sykemelding for far, når mor er for syk?

_mari_

Elsker forumet
Jeg er sykemeldt både pga varige bekkenplager, og pga depresjon o.l.
Jeg klarer ikke å ta meg av snuppa på egenhånd, og om to uker skalegentlig min mann i nordsjøen...

Har ikke han rett på å bli sykemeldt? For å være hjemme å ta seg av jenta si?
En ettåring klarer seg ikke selv lissom...
 
Er du i permisjon?For da er det løsninger som jeg kan og vet om [:)]
Eller går du på aap? sykemeldt selv?
 
Far kan ikke bli sykmelt pga at mor er syk for å ta vare på barn. Det var den beskjeden vi fikk da jeg var syk.
Eneste mulighetten var hvis far såkalt ble psykisksyk pga sitvasjoen,men det kan igjen gå utover jobb slik sett hvis en får noe slikt på papiret fikk mannen min beskjed om så her ordnet vi med at svigermor og svigerfar hjalp til
 
Man kan få sykemelding for det. Det gjelder jo ikke bare egensykdom.
Iallefall, jeg fikk sykemelding av legene på sykehuset når lillemann ble lagt inn.
Og sambo fikk sykemelding når jeg ble lagt inn på sunnås sykehus.
Hvem, ellers skal ta vare på barnet.
Men om loven sier noe annet det aner jeg ingenting om. Men det går jo kanskje an å snakke med legen?
 
ORIGINAL: søteste

Man kan få sykemelding for det. Det gjelder jo ikke bare egensykdom.
Iallefall, jeg fikk sykemelding av legene på sykehuset når lillemann ble lagt inn.
Og sambo fikk sykemelding når jeg ble lagt inn på sunnås sykehus.
Hvem, ellers skal ta vare på barnet.
Men om loven sier noe annet det aner jeg ingenting om. Men det går jo kanskje an å snakke med legen?
sykmelding gjelder kun for egen sykdom,derfor kan ikke far få sykmelding så lenge han ikke er syk
det fikk vi beskjed om da jeg var syk,så her måtte vi bruke svigermor og svigerfar siden far ikke kunne få

vet enkelte leger gjør det,men de kan miste lisensen hvis dette blir sjekket og nav kan da stoppe utbetalingene
 
Jeg er sykemeldt selv...
 
min mann har hatt permisjon med lønn (heter det omsorgspermisjon) nå som jeg har vært operert og ikke kan ta meg av meg selv og barna
 
Han kan benytte egenmelding for syk barnepasser, i hvert fall.
 
I følge selskapet samboeren min jobber for (han jobber også i Nordsjøen) så er det ulovlig å sykemelde seg på et slikt grunnlag.
Det kan være straffbart (tror jeg) for legen som evt. skriver ut en sykemelding på det grunnlaget.

Samboeren min gjorde dette 2 ganger i 2009 pga meg. Han måtte på møte med selskapet for å forklare seg... [&:]
 
Men han kan få legeerklæring av legen sin som forklarer situasjonen (tror jeg). Så velger jobben selv hva de vil gjøre da... Men han får nok ikke lønn jaffall.
 
Min å jobber i nordsjøen, har ikke rett på sykemld nei, fikk ikke hos fastelgen! Men de har en veldig ok bedriftslege som skjønte at han måtte være hjemme, og fikk rett og slett sykemld fra arbeidsgiver.
 
Nei! det er ikke lov i det hele tatt, og er trygdesvindel!

Kan ikke far søke jobben om permisjon, eller å få jobbe på land? Vet en del oljeselskaper er veldig fleksible på dette etterhvert.
 
jeg jobber selv i nordsjøen eg en kolega hadde et lignende problem. han fikk sykemelding 1 uke, sykemeldingen gikk da ut på at det gikk utover hans psyke å vite at mor ikke kunne ta seg av barnet... og den siste uken fikk han ta ut i velferdspermisjon.. vet ikke jeg kanskje bedriften min er "snillere" en andre men han ringte bare ut en dag før sykemeldingen var gått ut å forklarte situasjonen så fikk han være hjemme siste uken også.. det går jo an å prøve det? sjefene våre er tross alt mennesker de også..
 
Back
Topp