Syke barn

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Hvordan blir det mottatt hvis du går på jobb som normalt men sier at mannen er hjemme med barn med omgangssyke?

Smittefaren er jo kjempe stor, men man kan jo ikke være hjemme fordi man sannsynligvis er en smittekilde... Samtidig vet jeg at kollegaene ikke blir veldig glad når de hører det......
 
Jeg som leder har faktisk ved et par anledninger gitt ansatte fri med lønn når jeg vet at andre i samme hus spyr. Den situasjonen er vanskelig syns jeg.
 
Jeg får fakrisk ikke omgangssyke hver gang ungene mine har det.

Og ja. En av oss går på jobb mens den andre er hjemme.

I tilfeller med "åpenbart høy smitterisiko" har vi mulighet for hjemmekontor som i slike tilfeller er lurt, men samfunnet hadde stoppet opp om alle som kanskje kunne være syke skulle holde seg borte fra jobb.
 
Jeg jobber i barnehage, og flere av oss har egne barn, inkludert alle barna vi har omsorg for i barnehagen som også får omgangssyke. Har både blitt nedspydd hjemme og på jobb, men hvis vi alle skulle vært hjemme pga at noen i nær relasjon/hjemme har spysyka, så hadde det ikke vært folk på jobb til slutt :)
Så har aldri fått noen reaksjoner på at far er hjemme med sykt barn - eller er syk selv. Tenker at man som vokser forebygger med håndvask, og kan gjøre egne tiltak. Holder oss selvfølgelig hjemme om vi kjenner at vi brygger på det selv - eller om man er syk :)

Jeg har forresten aldri blitt syk selv om storesøster har hatt omgangssyke. Ja, det er veldig smittsomt, men ofte er man da så bevisst på at det er sykdom ute og går - kanskje er man ekstra påpasselig med hygiene. Jeg har derimot fått omgangssyke når jeg ikke visste at det sirkulerte..
 
Det kommer vel litt an på hvor man jobber også? Ikke altid vi blir smittet heller, men jeg ser at det kan være problem for noen med hva hvis
 
Jeg får fakrisk ikke omgangssyke hver gang ungene mine har det.

Og ja. En av oss går på jobb mens den andre er hjemme.

I tilfeller med "åpenbart høy smitterisiko" har vi mulighet for hjemmekontor som i slike tilfeller er lurt, men samfunnet hadde stoppet opp om alle som kanskje kunne være syke skulle holde seg borte fra jobb.

Nei det er sant. Jeg har sluppet litt unna jeg også.
Jeg mener selv også at jeg selvfølgelig skal gå på jobb. Men jeg vet det vil få kommentarer fra kollegaer..
 
Det kommer vel litt an på hvor man jobber også? Ikke altid vi blir smittet heller, men jeg ser at det kan være problem for noen med hva hvis

Regner med at man må på jobb uavhengig av hvor man jobber...

Ikke noe alternativ for meg å være hjemme, syns selv det blir helt feil.
Bare vet at kollegaer ikke setter veldig pris på smittefaren :p
 
Regner med at man må på jobb uavhengig av hvor man jobber...

Ikke noe alternativ for meg å være hjemme, syns selv det blir helt feil.
Bare vet at kollegaer ikke setter veldig pris på smittefaren :p
Trenger de å vite at dere er syke hjemme da?:)
 
Last edited:
Verden kan jo ikke stoppe opp fordi et barn har omgangssyke. Smittefaren er der ja, men da må en bare drive litt forebyggende arbeid selv.
 
Må man informere om det da? Veldig dumt å holde seg hjemme i tilfelle man blir syk. Da kan en risikere å bli borte veldig lenge da.
 
Nei det er sant. Jeg har sluppet litt unna jeg også.
Jeg mener selv også at jeg selvfølgelig skal gå på jobb. Men jeg vet det vil få kommentarer fra kollegaer..

Hva slags type jobb er det da?
 
Regner med at man må på jobb uavhengig av hvor man jobber...

Ikke noe alternativ for meg å være hjemme, syns selv det blir helt feil.
Bare vet at kollegaer ikke setter veldig pris på smittefaren :p
Jobber man fx på sykehuset eller rundt andre med nedsatt immunforsvar så kanskje man har andre “regler”? vet ikke
Drar på min jobb og mannen drar på sin medmindre det er opptakt til noe.
 
Trenger de å vite at dere er syke hjemme da?:)
Det er da helt normalt å si at at man har syke barn, det er hvertfall noe jeg deler med mine kollegaer. Å så an man jo måtte være hjemme selv med barnet om det blir langvarig , da er det ho greit å gi beskjed om det
 
Man kan jo ikke holde seg hjemme! Men man er jo ekstra nøye med håndhygiene så klart :) Men lå jo innrømme at når kolleger sier ag de har omgangssyke i hus, så tenker man jo litt på smitten :p
 
Man kan jo ikke holde seg hjemme! Men man er jo ekstra nøye med håndhygiene så klart :) Men lå jo innrømme at når kolleger sier ag de har omgangssyke i hus, så tenker man jo litt på smitten :p

Ja, man gjør jo det :p
Forståelig nok..
 
Jeg er veeeeldig redd for omgangssyke, det er faktisk det verste jeg opplever :hilarious: og skal innrømme at jeg føler et visst ubehag når jeg sitter ved siden av folk i kantina og de sier de har omgangen hjemme. Men jeg forventer ikke at de selv er hjemme . De smitter jo ikke før sykdommen evt bryter ut hos dem selv, og jeg regner med de vasker henda så de ikke tar med smitte hjemmefra.. :shy: selv har jeg ofte hjemmekontor når ungen har omgangen, men det er bare fordi jeg er redd det skal bryte ut når som helst hos meg selv, og da vil jeg helst være hjemme :rolleyes:

Vask hender når du går hjemmefra :happy: også trenger du jo ikke legge ut om situasjonen hjemme mer enn nødvendig. Jeg hadde i alle fall spart meg noen nerver om jeg var lykkelig uvitende i noen tilfeller blant kolleger :hilarious:
 
Jeg er veeeeldig redd for omgangssyke, det er faktisk det verste jeg opplever :hilarious: og skal innrømme at jeg føler et visst ubehag når jeg sitter ved siden av folk i kantina og de sier de har omgangen hjemme. Men jeg forventer ikke at de selv er hjemme . De smitter jo ikke før sykdommen evt bryter ut hos dem selv, og jeg regner med de vasker henda så de ikke tar med smitte hjemmefra.. :shy: selv har jeg ofte hjemmekontor når ungen har omgangen, men det er bare fordi jeg er redd det skal bryte ut når som helst hos meg selv, og da vil jeg helst være hjemme :rolleyes:

Vask hender når du går hjemmefra :happy: også trenger du jo ikke legge ut om situasjonen hjemme mer enn nødvendig. Jeg hadde i alle fall spart meg noen nerver om jeg var lykkelig uvitende i noen tilfeller blant kolleger :hilarious:

Smitter man ikke før det bryter ut da? Det trodde jeg..

Forstår deg godt, mange som går i bue rundt de som er åpen om hva som herjer hjemme :p

De kommer til å stille meg spørsmål ang hvordan bhg tilvenningen går i morgen, så må være åpen på at den er utsatt pga sykdom, så da vet de :p
 
Smitter man ikke før det bryter ut da? Det trodde jeg..

Forstår deg godt, mange som går i bue rundt de som er åpen om hva som herjer hjemme :p

De kommer til å stille meg spørsmål ang hvordan bhg tilvenningen går i morgen, så må være åpen på at den er utsatt pga sykdom, så da vet de :p

Nei, det er bare selve oppkastet eller avføringen som smitter. Så du smitter ikke før det kommer opp og du overfører det på andre. Smitter ikke ved dråpesmitte

Men bakteriene kan overleve godt utenfor kroppen, så man kan jo dra med seg smitte hjemmefra som lever på håndtak osv. Derfor god håndhygiene :)
 
Back
Topp