Sykemelding - hva sier dere på jobb?

Viica

Forelsket i forumet
Hei,

Flere her som er sykemeldt, men ikke har fortalt på jobb om graviditeten? Hva sier dere i så fall til arbeidsgiver? Jeg er sykemeldt ut denne uka, med mulighet for forlengelse, men synes det er vanskelig å skulle være borte flere uker... Uten en god "grunn" liksom, vet jo de ikke har lov å spørre, men nå ringe nettopp lederen min og jeg tok den ikke for vet ikke hva jeg skal si om hun spør :bag: Synes det er skikkelig ubehagelig, men vil ikke fortelle at jeg er gravid før etter TUL om en uke.
 
Jeg har problemer med ryggen, så det er mitt svar om folk spør :)
 
Hei,

Flere her som er sykemeldt, men ikke har fortalt på jobb om graviditeten? Hva sier dere i så fall til arbeidsgiver? Jeg er sykemeldt ut denne uka, med mulighet for forlengelse, men synes det er vanskelig å skulle være borte flere uker... Uten en god "grunn" liksom, vet jo de ikke har lov å spørre, men nå ringe nettopp lederen min og jeg tok den ikke for vet ikke hva jeg skal si om hun spør :bag: Synes det er skikkelig ubehagelig, men vil ikke fortelle at jeg er gravid før etter TUL om en uke.
Jeg vil si det er enda verre å ikke ta telefonen, eller ringe opp igjen. Lederen din ønsker nok bare å vite hvordan det står til med deg, samt å kartlegge når du tror du er tilbake og om det er noe hun/han kan gjøre for å tilrettelegge.

De har som sagt ikke lov til å spørre «hva som feiler deg», men personlig syntes jeg det er helt fint å si at du er dårlig og usikker på hvor lenge det varer. Også mer enn nok at det er litt privat og ingenting arbeidsplassen kan gjøre.
Hilsen preggo og leder
 
Jeg har Crohns fra før av så skylte på tilbakefall, men jeg hadde fått ny jobb et annet sted i kjeden, måtte si fra meg denne stillingen da jeg ble dårlig en uke før jeg skulle starte så måtte fortelle om situasjonen allerede i uke 7. Fikk tilbake min gamle stilling så var innom der forrige uke og fortalte det til dem at det ikke var Crohns men graviditet som var grunnen til mitt sykefravær.
 
Jeg hadde fortalt det til arbeidsplassen min om jeg ble sykmeldt. Fordi graviditetsbetinget sykefravær er uten arbeidsgiverperiode (altså at arbeidsgiver slipper å betale lønnen din de første 16 virkedagene av sykdomsperioden).
På samme måte valgte jeg å fortelle til min arbeidsgiver for et par uker siden (før familie har fått vite det, og alt), slik at de skulle ha mulighet til å ansette noen "for meg" i denne rekrutteringsperioden. :) Jeg har dog ikke fortalt det til andre enn ledelsen...
 
Du må i det minste ta telefonen når sjefen ringer. De må prøve å tilrettelegge for deg, men de får ikke prøvd om du ikke svarer.

Jeg ville bare sagt det til sjefen jeg, og sagt til vedkommende at dere ikke har gått ut med det til noen enda. Selv fortalte jeg det tidlig til ledelsen, det har ført til at de allerede har satt inn vikar som kommer til å ta over for meg etterhvert, samtidig har de noen der i tilfelle jeg blir sykmeldt. Jeg har en jobb hvor jeg kan bli utsatt for utagering, men enn så lenge er jeg så skjermet som jeg kan være. Det hadde jeg ikke blitt om jeg ikke hadde sagt noe til dem tidlig.
 
Sniker fra slutten av mars (så mulig jeg joiner dere etterhvert). Sjefen ringer nok for å høre om de kan tilrettelegge og hvor lenge du tror du blir borte. Du kan velge om du sier at du er syk og ikke vet hvor lenge det varer (og at det ikke har noe med arbeidsplassen å gjøre, hvis det ikke har det) eller si det som det er. Da kan de eventuelt tilrettelegge noe. Helt opp til deg om du sier noe, de har ikke rett til å vite det, men det kan gjøre det enklere for deg selv. Sjefen min var en av de første jeg sa det til, fordi jeg trengte tilrettelegginger på jobb. Skjønner at det kan være skummelt å ta den telefonen, jeg kan bli ganske stressa av sånne samtaler, men bare få de overstått og ring tilbake i morgen hvis du ikke allerede har gjort det.
 
Jeg skal selvfølgelig prate med lederen, Var bare litt uventet med samtale på sykedag 2. føler jo på det med å «lyve» på meg sykdom. Vi er et lite team på 3 hvor jeg er nr. 2 som er sykemeldt, så føler litt på presset og dårlig samvittighet. Sitter også langt inne å fortelle om graviditet «tidlig» da jeg har mistet mange ganger før, har aldri fortalt noen før i uke 20… men ser jo at det blir litt lettere når man er åpen om det!
 
Jeg skal selvfølgelig prate med lederen, Var bare litt uventet med samtale på sykedag 2. føler jo på det med å «lyve» på meg sykdom. Vi er et lite team på 3 hvor jeg er nr. 2 som er sykemeldt, så føler litt på presset og dårlig samvittighet. Sitter også langt inne å fortelle om graviditet «tidlig» da jeg har mistet mange ganger før, har aldri fortalt noen før i uke 20… men ser jo at det blir litt lettere når man er åpen om det!
Tror leder er pålagt å ringe deg i dag X av sykemeldingen, så det er nok noe hen måtte.

Hvis du orker, og har en leder som er ok, så ville jeg sagt nettopp det du skriver over her- at du er gravid, men at du ikke vil dele det med kolleger ennå fordi du har mistet før. Da skjønner nok vedkommende at de må holde tann for tunge også.

Jeg har sagt det til min avdleing på jobb, pluss de to topplederne. Har gitt beskjed om at jeg ikke vil dele med resten på en stund ennå, men at jeg synes det var realt at de fikk vite det mtp fordeling av ressurser/folk til vårens store prosjekter.
 
Tror leder er pålagt å ringe deg i dag X av sykemeldingen, så det er nok noe hen måtte.

Hvis du orker, og har en leder som er ok, så ville jeg sagt nettopp det du skriver over her- at du er gravid, men at du ikke vil dele det med kolleger ennå fordi du har mistet før. Da skjønner nok vedkommende at de må holde tann for tunge også.

Jeg har sagt det til min avdleing på jobb, pluss de to topplederne. Har gitt beskjed om at jeg ikke vil dele med resten på en stund ennå, men at jeg synes det var realt at de fikk vite det mtp fordeling av ressurser/folk til vårens store prosjekter.
Det har du sikkert rett i. Tja, lederen er helt ok, men blir neppe så populært at jeg forsvinner. Ble headhuntet til stillingen og har vært der ikke engang ett år når jeg går ut i perm. Jeg er også av typen som skal ha ulønna perm til ungen er 1,5, mens min leder dro fra sin baby etter 4-5 mnd. :rolleyes: Så litt ulike er vi jo, kan man si. Føler meg egentlig bare teit som har dårlig samvittighet for å skulle ha barn, det er jo bare en gledelig nyhet, og jobben har jo ikke noe annet å gjøre enn å bli glade på mine vegne.
 
Sjefen har ingenting med hvordan du utfører din permisjon eller din sykemelding :) Vedkommende er pålagt av lov å ta kontakt med deg for å høre hvordan dere sammen kan komme i mål ang sykemeldingen og om det er noe de kan gjøre for at du kan komme tilbake på jobb.
Personlig kan hen mene akkurat det en vil, men som leder har hen ingenting en skulle sagt :)
 
Fortalte kun nærmeste leder i begynnelsen og etterhvert de andre legekollegaene. Fortalte hele teamet etter 12 uker ca. Var borte i 4 uker grunnet ekstrem svangerskapskvalme.
 
Fortalte grunnen til sjefen, men at jeg ønsket at det ikke skulle deles med noen andre. Man må ikke fortelle, men jeg har bare hatt god erfaring med å fortelle til leder tidlig- både nå og sist.
 
Back
Topp