Sykemelding/dårlig samvittighet??

Lille sol

Betatt av forumet
Hei alle sammen!

Har med stor interesse lest en del av trådene nedenfor her om sykemelding, og "vanskelige" arbeidsgivere.

Jeg er selv i uke 29, er akkurat blitt sykemeldt 40% pga kynnere og bekkenløsning, og jobber i BARNEHAGE! Og ikke nok med det, men jeg er også styrer og eier av barnehagen.

Personlig har jeg alltid ment at sykemelding hører til de som ligger på sykehuset med brukket rygg.... men innser jo selvsagt at i et svangerskap fortoner det seg annerledes. En har ikke bare seg selv å tenke på, og en skal ha en kropp som fungerer ETTER fødselen også!

Mange arbeidsgivere liker ikke hyppige sykemeldinger fordi de koster bedriften MYE penger! Men her kommer dagens tips: Det finnes nemlig en NORSK LOV som sier at dersom arbeidstakeren er sykemeldt pga svangerskap, kan arbeidsgiver søke trygdekontoret om unntak fra å betale de første 16 dagene av sykemeldingen (som er vanlig).

Tips arbeidsgiverene deres om dette: Lov om folketrygd § 8-20

På denne måten vil arbeidsgiver spare mye penger (i mitt tilfelle over 10 000 kr på bare en sykemelding) og arbeidsgiver vil kanskje bli litt mer medgjørlig? Det er ikke mange som vet om denne loven, så vi må være flinke og fortelle til hverandre!

Lykke til med fremtidige sykemeldinger. Husk det er svært vanlig med sykemelding mot slutten av svangerskapet!!

Lille Sol

hm..er no ei stund sia jeg blei sjukmeldt nå da..men kan arb.giver søke om å få tilbakebetalt etter så lang tid da??

Helt alvorlig... [:@] Nå er jeg nettopp blitt 40% sykemeldt og har dårlig samvittighet for det.. (selv om jeg ikke burde ha det[:(]), skal vi også føle oss forpliktet til å opplyse arb.giver om div lover og regler vedrørende sykemelding i forbindelse med sangerskap også????

Etter min mening er det arb.giver selv som må holde seg oppdatert på lover og regler ang dette..

Får nå være måte på hvor masse vi skal gå rundt og passe på, nei vi bør heller konsentrere oss om det som skjer med kroppen vår og få hvile slik at vi, om det er mulig, kan komme tilbake i full stilling før vi går ut i permisjon [:)] 

Helt enig med deg morfor2 det er vel ikke vårt ansvar det, min sjef visste det riktig nok, regner med at sjefen min kan jobben sin!!

min "sjef" vet ikke hva hun driver med..ho er så vannvittig evneveik, så egentli så føler jeg ikke for å opplyse om noe som helst... får kjeft hver gang jeg er innom med sjukemeldig, og får slengt rett i trynet at jeg har dårlig arbeidsmoral.blablabla... ho har tilogmed snakka dritt om meg til kundane vår, at jeg liksom faker meg sjuk og at å vær gravid er piece of cake! å her går jeg med bekkenløsning, lavt blodtrykk og lav blodprosent..[:@] blir så irritert..

tenkte kanskje jeg skulle opplyse henne om denne paragrafen..men tror e lar det være..så kan dei bare ha det så godt!!!

Huff... skjønner at det er en del dårlige arbeidstaker- arbeidsgiver forhold ute og går her.... forferdelig trist!

Jeg skrev bare inn for å tipse dere som ikke visste om det, i håp om at flere kunne vere til nytte for arbeidsgiveren sin. Jeg sitter som sagt på andre siden av lederbordet, og vet hvordan det er å være arbeidsgiver for et personale.

Men jeg ser jo at det er HELT UTROLIG mange lederstiler, og ledertyper... Selv ville jeg som arbeidsgiver blitt glad for å få tips om akkurat denne loven. For husk på at det finnes UTALLIGE lover og regler en arbeidsgiver før eller siden vil komme innom, og vedkommende kan umulig til en hver tid holde seg orientert om absolutt alt. Og denne loven jeg tipset dere om er ikke noe mange hvet om. Trygdekontoret går ikke akkurat rundt og skryter av slike "smutthull" - [8|]

Uansett! Jeg ville bare tipse dere...[:)]  Lykke til videre med svangerskapene!

Hilsen Lille Sol

Back
Topp