sykehus etter fødsel

2008/2013/2014

Glad i forumet
Hvor mange dager må man være på sykehuset etter fødselen? ?
 
Tror det er opp til deg. Har du hatt en vanlig fødsel uten komplikasjoner tror jeg du kan velge å reise hjem samme dagen, men du må tilbake igjen for en prøve etter ett par dager.
Det vanlige er jo å være på sykehuset opp til 3 dager, og jeg tror de anbefaler det for førstefødte, for du får masse tips og råd og hjelp til amming, bading og så videre (vet om flere som også får hjelp til å passe babyen ett par, tre timer på natta hvis babyen ikke sover noe særlig).

Dette er bare hva jeg har hørt da, og litt som jeg har lest... Har ikke født selv enda, så det er ikke av egen erfaring jeg svarer på dette...
 
Som regel vil de at du skal bli til føllingsprøva er tatt, da de er 72 timer.. Men har du ikke hatt noe komplikasjoner osv kan du dra hjem når du vil :)
 
I skien er det i alle fall 3 dager for førstegangs :)
Er fordi man skal få litt mer hjelp til praktiske ting som amming, bading osv :)
 
"De fleste vanlige barselavdelinger og barselhotell har to liggedøgn etter ukompliserte svangerskap og fødsler for førstegangsfødende. Flergangsfødene må noen steder reise hjem ett eller to døgn etter fødselen. Innenfor disse dagene kan du selv velge hvor lenge du ønsker å være. Noen reiser hjem få timer etter fødselen, andre blir der tiden ut. Oppholdet kan bli lenger dersom barn eller mor har medisinsk behov for det, for eksempel ved store blødninger, infeksjoner, problemer med å tisse, gulsott, ammeproblemer eller at babyene ikke legger på seg. Oppholdet er noe lenger etter keisersnitt, vanligvis mellom fire og sju dager."


<3 odine <3 27/10/11
Venter en prinsesse 11/09/13
 
Var i en uke, og hadde eneste enerommet de har... ble noen komplikasjoner under og etter fødselen, babyen satt fast, jeg knekte halebene, mistet mye blod (fikk så blodoverføring) osv...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Jeg fikk INGEN hjelp til ammingen til tross for at vi ikke fikk det til og spurte flere ganger. Så vi valgte å reise hjem en dag før til tross for at de frarådet det pga fødselsvekt.
 
Sist måtte æ være fra søn tell fre. Snuppa va født søn formiddag! Ho gikk så mye ned i vekt. Fredagen sa æ sjøl att no drar æ... orke ikkje mere.. jordmor æ går tell no sa d va nok lurt for da kom amminga godt i gang når vi kom hjem å fikk ro å fred! Følte d bare va mas å stress fra jordmødrene på barsel.

Jordmor sa no att 48tima så dro de fleste flergangs hjem.. så æ satse på d denne gangen :)
 
Hvis alt går bra med mor og barn kan du reise hjem etter få timer, men må da tilbake for føllingsprøve og legesjekk på dag tre. Jeg blir nok ikke lenger enn jeg må, men regner med det blir en overnatting og tilbake for tester etter noen dager!
 
Jeg fikk INGEN hjelp til ammingen til tross for at vi ikke fikk det til og spurte flere ganger. Så vi valgte å reise hjem en dag før til tross for at de frarådet det pga fødselsvekt.
Er det Haukeland på sitt beste? For samme opplevelse hadde jeg der da jeg fikk Angelica! Jeg ringte på, dem kom, dyttet ungen på puppen og gikk ut igjen!!! Vi reiste også tidlig pga det!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Tror det er 3 dager på fødeavdelingen hvor jeg skal føde. Litt usikker,men jeg skal uansett bare føde der, og så skal jeg enten hjem eller på fødestua her jeg bor. Der kan man være så lenge man ønsker om ikke pågangen er megastor, noe den sjelden er.


Gutt født 09
Lillebror ventes aug/sept
 
Er det Haukeland på sitt beste? For samme opplevelse hadde jeg der da jeg fikk Angelica! Jeg ringte på, dem kom, dyttet ungen på puppen og gikk ut igjen!!! Vi reiste også tidlig pga det!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
Tydeligvis.. Hurra? Håper ammingen går bedre denne gangen for sist slet jeg i 3,5 mnd før jeg endelig fikk dreisen på det!!
 
Tydeligvis.. Hurra? Håper ammingen går bedre denne gangen for sist slet jeg i 3,5 mnd før jeg endelig fikk dreisen på det!!
Ja her gikk det 10 uker med intens prøving til melken var såogsi borte... :( håper på å få til ammingen denne gang. Men mye av grunnen til at det ikke gikk sist var nok at snuppa hadde feil sugeteknikk...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Ja her gikk det 10 uker med intens prøving til melken var såogsi borte... :( håper på å få til ammingen denne gang. Men mye av grunnen til at det ikke gikk sist var nok at snuppa hadde feil sugeteknikk...

Ja det har alt å si! Det var det som var problemet her og. Jeg hadde heldigvis mye melk men mistet den flere ganger fordi hun ikke fikk den ut. Hadde betennelse, trøske og raufoldsfenomen. Pumping for å gi på flaske så sårene skulle gro etter at hun hadde bitt av meg begge brystvortene. Jada. Vi var gjennom det meste. Kan umulig gå verre neste gang. Men jeg er blandt de heldige som fikk det til til slutt og hjelpe meg det var verdt det!! Ammet hun til hun var nesten 1,5.
Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Sist så fødte jeg natt til torsdag, å reiste hjem fredags ettermiddag :) hadde ingen komplikasjoner og fin fødsel :)
 
Back
Topp