Sykemeld fra den ene jobben, lov å jobbe i den andre?

candyface

Forelsket i forumet
Jeg har en 100 % stilling i en kommune, og er nå blitt noe sykemeld ut juni, for da starter ferien min, som er frem til jeg skal ut i permisjon. Jeg har en 15 % fast helgestilling i en annen kommune jeg skal tiltre i 9-10 juli, som gjør at jeg opparbeider meg retten til permisjonpenger siden jeg tiltrer i den før jeg skal ut i permisjon igjen. Har hatt permisjon fra den stillingen 1 år pga fullføre utdannelsen min der jeg jobber 100 % (er lærling) Men om jeg er delvis/hel sykemeld, kan jeg da ta den ene helga der, eller er det ikke lov?
 
Hovedsak og kan man jobbe i et arbeidsforhold, selv om man er sykmeldt i et annet. Men du må nok ta dette med NAV, da det er et arbeidsforhold du ikke er i når du ble sykmeldt. Er det i tillegg en jobb som er ganske lik den du er sykmeldt fra vil jeg tro det ev vanskelig å få godkjent at du kan jobbe der. Men som nevnt, dette er noe NAV må ta stillin til
 
Hvis du bare er sykemeldt ut juni og så har ferie så er du jo ikke sykemeldt 9-10 juli og kan dermed jobbe...
 
Dette her vet jeg alt om. for jeg var i "samme" situasjon.

Du har lov til å jobbe i den andre jobben som du alltid har gjort, men du har ikke lov til å jobbe MERE i den ene jobben, når du er sykemeldt fra den andre om du skjønner.

Jeg var frem og tilbake med nav pga dette her, og jeg jobbet et halvt år på den ene jobben mens jeg var sykemeldt på den andre uten problem.

 
Dette her vet jeg alt om. for jeg var i "samme" situasjon.

Du har lov til å jobbe i den andre jobben som du alltid har gjort, men du har ikke lov til å jobbe MERE i den ene jobben, når du er sykemeldt fra den andre om du skjønner.

Jeg var frem og tilbake med nav pga dette her, og jeg jobbet et halvt år på den ene jobben mens jeg var sykemeldt på den andre uten problem.

 
Jeg har fått beskjed om at jeg bare får 12 uker med sykepenger hvis jeg er fullt sykemeldt fra en jobb og ikke en annen. Mine jobber er totalt 90% stilling, så de kan i teorien kombineres, men NAV vil at jeg skal være gradert sykemeldt fra begge jobbene, mens jeg mener det må være ok å være sykemeldt fra en, og at det også må telles som gradert. Men står det uføregrad 100% på sykemeldingen så skal du i teorien ikke kunne utføre noe arbeid.. Så det er tydeligvis forskjell hvor strenge de er. Men jeg har hørt om folk som har vært sykemeldt fra en jobb og ikke den andre lenger og, så jeg er usikker på reglene.. Men for en kortere periode kan du iallefall være sykemeldt bare fra et arbeidssted uten at noen bryr seg. 

Ble litt glad når jeg leste Frøken Lillian sitt innlegg, for da er det kanskje håp for meg og :-) Har fått beskjed om at jeg bare får 6 uker til med sykepenger nemlig, og jeg har ikke sjans til å gå tilbake til jobben min og det er ikke så veldig lett å få jobb som gravid heller, og ikke har jeg råd til å leve på en 50% stilling. Men håp er bra :-)

 
Jeg var også gravid oppi dette surret her. Ble sykemeldt fra den ene jobben pga dårlig arbeidsforhold, men fortsatte å jobbe på den andre jobben min som normalt. Det var slik i flere mnd. nav var også klar over det, eneste var at jeg måtte ikke jobbe dobelt/mere enn jeg vanligvis ville ha gjort da, om du skjønner. Så det er håp :)
 
Ok.. Men hvordan blir det mtp jeg ikke har jobbet i denne stillingen siden august ifjor, og skal kun starte opp igjen i juli, altså tiltre i stillingen, for å så søke perm igjen?
 
Dette gjelder iallefall for deltidsjobber:

To eller flere deltidsstillinger

[Endret 7/98, 12/07]

Har medlemmet to eller flere deltidsstillinger og blir sykmeldt bare i det ene arbeidsforholdet, foreligger rett til sykepenger for så stor del, både i tid og inntekt, som dette arbeidet utgjør i forhold til den samlede arbeidstid og inntekt. Dette medfører at medlemmet ikke alltid vil få dekket inntektstapet i den stillingen vedkommende er sykmeldt i.

Trapper vedkommende opp virksomheten i den andre stillingen eller tar annet arbeid i sykmeldingsperioden, må arbeidsuførheten vurderes på nytt.


http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-13+Graderte+sykepenger.147871.cms

Regner med at du ikke har lov til å starte i ny jobb mens du er regnet som arbeidsufør i den andre stillingen din, siden det regnes som opptrapping. Du får vel uansett ikke opparbeidet deg noen rettigheter bare ved å tiltre stillingen? Du må vel arbeide 4 uker og? Jeg fikk beskjed om at jobben var min den dagen jeg ble sykemeldt, selv om tiltredelse var 6 uker frem i tid. Jeg måtte friskmelde meg fra den gamle jobben for å i heletatt ha lov til å tiltre den nye jobben (forskjellige arbeidsoppgaver som krever ulikt funksjonsnivå, dessuten er den nye bedriften IA så de tilrettelegger alt for meg).. Og jeg må være friskmeldt fra gamlejobben i minst 4 uker når jeg har opptrappa virksomheten i den andre stillingen (fortsatt tilsammen 90% stilling, så skal kunne kombineres når man er frisk, men ene jobben er tilrettelagt og den andre er ikke).. 
 
Back
Topp