Sykemelding i ferien

kulielsker90

Betatt av forumet
Hei dere som er sykemeldt, kommune/stat:
Hvordan gjør dere det med sommerferien? Jeg ble sykemeldt nå til permisjonsstart, men skal egentlig gå på ferie nå på torsdag. Måtte dere sende inn noe? Står på Arbeidstilsynet sine sider at det skal fremlegges legeerklæring senest siste arbeidsdag før ferien… hvor skal denne fremlegges?

Jeg jobber i kommunen, som lærer, og er sykmeldt frem til jeg går ut i permisjon. Jeg ringte kommunen og spurte hva jeg skulle gjøre med ferien min, da vi lærere har tvungen ferie fra 30.06-31.07, og jeg pga sykmelding «mister» to av ukene. Jeg fikk beskjed om å legge inn ferien min til et senere tidspunkt. Jeg la da to uker ferie til slutten av permisjonen min.

Hei dere som er sykemeldt, kommune/stat:
Hvordan gjør dere det med sommerferien? Jeg ble sykemeldt nå til permisjonsstart, men skal egentlig gå på ferie nå på torsdag. Måtte dere sende inn noe? Står på Arbeidstilsynet sine sider at det skal fremlegges legeerklæring senest siste arbeidsdag før ferien… hvor skal denne fremlegges?
Antakelig til arbeidsgiver? Sånn at du kan avtale å utsette ferien til et tidspunkt etter at du er friskmeldt :happy:

Jeg jobber i kommunen, har sendt til arbeidsgiver når jeg har vært sykemeldt i ferie, har da utsatt ferien til senere, og lagt den inn i permisjonen, evt avklart med leder om å flytte ferie til året etter. Dette var i tidligere svangerskap da.

Jeg er 60% sykemeldt fram til permisjon, skal ikke ta ut noe ferie nå i sommer. Jeg skal ta ut ferie i november og desember, har 25 dager fra i år og 12 dager fra i fjor. Da deles permisjonen i to og jeg får i tillegg lønn fra arbeidsgiver mens jeg har ferie. Jobber i stat. Alt som har med ferie å gjøre skal avklares med arbeidsgiver, men det står klart og tydelig i loven at dersom du er syk så skal ikke du måtte ta ut ferie. Spar heller på ferien enten til senere i permisjonstiden eller etter permisjon

Jeg er 100% sykemeldt, legen ville ikke gi meg erklæring da hun mente dette ikke var gyldig grunn og jeg mister derfor ferien min. Utrolig irriterende da jeg gjerne skulle tatt den ut på slutten av permen i stedet og forlenget denne…

Jeg er 100% sykemeldt, legen ville ikke gi meg erklæring da hun mente dette ikke var gyldig grunn og jeg mister derfor ferien min. Utrolig irriterende da jeg gjerne skulle tatt den ut på slutten av permen i stedet og forlenget denne…
Om du har fått en 100% sykemelding så er dette erklæring nok for arbeidsgiver. Varsle skriftlig via epost at du krever ferien utsatt og skriv «nei» på egenerklæringen for sykemeldingen på spm om du har avviklet ferie ☺️

Samme her, jeg tar også ut ferie nå selv om formen er helt håpløs og jeg har vært 50 prosent sykemeldt før ferien og garantert etter.

Om du har fått en 100% sykemelding så er dette erklæring nok for arbeidsgiver. Varsle skriftlig via epost at du krever ferien utsatt og skriv «nei» på egenerklæringen for sykemeldingen på spm om du har avviklet ferie ☺️
Samme her, jeg tar også ut ferie nå selv om formen er helt håpløs og jeg har vært 50 prosent sykemeldt før ferien og garantert etter.
I følge arbeidsgiver var det ikke nok, men nå ser jeg at de har tilbakeført ferien min i det stille? Så da takker jeg for det og gleder meg til 2 1/2 uke forlengelse av perm i august 2022:happy: Og som det blir sagt her skal sykemelding være tilstrekkelig! Så det var gledelig!

Takker for svar!
Fikk klarhet i dette i samtale med legen min, hun sa også at sykemeldingen er erklæring i seg selv til at man ikke er i stand til noe ferie. Fikk lederen min til å få lønningskontoret til å slette ferien min, og sa at jeg legger denne inn slik at permisjonen blir forlenget tilsvarende.
Jeg fikk også svar på foreldrepengene hos NAV, og at jeg får lønn fra arbeidsgiver i permisjonen.
Det er noe slitsomt å skulle holde på med sånne her greier når man ikke er i form til å egentlig gjøre noe som helst… Heldigvis snart i mål, og 40 og noen små dager igjen til termin!

Er man sykemeldt i ferien skal man få ferien igjen :) Jeg er også 100% sykemeldt og ikke hørt noe om det annet enn at sjefen nevnte det i en telefonsamtale sist vi snakket. Har søkt om utsettelse av permisjon pga ferie allerede. :P

Back
Topp