Sykehusbagen

AngeLine

Gift med forumet
Hei jenter! Når pakka dere denne bagen? Hva pakka dere i den? Jeg har sett flere lister, men hva MÅ man ha liksom, har en tedens til å dra med meg ALT for mye uansett hvor jeg skal.. så alle tips mottas med STOR takk [:D] Jeg har pakka ned 3 bodyer, 1pysjamas, 1hentesett, og en sparkebukse til den lille. Skal mest sansynlig på pasienthotellet og da må en ha med babyklær selv. Hmmm... klør meg litt i hodet her jeg nå [8|]

Jeg anbefaler joggedress til deg selv og slippers eller tøfler eller noe!

Ellers er det ikke stort man trenger! Kanskje jeg ville tatt med noen blader eller bøker!! [:)]

Jeg pakka ALTFOR mye sist...
Så denne gangen har jeg begrensa meg litt:
-truser (mange) og ammebh`er
-bind (jeg synes always nattbind var greie sist hvertfall)
-sokker
-to "kosebukser" og en vanlig bukse (til hjemreisen).
-to topper (jeg synes det var veldig greit å bruke de "lekre" blå sykehusskjortene, veldig praktisk med knapper foran i fht. amming også er de faktisk ganske gode og myke...)
-slipperser
-toalettsaker
-ull-ammeinnlegg,vanlig ammeinnlegg og albus-skjell (tilfelle såre brystvorter)
-smokker
-en bok (leste ikke noe særlig sist, men tar den med tilfelle.)
-kamera
-laderen til mobilen

Det er det jeg kommer på i farta... Første gang pakka jeg i uke 35 tror jeg...Denne gangen pakke jeg bagen forrige helg (uke 39)...

Lykke til med pakkinga!![:)]

heihei!
pakka ikke bagen ferdig før igår jeg, litt seint ute karnskje...hehe.
men har nokk tatt med ALT for mye til babyen, er så vannskelig når man ikke vet hva man får bruk for, og om man evt får lov å bruke egne klær den tiden man ligger på barsel....tror de anbefaler kun det nødvendigste til deg selv og babyen...

Jeg hadde ikke med noe klær til babyen! Men samboeren min reiste å handla klær til å reise hjem i i blått... måtte ha riktig farge på klærne! hehe

Tusen takk for gode råd [:D] Nå har jeg litt mer å tenke på, har begynt så smått og pakke jeg da... Vaska klær til babyen og sånnt..[;)] 

Morgenkåpe
Nattøy
T-shorter (mange)
Gensere
Myke, romslige bukser
Undertøy
2-3 amme-BH
Ammeinnlegg
Tøfler/sandaler
Tannbørste og tannkrem
Dusjsåpe og hårsjampo
Hudkrem
Sminke og sminkefjerner
Papirlommetørkler
Plastpose til skittentøy
Hårføner
Klær til babyen
Teppe til babyen
Sokker til babyen
Stelleveske
Drikkeflaske
Lesestoff
Håndarbeid
Mobiltelefon og lader
Telefonkort
Kamera, videokamera og film og ekstra bastterier
Svangerskapsjournalen

Fant en oversikt på hva en burde pakke med seg i sykehus bagen

Klær og personlige ting til deg selv:

2-3 ammebrystholdere bør du ha.
Brystene dine vil vokse en del etter fødselen, på grunn av melkeproduksjonen. Du vil sikkert trenge en amme-BH som er noe romsligere enn den du har som gravid. De 2-3 første dagene etter fødselen vokser brystene dine mye. De blir litt mindre igjen senere. Det er derfor ikke lurt å kjøpe amme-BH på dette tidspunktet. Det kan være greit å ha 3-4 amme-BH'er. Det er fort gjort å lekke litt, eller søle litt morsmelk ved amming. Særlig om man er utrent førstegangsammer. Det er viktig at BH'en du bruker når du ammer er ren. Slik forebygger du brystinfeksjoner.
Det kan også være greit å ha noen ammeinnlegg som suger opp melk. Melken kommer til å renne mye 2-3 dager etter fødselen. Husk at engangs-innlegg kan gi såre brystknopper. En myk bommulsklut kan gjøre samme nytte som disse engangsinnleggene.

Du trenger også tøy som morgenkåpe og nattkjole hvis du bruker det. Husk at du som barselkvinne svetter mye, og føler deg varm. Flere skift med T-shorter må beregnes. Gensere med knepping foran er lettvint når man ammer. Et par myke og behagelig bukser, som for eksempel joggebukse anbefales. Jeg kan love at det er lite fristendes å presse seg inn i en trang olabukse etter å ha født! Du vil være sår og øm nedentil. Magen din vil bruke noen uker på å få tilbake noenlunde fasong. Beregn derfor plass til en foreløpgi stor mage i klærne du tar med.

Sanitetsbind får du på de fleste føde og barselavdelinger i Norge. Det samme gjelder håndklær.

Undertøy må du ha med. Greit med truser som holder bind godt på plass. De første dagene etter fødselen trenger du så store bind/bleier at det kan være praktisk å låne bleietruser man har på barselavdelingen. Ikke særlig fjonge å se på, men de holder bleien på plass!

Back
Topp