Sykemelding for å gi mor omsorg etter fødsel.

Bkno2626120

Første møte med forumet
Hei

Eg får kun betalt 2 av de 10 dagene eg har rett på som omsorgspermisjon, er det noen her som har tenkt på å sykemelde seg denne perioden? Eg har ikkje råd til å være hjemme uten lønn....
 
Legger til :

Vi er samboere
Dette er vårt tredje barn
2020 har vert ett dyrt år for oss
Termin var 24 desember, var planlagt å ha fri i julen og romjulen men hun er 9 dager på overtid nå, så viss hun trenger hjelp i disse 2 ukene blir det nesten 1 måned uten lønn.
 
Men får du ikke fri fra jobben etter hun har født? Altså da ta de dagen? ( vet at ikke alle får med lønn, men for både far, mor og barn er det kanskje en investering om man ikke får betalt). Du trenger vel ikke fri før fødselen er i gang? Kan jo evt ta ferie dager og noe uten lønn
 
Har allerede hatt fri før og etter jul siden termin var 24 Desember, så det passer dårlig å ta 2 uker fri til uten lønn.

Men, eg MÅ jo selvfølgelig ta fri etter behovet til samboeren min.

Bare lurte på om det var vanlig å sykemelde seg?. ( Har selv kun vert sykemeldt 1 gang, 1 uke, på 15 år. Så dette er noe nytt for meg)
 
Så kjedelig at planen deres ikke klaffet! Dessverre er det nok bare vanlig velferdspermisjon som de over nevner i tilfellet deres, med/uten lønn avhengig av arbeidsgiveren din.

Sykmelding for deg er kun dersom du selv er syk og ikke kan jobbe. Om partneren din ikke er i stand til å ta vare på barnet alene pga. sykdom og du må overta permisjonen må partneren sykmeldes og man må søke NAV om overføring av permisjon.
 
Håper det løser seg. Er lurt å ha dialog med arbeidsgiver ang fødsel og permisjon. Veldig vanlig at man føder før eller etter.
 
Om du trenger sykmelding må du ta dette med legen din. Vedkommende kan gi deg sykmelding dersom du er syk og ikke i stand til å jobbe.
 
Jeg har vært sykemeldt 100% siden 19.desember. Har termin 2 februar og permisjon starter 12.januar. Var ikke noe problem å sykmelde meg men har slitt mye med pulsen og hjertebank da jeg går på hjertemedisin og er på hjerteovervåking 1 gang i måneden. Men om du har mye plager og smerter på slutten av svangerskapet kan lege sykmelde deg. De fleste leger er forståelsesfulle for dette.
 
Jeg har vært sykemeldt 100% siden 19.desember. Har termin 2 februar og permisjon starter 12.januar. Var ikke noe problem å sykmelde meg men har slitt mye med pulsen og hjertebank da jeg går på hjertemedisin og er på hjerteovervåking 1 gang i måneden. Men om du har mye plager og smerter på slutten av svangerskapet kan lege sykmelde deg. De fleste leger er forståelsesfulle for dette.
Slik jeg forstår spørsmålet er det far/medmor/partner som spør om man kan sykmelde seg fordi de ikke har råd til at vedkommende går uten lønn under omsorgspermisjonen i forbindelse med fødsel. Det er en annen problemstilling enn sykmelding hos mor før permisjon.
 
Slik jeg forstår spørsmålet er det far/medmor/partner som spør om man kan sykmelde seg fordi de ikke har råd til at vedkommende går uten lønn under omsorgspermisjonen i forbindelse med fødsel. Det er en annen problemstilling enn sykmelding hos mor før permisjon.


Åja, beklager da misforsto jeg. Men her har samboer fått 14 dager betalt permisjon fra fødsel, å med anbefaling fra lege grunnet smittesituasjonen der vi bor så kan han være hjemme før fødsel også med lønn. Men siden de har gode smittevern tiltak på jobben hans så er han enda på jobb. Det er vel opp til bedriften og tariff avtalen hva han har krav på. Men er jo en mulighet å forsøke en lege anbefaling om å være hjemme for å unngå evt. Smitte før dere skal inn på føden.
 
Jeg ble jo syk etter fødsel, og har derfor satt meg litt inn i dette. Du har krav på omsorgsdager for sykt barn og disse kan også brukes dersom den som tar vare på barnet er syk, iflg NAV. Da får du betalt med lønn om du er hjemme om mor trenger hjelp.
 
Back
Topp