Sykehusbagen før dødfødsel

A

Asdfklmno

Guest
Jeg driver og forbereder meg til fødsel og lurer på hva jeg skal ha med. Har bare hatt sa i uke 13, og det skjedde hjemme, så har ingen erfaring med hva jeg trenger til sykehuset.
Dette er det jeg har tenkt på så langt:
- vanlige toalettsaker
- morgenkåpe
- drikkeflaske
- lepomade
- truser med plass til bind
- joggedress
- kamera
- en liten bamse til babyen
- hjemmestrikket teppe til babyen

Andre ting jeg lurer på. Kommer jeg til å få melk? Bør jeg ha med innlegg? Og kan man få/ gjøre noe for å stoppe melkeproduksjonen?
Hvor lenge blir man på sykehus etter en slik fødsel?

Er 26 uker i dag, og hun har vokst dårlig de siste ukene, så det er ikke vits å ha noe klær til henne kanskje? Jeg kan jo forsøke å strikke noe veldig, veldig lite? Eller er det ikke vanlig å kle på babyen? Tenkte derfor å ta med teppe jeg har laget til henne, som vi kan pakke rundt henne. Skal også huske å ta masse bilder som vi kan ha i minnealbumet hennes.
 
Jeg fødte i uke 19 og fikk beskjed om å ha med omtrent det samme som du har skrevet ned. Hvis du ikke ønsker å ha på deg sykehusklærne, så kan det være kjekt med noe du er komfortabel med å bruke på sykehuset (jeg hadde en tøykjole jeg har arvet av en venninne).
I tillegg ble det anbefalt å ha med pc, tablet, bok eller andre ting for å få tiden til å gå, i tilfelle fødselen tar lang.

Jeg ser at mange har fått tilbud om å få fot- og håndavtrykk av sykehuset, det fikk ikke vi. Ønsker du dette så bør du nok enten ringe føden og høre om det er noe de tilbyr, hvis ikke kan du eventuelt ta med deg en stempelpute og noe godt papir.

vi MÅTTE bli minst 6timer etter fødsel, etter det var det valgfritt når vi ville dra.

Masse lykke til, sender deg mange varme klemmer <3
PS: lurer du på noe eller er usikker, så ring føden! En kjapp telefon til en omsorgsfull jordmor gjorde meg mye mer avslappet enn jeg var før jeg ringte :)
 
Syns du har fått med det meste på lista de. Ha gjerne med noe som kan få tiden til å gå, det kan gjerne drøye litt før pillene får full effekt og da er det greit med noe som okkuperer tiden litt.

Og om de ikke tilbyr det, be gjerne om fot- og håndavtrykk. Jordmoren på nattevakten etter fødselen min (fødte i åttetiden på kvelden) laget et veldig fint kort med hånd- og fotavtrykkene til Julian, og det syns jeg var godt å ha. Vi hadde ikke teppe eller klær med til han, men de hadde pakket han inn i noen tepper der, og hadde på han ei prematur-lue (som var en smule for stor).

Jeg har enda melk, ei uke etter fødselen. Det kan være fordi jeg gikk med rester frem til i går (var på utskraping for å få ut siste del) og da kunne det bremse produksjon eller noe. Det jeg har gjort, og skal gjøre enda noen dager, er å enten gå med stram sports-bh eller noe annet som strammer de godt til og "klemmer" over kjertlene. Jeg fikk vondt i nakken av sports-bh og sånt pga vekten (fikk helt enorme bryst etterpå), så jeg bruker noe bredt elastisk bind vi fikk med fra sykehuset og får mannen til å stramme til. Det har ikke vært sånn at melken har rent ut eller noe, så innlegg har ikke vært nødvendig. Men de har vært svære, steinharde og vonde (og varme).
 
Jeg fikk tabletter mot melkeproduksjon like etter fødselen, merket ikke noe til melk, men jeg var noen uker kortere enn deg da.

Ellers høres det ut som om du har med det meste. Du skal sannsynligvis være på sykehuset kortere enn etter en vanlig fødsel, men er greit å ha med et ekstra skift med behagelige klær. Vet ikke hvordan de gjør det der du bor, men her (SUS) ble jeg lagt inn kvelden før, la meg og fikk sovemedisin, ble vekket kl 4 for å få de første pillene, og så fikk jeg piller jevnlig etter det. Fødte ca kl 10, dro hjem på ettermiddagen, etter at jeg hadde fått i meg mat og hadde tisset.

Har så vondt av deg som må gå sånn og vente, håper det ikke går altfor lang tid.

Bare send pm om du lurer på noe!
 
Last edited:
Får så vondt av deg [emoji22] jeg fødte i uke 22, da fødselen bare plutselig startet.

Mine råd er å ta masse bilder, de er gull verdt for meg i dag. En annen ting som jeg også er veldig glad for i dag er at jeg fikk råd om å kjøpe et delehjerte-kjede. Han ble begravd med et halvt hjerte som han holder i hånden sin. Jeg har det andre halve hjerte rundt halsen [emoji174] på en eller annen måte gir dette meg trøst når sorgen og savnet blir stort.. jeg fikk også avtrykk av hånd og fot, med et kjempefint dikt til.

ønsker deg lykke til og jeg føler veldig med deg [emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️
 
Last edited:
Jeg vet ikke om det er over nå for dere. Men jeg vil sterkt anbefale å ta mange bilder, og kjøpe noen små klær som dere kanskje kan ta på. Jeg "angrer" litt på at vi ikke hadde med passelige klær til vesla og at vi ikke tok flere bilder. :) Om gubben er med, så kan det være lurt å pakke med mat til han, er litt varierende fra sykehus til sykehus om de får mat. Og at han kanskje tar med seg skifteklær og viss ting drøyer ut. Min gubbe gikk i de samme klærene veldig lenge for vi hadde ikke pakket med klær og fra jeg ble innlagt og til vi reiste ut så gikk det 4 dager. :) Og gubben var der hele tiden.
 
Back
Topp