Sykemelde meg?

cloetta

Forelsket i forumet
Min jobb er fysisk hardt belastende. Jeg er redd jeg ikke kan gjøre jobben min godt nok nå de første 12 ukene, hvis jeg samtidig skal være forsiktig for ikke å løfte, eller slite for mye. Er det sjanse for at legen min vil skjønne dette og gå med på å sykemelde meg? Jeg ser ingen annen utvei slik ståa er nå...

Hei du.
Jeg er ca 14 uker på vei og jeg er nå sykemeldt. Har vært sykemeldt av og på, men denne gangen er det p.g.a kvalmen. Leger skjønner dette. Det er ikke bare bare og være gravid og ihvertfall ikke hvis det er tungt arbeid i bildet. Fortell dine bekymringer til legen og han må ta deg alvorlig.

Klem fra meg

Enten ta det med lege eller rett og slett si ifra til arbeidsgiver,så er han/ho plikta til å gi deg andre arbeidsoppgaver om det er mulig i din jobb.
Du kan også rådføre deg med trygdekontoret for regler ang dette![;)]

Hva jobber du med da? Mulig du først bør snakke med arbeidsgiver slik som Star83 sier for å se om du kan få tilpassede arbeidsoppgaver. Det er ikke bare den første tiden du ikke skal løfte tungt, det gjelder hele svangerskapet. Det er bra du tenker over konsekvensene og ikke bare "står på" for det er nemlig ingen som kommer og takker deg i ettertid.... Ellers så er det ikke vanskelig å få sykmld når du er gravid, men om du klarer å jobbe så ville jeg ha anbefalt det for når man er sykemld over 12 uker (husker ikke helt antallet) så blir feriepengegrunnlaget lavere til året etter..... det beste er å "spare" på sykemld til en virkelig trenger det.... altså når kroppen blir stor og tung..... men selvf. du må jo gjøre det som passer deg og din kropp....

Jeg jobber på en institusjon hvor det er svært tung arbeidsbelastning for tiden.
Jeg mista ifjor da jeg var 11 uker på vei. [:(] Da var jeg på jobb og gjorde alt som ellers, fordi legen min sa at det var ok. Det klarer jeg jo selvfølgelig ikke å la være å tenke på. [8|]
Jeg føler selv at det ikke er forsvarlig. Jeg vil jo selvfølgelig være mest mulig på jobb. Jeg elsker å jobbe, det er ikke det. Men det er så vanskelig å få til noen form for tilrettelegging der jeg jobber.
Det kan ganske ofte også være fare for slag og spark...[&:]
Ser bare ingen annen utvei enn å sykemelde meg, til å begynne med ivertfall.

Hei

Forstår at du ikke har en så god arbeidssituasjon når du er gravid. Ta en snakk med legen din du så ordner det seg sikkert. Lykke til [;)]

du har krav på å få fri fra jobben... det er jo de første 3 mnd som er de mest alvorlige (man kan miste barn)

Hei! Det er alltid mulig å finne på noe lett å jobbe med. Du kan jo rydde seng ,klær ,hjelpe med kontor arbeid. Jeg tror du bør snakke med din sjef om hva hun/han kunne tilby deg. Selvfølgelig hvis du føler at du kan jobbe i det hele tatt. Selv jeg fikk meg 50% sykemelding og så jobber jeg bare halve dager. Jeg føler at det hjelper meg veldig mye. Jeg er ikke kvalm lenger ,men ganske sliten og trøtt og sover flere ganger om dagen. På jobb har jeg valg hva jeg vil gjøre ,ingen press fra sjefen sin side ( vannlig er hun veldig streng og vil at alle er i full gang på jobb) ,hun er veldig forståelsesfull nå. Har vært 50% sykemeld siden uke 8 og fram til uke 13 ,så vi for se hvordan jeg føler meg videre. Kunne sykemelde meg helt ,men jeg synes det er litt kjedelig å sitte hjemme hele tiden ,vi bor på et lite sted ,der er det ingenting å gjøre og er det minst 30 minutter til det nærmeste større sted eller by.

Heia!
Er sykemeldt i tre uker nå.[;)] Legen ville sykemelde meg lengre, men det holder i massevis til å begynne med.
Det er ikke så gøy å bare sitte hjemme heller. Jeg er vant til å drive med tusen ting. Men nå kan jeg ivertfall sove og slappe av slik som jeg føler jeg har stort behov for for tiden...

Hei. Jeg er nå 23 uker på vei, og har vært sykmeldt fra jobben helt siden jeg var 6 uker på dei. Det fordi jeg har lett for å miste, og at jeg har en "delt" livmor(dvs en skillevegg midt i livmoren). I tillegg sliter jeg med bekkenløsning. Min jobb som renholder egner seg ikke for gravide. Lykke til[:D]

Back
Topp