Sykemelding av tretthet/utmattelse?

tiomamma

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Noen som har blitt sykemeldt i graviditeten (eller tidligere graviditeter) pga. tretthet/utmattelse? Hvor mye skal man presse seg?

De dagene jeg jobber (dagtid) er jeg helt ødelagt etterpå, har null energi igjen, ekstremt trøtt og sliten i hele kroppen. Orker knapt å lage middag og føler på at jeg har for lite overskudd til barnet på to år. Har nesten bare energi til å pusle med noe i sofaen, og når vi leser bøker holder jeg på å sovne. Jeg føler på at jeg mister tid med barnet, ikke strekker til. Pappaen står på og er så forståelsesfull, så det går fint med både hus og barn, men jeg føler likevel på det. De dagene jeg derimot ikke er på jobb (jobber redusert og har barnet hjemme de dagene jeg har fri) er det helt annerledes. Vi får sovet litt lenger om morgenen, har et rolig tempo gjennom dagen, får puslet med litt rydding og ting i huset, og ikke minst har jeg overskudd til å leke med barnet vårt. Så hvor går egentlig grensa for når det er til alles beste å ta ut sykemelding for en begrenset periode? Er tretthet/utmattelse grunn nok? Og hvor mye skal man egentlig presse seg? Har aldri vært sykemeldt før, så for meg er terskelen høy, men samtidig kommer alltid helsa og familien først for meg :-)

På forhånd takk for råd og erfaringer.

Dette er jo veldig individuelt,men om man ikke orker annet enn å jobbe ser jeg ikke noe problem i å sykemelde seg:)

Sniker

Ta en prat med legen, jeg var så utmattet at jeg begynte å grine da jeg var hos legen så hun spurte ikke engang, hun skrev bare sykmelding :)

Min lege og gyn sa at hvis jeg måtte presse meg for å gjøre ting - så skulle det ikke gjøres :happy: du skal tenke på hva som er best for deg, og hvis du presser deg allerede nå så kan det hende du blir sykemeldt mye lengre enn du evt hadd trengt ved å sykemelde deg nå ❤️
jeg fikk bestemme prosent på sykemelding selv, og valgte 50%.. kjenner nå at jeg skulle tatt mere, for igår var jeg på jobb, sov 4,5 time etter jobb og var helt ødelagt, er fortsatt helt ødelagt :sorry: skal til legen igjen på mandag for å diskutere planen videre :happy:

Jeg var sykmeldt 100% fra uke 7 til 22 sist, var helt uten energi. I starten klarte jeg ingenting, knapt å komme meg fra senga til sofan noen dager. Orket ikke strikke en gang.. etterhvert kom det seg noe, og jeg ville gjerne jobbe mer enn legen ville at jeg skulle. Jeg trodde jeg klarte det, men er glad for at han mente jeg burde være helt eller delvis sykmeldt. Først sa jeg at jeg kanskje orket to halve dager i uka, men da mente han jeg like godt kunne droppe det. Det var ganske utmattende bare å komme seg til og fra jobb. Gikk over på gradert sykmelding etterhvert og jobbet vel 50-80 % på slutten.

jeg tenker at du i hvert fall kan prøve gradert sykmelding slik at du kan ha kortere dager og se hvordan det går.

Hadde det du beskriver over med førstemann. Endte med å sykemelde meg 100% i samråd med legen, men det skjedde gradvis.

Jeg brukte langt tid på 100% delvis pga skam, og delvis pga samvittighet ovenfor kollegaer. Er helt idiotisk! Snakk med legen, og legg korta på bordet. Å gå sånn som du gjør er tortur. Ikke strekk strikken for langt-det går bare ut over deg selv og familien din.

Ikke la terskelen for å sykemelde deg bli for høy. Som jordmor sa til meg: en går gjerne ikke gravid mange gangene ila et arbeidsliv.

Ikke gjør som meg å dra den for langt. Jeg skal definitivt ikke gå på samme blemme.

Håper det ordner seg:Heartred

Jeg er så trøtt om dagen at tanken har slått meg. Men jeg vil virkelig jobbe.. jeg sloss hakket for mye med øynene når jeg kjører både til og fra jobb, og jeg orker ingenting etter jobb. Men jeg prøver å holde ut litt til og håper det bedrer seg når jeg bikker noen uker til!

Jeg er så trøtt om dagen at tanken har slått meg. Men jeg vil virkelig jobbe.. jeg sloss hakket for mye med øynene når jeg kjører både til og fra jobb, og jeg orker ingenting etter jobb. Men jeg prøver å holde ut litt til og håper det bedrer seg når jeg bikker noen uker til!

Egentlig litt der jeg er selv, men see også hvor det bærer:wideyed: og da nytter det ikke med to timers reisevei én vei, fem dager i uken.

Heldigvis finnes det mange måter å tilrettelegge på:joyful:

Egentlig litt der jeg er selv, men see også hvor det bærer:wideyed: og da nytter det ikke med to timers reisevei én vei, fem dager i uken.

Heldigvis finnes det mange måter å tilrettelegge på:joyful:
Hakket lengre enn meg - jeg reiser utenom rushtrafikken, da bruker jeg ca en time hver vei. Skulle jeg kjørt to timer hver vei hadde jeg vært sykemeldt for jeg kunne ikke kjørt mange minuttene lengre uten å være en fare i trafikken

Hakket lengre enn meg - jeg reiser utenom rushtrafikken, da bruker jeg ca en time hver vei. Skulle jeg kjørt to timer hver vei hadde jeg vært sykemeldt for jeg kunne ikke kjørt mange minuttene lengre uten å være en fare i trafikken

Er langt nok med en time:dead:

Har heldigvis en kombinasjon med bil og buss, slik at det ikke blir noen ulykker:happy:

Er langt nok med en time:dead:

Har heldigvis en kombinasjon med bil og buss, slik at det ikke blir noen ulykker:happy:
Jeg kan ta tog og buss, men jeg er hjemme 30 min tidligere på ettermiddagen ved å kjøre - og det er gull verdt om dagen!

Jeg kan ta tog og buss, men jeg er hjemme 30 min tidligere på ettermiddagen ved å kjøre - og det er gull verdt om dagen!

Samme her! En time med bil, to om bussen kommer i tillegg. Meeen ettersom bom og parkering er så dyrt, så må jeg ta buss halve året haha

Samme her! En time med bil, to om bussen kommer i tillegg. Meeen ettersom bom og parkering er så dyrt, så må jeg ta buss halve året haha
Jeg reiser normalt sett kollektivt :)

Jeg har fått legetime på mandag. Er så trøtt, slapp, svimmel, kvalm og har vondt i hodet. Hele dagen. Har bare blitt værre de siste dagene:sorry: Kaster ikke opp, men alt det andre er sp altoppslukende at jeg klarer ikke fungere hverken hjemme eller på jobb. Snakket med sjefen min og hun foreslo en liten pause (sykemelding), også kunne jeg heller komme tilbake når jeg føler meg bedre. Jeg har i de to andre svangerskapene vært i veldig god form i andre trimester, så håper det gjelder denne gangen også.

Jeg har fått legetime på mandag. Er så trøtt, slapp, svimmel, kvalm og har vondt i hodet. Hele dagen. Har bare blitt værre de siste dagene:sorry: Kaster ikke opp, men alt det andre er sp altoppslukende at jeg klarer ikke fungere hverken hjemme eller på jobb. Snakket med sjefen min og hun foreslo en liten pause (sykemelding), også kunne jeg heller komme tilbake når jeg føler meg bedre. Jeg har i de to andre svangerskapene vært i veldig god form i andre trimester, så håper det gjelder denne gangen også.
Høres fornuftig ut :)

Jeg var sykemeldt en periode i starten med nr 1, var så trøtt og sliten helt utmattet. I tillegg så pendlet jeg over 1 time hver vei så det hjalp ikke mye:p Når jeg nesten svimte av på toget fant jeg ut at da hadde jeg presset meg selv nok:p

Var helt utslitt forrige gang fra tidlig av. Fikk svangerskapspenger fra en gang tidlig etter OUL. Men jobbet 60%. I uke 35 var jeg så svimmel at jeg knapt klarte å bestille meg legetime. Og sambo måtte forklare å detalj hva som sto på lappen om åpningstider osv. Da hadde ei på jobb sagt at nå kommer hun ikke tilbake (etter at jeg hadde gått for dagen). Da hadde jeg ikke sagt noe om det, men hun så det vell på meg, og jeg hadde bedd om litt ekstra tilrettelegging. Jeg presset meg nok alt for langt den gangen. Og skal prøve å lære for denne gangen.

Back
Topp