Sykehussamtale/omvisning

MammaLotte

Flørter med forumet
Høsthjerter 2017
Når er det man egentlig får en omvisning på sykehuset og en samtale? Jeg er nå i uke 33 med første barn, og har fortsatt til gode å høre noe som helst om sykehus, til tross for at jeg stadig nevner til både jordmor og lege at jeg virkelig, virkelig gruer meg til fødsel.

Og er det mulig å be om en vekstkontroll av baby selv? Symfysemålene mine er utenfor (større) enn alle linjene man måler etter, og med familiehistorien min og barnefaren sin, er jeg livredd for å få en kjempestor baby.
 
Spør jordmor hvordan man kan få gjort en avtale med sykehuset? Mange har innskrivning hvor man kan få en liten omvisning. Den er som regel i uke 36 isåfall.

Når det gjelder vekstkontroll skal det litt til, med mindre du er i en risikogruppe. Så da er alternativet evt å gå privat. Symfysemål sier ingenting om hvor stor baby du har. Med eldstejenta lå jeg enten på snittet eller under - og ut kom en baby på 4,8kg. Målet med symfysemålet er at kurven skal være jevn. Hvis den flater ut kan det være no galt, og det er det den skal fange opp. De målene sier ingenting om størrelse på baby, så det ville jeg ikke brukt som grunnlag for å bekymre meg iaffal :)
 
Jeg hadde sf-mål godt øverst på det lyse feltet sist og ut på termin kom 3485gr(og jm da kommenterte at mini fylte magen godt og nok ble stor.idiotdame). Så sier som slinsie, det er formen på kurven som er viktig.

Før forrige fødsel måtte jeg ringe sykehuset selv og bestille omvisning. Nå er jeg blitt kalt inn. Er 37+5 dagen jeg skal på jordmorsamtale/journalskriving. Fikk brevet i posten 34+5. Er du usikker og vil snakke så ville jeg ringt føde/pol på ditt sykehus og hørt :)
 
Er ikke alle sykehus som har innskrivning/omvisning. Sist fikk jeg det via et svangerskapskurs jeg meldte meg på, men hadde aldri fått det hvis ikke. Ikke hørt noe denne gang heller
 
Her i Bergen er det ikke innskrivning eller omvisning.

Symfysemålet mitt er oppe i det lyselilla, nesten på toppen. Baby er helt normal i størrelse på UL, men hun har god plass :)
 
Jeg skal føde på Ullevål her i Oslo, og venninnen min var selv til innskriving der for en måned siden (hun har termin i september da). Jeg får ringe selv og høre!

Og angående SF-mål, så ligger jeg altså utenfor det lyse området også, og er ganske normal i kroppen ellers... Min egen mor hadde like mål, men jeg veide 3050 da jeg kom til termin, så jeg får bare håpe og krysse fingrene. Tok en UL når jeg var 26+3 og baby var en uke foran meg angående størrelse da, så jeg er bare litt redd.
 
Jeg skal føde på Ullevål her i Oslo, og venninnen min var selv til innskriving der for en måned siden (hun har termin i september da). Jeg får ringe selv og høre!

Og angående SF-mål, så ligger jeg altså utenfor det lyse området også, og er ganske normal i kroppen ellers... Min egen mor hadde like mål, men jeg veide 3050 da jeg kom til termin, så jeg får bare håpe og krysse fingrene. Tok en UL når jeg var 26+3 og baby var en uke foran meg angående størrelse da, så jeg er bare litt redd.
Skjønner det, lett å tenke slik når målene blir høye.

Jeg bærer alt framme og magen er veldig stor så legen. Min mamma bærte meg på helt samme måte, bortsett fra at jeg er lang i overkroppen og 10 cm høyere, så fordeler seg litt bedre på meg :hilarious:

På UL mente hun at baby kanskje ville være rundt 3500 når hun blir født. Jeg var 4500, så håper ikke jeg også får en kjempe baby.
 
Back
Topp