Sykehus åpner for at partner får være med selv ved covid-smitte

eple83

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Marshmallows 2022
Påskeliljene 2022 ❤️
På Haugesund Sykehus der vi skal føde har de nå oppdatert retningslinjene og åpner for at partner får være med på fødsel selv ved covid-smitte! Jeg håper virkelig flere sykehus gjør dette også snarest. :Heartred

Fortsatt best om partner ikke er positiv da hen blir isolert på rommet ved smitte og ikke får komme tilbake om hen forlater sykehuset. Covid-smittet partner får heller ikke være med ved keisersnitt. Men jeg er uansett så takknemlig for at de ikke ser ut til å lenger nekte en fødende å få ha med partner på vanlig fødsel om noen av de er smittet.

6D68A7C4-C6B0-49EA-A930-5CB317FAF00C.png

Ser ikke ut som OUS har oppdatert sine retningslinjer enda o_O

Håper alle følger etter. De er vel pliktige til det nå? På mitt sykehus står det fremdeles at parter kan være med under aktiv fødsel, og en time besøk hver dag, men regner med de bare ikke har oppdatert.

Det er vel uansett bestemt at det gjelder alle sykehus? https://www.regjeringen.no/no/aktue...ved-fodsel-og-besoke-alvorlig-syke/id2900884/
Ser OUS ikke har oppdatert siden 4.2, og de nye bestemmelsene kom 12.02.
Hadde ikke overasket meg om de overså regjeringen og holdt igjen litt ekstra. Det hadde ikke vært første gang. Tenker at det sier litt om de generelle holdningene at de ikke har oppdatert info på sine nettsider enda når så mange andre sykehus har gjort det. Håper at det skal gå greit for alle å få med partner uansett smittestatus, men jeg frykter at det blir en kamp frem til de har endret sine offisielle retningslinjer.

Håper alle følger etter. De er vel pliktige til det nå? På mitt sykehus står det fremdeles at parter kan være med under aktiv fødsel, og en time besøk hver dag, men regner med de bare ikke har oppdatert.
Har ikke partner fått være med på barsel engang ? Samboeren min fikk være med på hele barselsoppholdet mitt på 5 dager i juni 2020…

Kan hende at sykehusene er trege å oppdatere hjemmesidene sine, de nye reglene kom på lørdag så er ikke sikkert de har rukket å gjøre det. Ville ringt å høre hva som gjelder nå. :-)

Har ikke partner fått være med på barsel engang ? Samboeren min fikk være med på hele barselsoppholdet mitt på 5 dager i juni 2020…

Nei, her er det ekstremt strengt og sykehuset har fått kritikk for det fordi det ikke er så mye smitte her en gang. Jeg skal ha planlagt keisersnitt da, og fikk vite allerede i desember at mannen får være med meg hele tiden, også på natt, så lenge vi får enerom. Og det får vi mest sannsynlig.

På SSH Kristiansand kan partner bli med om begge er smittet, men er bare partner smittet får han ikke bli med. Den som er med må være frisk med mindre den fødende selv er smittet.

Nei, her er det ekstremt strengt og sykehuset har fått kritikk for det fordi det ikke er så mye smitte her en gang. Jeg skal ha planlagt keisersnitt da, og fikk vite allerede i desember at mannen får være med meg hele tiden, også på natt, så lenge vi får enerom. Og det får vi mest sannsynlig.
Heldigvis er det bare enerom på «mitt» sykehus. :) skal også ha planlagt keisersnitt den her gangen, og da får partner være med fra innleggelse dagen før til vi drar hjem fra barsel. Men er ikke sikker på hva som skjer hvis en eller begge blir smittet…
Sist jeg fødte juni 2020 så endte det med akutt ks, da fikk partner være med fra aktiv fødsel, ikke med på selve ks, men være med på hele barselsoppholdet. Trur det at han var med hele barselsoppholdet på sykehuset gjorde at resten av barseltiden min (hjemme) var så fin.

Back
Topp