Sykemelde meg? Men får dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver

Lillewu

Første møte med forumet
Hei,

Jeg trenger litt råd. Er snart 12 uker på vei, har vært en del kvalm og trøtt. Trodde kanskej dette ville bedre seg, men den siste uka har jeg vært ekstremt tappet for energi og vanvittig trøtt med forferdelig hodepine.

Jeg jobber i en mellomstor bedrift, som leder for en nyoppstartet avdeling. Jobben krever at jeg må tenke mye kreativt og være på hugget hele tiden for å nå budsjetter osv. Sjefen min er i tillegg en veldig spesiell person, som viser lite forståelse for at jeg er gravid. Hun blir ofte syrlig i tonen, og sukker og blir oppgitt de få gangene jeg har sagt at jeg er dårlig og må ta hjemmekontor. Ting skal som oftest skje på hennes premisser og hennes tidskjema. Hadde i utgangspunktet tenkt å si opp jobben pga høyt arbeidspress over lengre tid, men la fra meg tanken da jeg ble gravid. Har vært sykemeldt tidligere pga utmattelse. Nå kjenner jeg at den følelsen er tilbake igjen, jeg gruer meg til jobb og har null motivasjon. Jeg er kvalm og så vanvittig trøtt hele tiden, og føler jeg ikke klarer å yte mitt beste - noe som igjen fører til en sur og kald sjef.

Har vurdert å sykemelde meg, men samvittigheten min klarer bare ikke.

Hva ville dere gjort? Trenger virkelig råd her...

Gå og sykmeld deg. Verken du eller baby tjener på en slik hverdag. Hva med redusert arbeidstid om du ikke vil holde deg unna helt?
Selv jobber jeg 50% (sykemeldt resten) pga. migrene og utmattelse. Du må tenke på deg selv og lille nå. :)

Tssss.. du er ikke den første i historien som har sykemeldt deg fordi du er gravid, så kjør på sier jeg bare. Er du sliten, så er du sliten. Jeg har sykemeldt meg selv i to uker nå fra skolen.. :P

Hvis sjefen din har en slik innstilling og oppførsel ovenfor deg, så skjønner jeg at tilrettelegging er vanskelig.. Sykemeld deg om du føler for det, jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet.
Som egen sjef er jeg 'sjalu' på alle som kan sykemelde seg:p her er det fosterstilling på bakrommet og mange dorunder mens jeg har kunder som har vært en realitet jeg har måttet leve med. Men som sagt, hadde en av mine ansatte blitt gravid, ville jeg fortsatt hatt forståelse for at ikke alle klarer eller ønsker det, men jeg ville i allefall prøvd å møtt vedkomende med smil, forståelse og forslag til å lette arbeidsdagen. Ingen arbeisgiver eller sjef bør ønske sykemeldte ansatte. Lykke til, med uansett hvilket valg du tar:)

En annen ting, tenker du på å gå sykemeldt resten av svangerskapet? Eller ikke? i såfall hvordan blir det å møte en allerede snerpete (virker det som) sjef om3 uker feks?

Jeg forstår veldig godt hva du går gjennom. Er i en tilsvarende situasjon; leder i ny avdeling hvor alt må etableres fra grunnen av. Lite forståelse fra bedriften. Er bekymret for om tilrettelegging vil være mulig...
Jeg har nå vært forkjølet i 2 uker men dro på jobb forrige uke. Har vært hjemme på egenmeldingsdager denne uken men må til legen i morgen for å avklare om dette har begynt å gå mot lungebetennelse. Sier som de andre, lytt til kroppen og rådfør deg med legen din. Lykke til.

Back
Topp