Sykemelding? eller ikkje?

yr^

Betatt av forumet
Er kjempe kvalmen til tider, ikkje heila tida, før eg eter og ei god stund etter eg eter. Klarer fungere normalt i perioder, men det er fryktelig slitsomt å late som alt er bra når en bare har lyst til å legge seg å sove..

Er ca 5 veker nå, og når eg var gravid med snuppa mi blei eg sjukemeldt i uke
6 tom 11 pga kvalme o.l.

Kjenner eg helst vil sjukemelde meg, men sliter med dårlig samvittighet for det er ekstremt travelt på jobb for tiden...! Men sååå fryktelig slitsomt å holde maska når en ekspederer kunder :-( For ikkje å snakke om null energi når eg kjem him og skal følge opp snuppa vår aleine mens gubben e på jobb i nordsjøen....

What to do.... 

Vanskelig spørsmål som bare du selv kan svare på...  men som arbeidsGIVER ville jeg ønsket deg på jobb og at du heller sa i fra til meg at du er gravid og trenger litt tid omkring måltidet da du er veldig kvalm...  for dersom du fungerer såpass at du er oppegående resten av dagen, kan du vel kanskje jobbe litt også?

I (stor) fare for å tråkke noen på tærne her, synest jeg personlig det er altfor mange som tyr til sykemelding litt for lett...  men klart vi er alle så individuelle og har ulike "vondter" og opplever like vondter "ulikt" !

Selv har jeg slitt mye med kynnere fra uke 20 i de foregående svangerskapene, og ble sykemeldt delvis første gang. Ble ikke sykemeldt andre gang, men da hadde jeg i utgangspunktet redusert stillinga mi...   men som min egen arbeidsgiver kunne jeg jo da ta hensyn til meg selv... he, he...  og de andre ansatte tok også veldig hensyn til meg!

For arbeidsgiver blir det veldig dyrt å ha deg gående som en som hopper inn og ut av sykemelding. (Så sant ikke bedriften har sykemeldingsforsikring) For h*n må betale lønn til både deg OG vikaren din den tiden du er borte... så skal du først sykemelde deg er det faktisk best du blir borte, helt til du er sikker på at du kan klare å komme tilbake og bli værende...

Ønsker deg lykke til og håper kvalmen bedrer seg etterhvert! 

du må nesten kjenne etter selv, men tror jeg ville sykemeldt meg alstå! Det er du å datteren din som kommer Først. Ville brukt det overskuddet du har til datteren din! Det er jo ikke din feil at du ikke er i form til å gå på jobb.. Lykke til!!

Du vet best selv, men jeg hadde ikke sm meg. Da hadde jeg heller prater med sjefen slik at jeg hadde fått litt mer tilrettelagt (noe jeg selv har gjort).

Jeg ville snakket med arbeidsgiver, å satset på å få tilrettelagt arbeidet ditt.
Men det er bare du som kjenner deg og kroppen din og et svangerskap kan ha mange utfordringer underveis, ønsker deg god bedring og håper kvalmen avtar :)

Du kjenner hva som er best for deg selv. Jeg sykmeldte meg i dag (6 uker som sist) tross dårlig samvittighet på jobben. men de forstår og forventa det. Så det går greit..
Kjenner jeg trenger å ta det med ro nå..

Takk for svar jenter :-)

Måtte krypa t korset og gå t legen idag. Var ikkje enkelt å få jentungen i bhg eingong.. så nå har eg fått 4 veker sjukemelding. Men vil jo tilbake til jobb om kvalmen gir seg før dette og!

Så nå gjenstår vel bare å fortelle svigers (som er nærmeste nabo) koffer eg e hima heile dagane.. ;-)

Jeg ville snakket med sjefen om det og heller fått det tilrettelagt, Og om du skulle sykmelde deg så heller gå til JM og be henne skrive ut papir slik at du får svangerskapspenger. Det gjorde jeg i mitt forrige svangerskap. Om du går mere enn 6 mnd sykemeldt må du enten jobbe fullt eller begynne på rehabiliteringspenger.

kula1882 skrev:
Og om du skulle sykmelde deg så heller gå til JM og be henne skrive ut papir slik at du får svangerskapspenger.

Forsjellen på sykepenger og svangerskapspenger? E ikkje heilt inne på sånne ting...

yr^ skrev:

kula1882 skrev:
Og om du skulle sykmelde deg så heller gå til JM og be henne skrive ut papir slik at du får svangerskapspenger.

Forsjellen på sykepenger og svangerskapspenger? E ikkje heilt inne på sånne ting...

Sykepenger så står du i systemet som syk, men svangerskapspenger så er du hjemme da arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge dagen for deg som gravid.
Men tror nok egentlig det gjelder mer for plager generelt i svangerskapet og at man da må være hjemme i mange mnd av svangerskapet.. har ike hørt om noen som har fått det for kvalme på ubestemt tid... det kan man bare sjekke opp :))

**tvilling85** skrev:

yr^ skrev:

kula1882 skrev:

Sykepenger så står du i systemet som syk, men svangerskapspenger så er du hjemme da arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge dagen for deg som gravid.
Men tror nok egentlig det gjelder mer for plager generelt i svangerskapet og at man da må være hjemme i mange mnd av svangerskapet.. har ike hørt om noen som har fått det for kvalme på ubestemt tid... det kan man bare sjekke opp :))

Ok. Takk :-)

Jeg har 100% stilling, fikk 50% sv.penger mens jeg jobbet resterende, til slutt fikk jeg 100% sv.penger. Sv.penger kan også gis for en periode. Arbeidsgiver får refundert penger når du er borte når du får sv.penger.

Du må kjenne etter om hva som er best for deg og den lille i magen. Hvis du er sliten og kvalm,og føler at du trenger mer energi og krefter for å klare dagene og ettermidagene med jentungen,så ville hvertfall jeg sykemeldt meg

Lille sol skrev:
Vanskelig spørsmål som bare du selv kan svare på...  men som arbeidsGIVER ville jeg ønsket deg på jobb og at du heller sa i fra til meg at du er gravid og trenger litt tid omkring måltidet da du er veldig kvalm...  for dersom du fungerer såpass at du er oppegående resten av dagen, kan du vel kanskje jobbe litt også?

I (stor) fare for å tråkke noen på tærne her, synest jeg personlig det er altfor mange som tyr til sykemelding litt for lett...  men klart vi er alle så individuelle og har ulike "vondter" og opplever like vondter "ulikt" !

Selv har jeg slitt mye med kynnere fra uke 20 i de foregående svangerskapene, og ble sykemeldt delvis første gang. Ble ikke sykemeldt andre gang, men da hadde jeg i utgangspunktet redusert stillinga mi...   men som min egen arbeidsgiver kunne jeg jo da ta hensyn til meg selv... he, he...  og de andre ansatte tok også veldig hensyn til meg!

For arbeidsgiver blir det veldig dyrt å ha deg gående som en som hopper inn og ut av sykemelding. (Så sant ikke bedriften har sykemeldingsforsikring) For h*n må betale lønn til både deg OG vikaren din den tiden du er borte... så skal du først sykemelde deg er det faktisk best du blir borte, helt til du er sikker på at du kan klare å komme tilbake og bli værende...

Ønsker deg lykke til og håper kvalmen bedrer seg etterhvert! 

Dette er heeelt feil!! Svangerskapsrelatert fravær er GRATIS for arbeidsgiver! De første 16 dagene dekkes også, ikke bare de etter dette. Det er derfor det står eget kryss for svangerskapsrelatert fravær på sykemeldingen. 

Ellers er det kun deg selv som kan føle hva du ønsker å gjøre, i samråd med din lege. Hva med tilrettelegging da? At du delvis sykemeldes i den grad at du "går på toppen"... 

Lykke til! 

På nav og abeidstilsynets hjemmesider er det en god del informasjon om graviditet, og for eksempel svangerskapspenger. Dette sto det på arbeidstilsynets hjemmeside: 

"Ebba Wergeland understreker at ordningen med svangerskapspenger ble innført for at friske gravide som ikke fikk jobben tilrettelagt, kunne være borte fra arbeidet uten å miste inntekten. 
- Når den gravide er frisk, men arbeidsmiljøet er problematisk for graviditeten, er svangerskapspenger den riktige ytelsen, ikke sykepenger. Dermed slipper den gravide å bruke opp sykepengerettighetene om hun skulle få bruk for dem etter fødselen. Lege eller jordmor ved svangerskapskontrollen fyller ut et skjema om behov for tilrettelegging som kvinnen først tar med til arbeidsgiver. Hvis tilrettelegging er umulig, tar hun skjemaet med til trygdekontoret for å få svangerskapspenger. Skjemaet (474 b/c) ligger på arbeidstilsynets nettsted."

Tilrettelegging kan jo være så mangt: kortere arbeidsdag, litt annerledes arbeidsdager (lettere oppgaver, mindre belastning osv.). For de fleste er det jo mye positivt knyttet til å jobbe og det er jo synd å være borte fra jobben nesten hele svangerskapet og så i permisjonstiden, hvis en kunne fått det bedre om arbeidsdagen ble tilrettelagt. 

Back
Topp