hvordan det funker i praksis? om mor blir sykemeldt i foreldrepermisjon? Mister hun inntekt da? Eller telles foreldrepenger som inntekt? Og hva med arbeidsgiver periode som vanligvis er på 16 dager?

Noen som har vært borti dette?

Hei, noen som vet hvordan det funker i praksis? om mor blir sykemeldt i foreldrepermisjon? Mister hun inntekt da? Eller telles foreldrepenger som inntekt? Og hva med arbeidsgiver periode som vanligvis er på 16 dager?

Noen som har vært borti dette?

Foreldrepermisjon er likestilt med jobb om arbeidsgiver får 16 dager er jeg usikker på...

Men vett far kan overta permisjon om mor blir langvarig sykemldt... men ring nav:)

Du får sykepenger fra NAV fra første dag om du er sykemeldt i foreldrepermisjonen. Du kan søke om å utsette foreldrepengene, eller overføre de til far i perioden du er sykemeldt. NAV må i begge tilfeller ha en legeerklæring med funksjonsbeskrivelse som bekrefter at du ikke kan ta deg av barnet på egenhånd pga sykdom.

Grunnlag for utbetaling blir da det samme, så du skal ikke tape noe økonomisk på det.

Jeg ble sykemeldt i 2 uker av permisjonen med nr 2. Da kunne jeg velge å være sykemeldt å få de 2 ukene igjen på slutten av permisjonen (at mannen gikk på jobb som vanlig) eller at mannen tok over permisjonen min. Jeg hadde ikke sjans til å være alene hjemme med 2 små så her tok mannen over permisjonen min imens. Men er en papirmølje og flere uker behandlingstid for mannen å overta permisjonen så var nesten ikke verdt det for han fikk ikke svar på søknaden før etter sykemeldingen var over (Tror det var 6-8 ukers behandlingstid).

Back
Topp