sykemelding/egenmelding

EmmaT

Gift med forumet
vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg her, men asså .. når brukes det sykemelding? er man syk 2-3 dager type kraftig forkjølelse og ikke har flere egenmeldinger igjen .. er det noe man kan få sykemelding for?

og hvis man har flere egenmeldinger igjen, bruker man da opp disse først?

Ja, man kan sykemeldes dersom man er for syk til å gå på jobb, og ikke har flere egenmeldingsdager igjen.

Jeg har vært hos leger som når jeg ber om sykemelding (feks ved halsbetennelse), så spør de om jeg ikke har flere egenmeldingsdager igjen.
Så noen leger vil tydeligvis ikke skrive ut sykemelding før man har brukt opp alle egenmeldingene.

(I bedrifter som ikke er IA-bedrifter kan man jo bare bruke egenmeldig for 3 dager av gangen, og dersom man forstatt er syk den fjerde dagen, må man ha sykemelding fra legen)

ok, takk Oline.

er syk på 3 dagen her med forkjølelse og feber. har vært en del syk siden jeg begynte å ny jobb, så ville bare vite. de egenmeldingene forsvinner fort gitt.

Ble ikke de dagene utvidet til 8 pga SI?

Om jeg har f.eks halsbetennelse eller skikkelig forkjølelse som vanligvis ikke er over på 2-3 dager går jeg alltid til legen og blir sykemeldt fra første fraværs dag og gjerne ut uka[:)]

Kan du få sykemelding, gjør det... bare dumt å bruke opp egenmeldingsdagene. Kjekke å ha!

ORIGINAL: TonjeJenta

Kan du få sykemelding, gjør det... bare dumt å bruke opp egenmeldingsdagene. Kjekke å ha!

Slike kommentarer er det vi på legekontorene ikke liker.. Det er ikke fridager, det er dager som skal brukes når man er syk.. (mener ikke å bjeffe, men MANGE pasienter tror at det er fridager som kan brukes en dag man ikke har spesielt lyst å gå på jobb).

Skal du ha mulighet for å få sykemelding fra første fraværsdag, må du ta kontakt med legen denne dagen slik at det kan journalføres. Da kan en evt sykemelding tilbakedateres.
Kommer du til meg mandag og sier at du var syk i forrige uke, men er frisk nå, så får du ingenting om det ikke kan dokumenteres, og det blir jo litt for "lett" å få sykemelding på den måten.

Er jeg så syk at jeg ikke kan gå på jobb, er jeg også så syk at jeg tar kontakt med lege. Egenmeldingene mine har jeg stort sett brukt på mageonder...... For de er som oftest over på en dag eller to. Har aldri sett på egenmeldinger som ekstra "fridager", og de kan heller ikke samles opp. Er jeg dårlig en dag så er jeg borte en dag og ikke tre som jeg har "mulighet" til.

heldigvis er det et meget stort flertall som vet hva egenmeldingene er der for [:)]

ORIGINAL: TonjeJenta

Enig..jeg har aldri brukt opp egenmelding fordi jeg har fått sykemelding.

Back
Topp