Sykdommer og arv.

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Er det noen her som har sykdommer hos seg eller i familien de er redd for skal gå i arv?

Har selv cøliaki og håper lille slipper det.

Ikke så veldig alvorlig da, men jeg har atopisk eksem som jeg helst vil at mine små skal få slippe.
Jeg fikk det som baby, vokste det av meg igjen i løpet av de første årene på barneskolen og fikk det tilbake da jeg var rundt 16-17 år gammel. Har vært ekstremt plaget etter jeg fikk det igjen og må bare innfinne meg i at det kommer til å være slik så lenge jeg lever. Håper inderlig at ungene mine skal slippe unna.

Jepp, har også desverre cøliaki. Har videre astma og allergi...
Mannen har ingenting,så håper mini blir som pappan sin der:)

Har hemofili (blødersykdom) i mammas slekt.. men jeg er heldigvis ikke bærer av det :D
(Jenter kan være bærer, og gutter kan få det om moren er bærer av den sykdommen) ;)

★mobben til brodær'n★

Jepp, har også desverre cøliaki. Har videre astma og allergi...
Mannen har ingenting,så håper mini blir som pappan sin der:)
Har du det ja. Hatt det i 2, 5 år her.
Da må vi snakkes når det nærmer seg fast føde for de små.
Vi bør vel kanskje være ekstra forsiktig med å introdusere gluten?! Gubben her har heller ikke noe, så vi får håpe :)

Har hemofili (blødersykdom) i mammas slekt.. men jeg er heldigvis ikke bærer av det :D
(Jenter kan være bærer, og gutter kan få det om moren er bærer av den sykdommen) ;)

★mobben til brodær'n★
Oi det er litt skummelt da. Godt du ikke er bærer.

Har du det ja. Hatt det i 2, 5 år her.
Da må vi snakkes når det nærmer seg fast føde for de små.
Vi bør vel kanskje være ekstra forsiktig med å introdusere gluten?! Gubben her har heller ikke noe, så vi får håpe :)

Ok,da har vi hatt det omtrent like lenge...hvem har du arvet det fra da?:)Slitt mye med magen i mange år eller,før du fikk diagnosen ? Kan du spise spor av gluten eller hvor sensetiv er du?:)
Helt ærlig så vet jeg fint lite om dette enda, ikke satt meg så mye inni hvor stor sjanse det er for at mini skal arve, om vi må være mer forsiktig etc...Det må jo være noe nyttig info om dette på nett mon tro?:)
Hvordan syns du det går i hverdagen å spise glutenfritt?:)

Oi det er litt skummelt da. Godt du ikke er bærer.

Jo, kan være det.. min bror har det..er sånn vi har fått vite om det.. men han har den mildeste graden da, så han kan leve normalt;) og om jeg skulle vært bærer og sønnen min fått det, så hadde det ikke vært noe sterkere grad hvertfall:) men broren min har lettere for å få indre blødninger om han skulle skadet seg skikkelig osv.. jeg testet meg når jeg gikk gravid første gang, og ble veldig glad for svaret:D hehe..

★mobben til brodær'n★

Jeg og mine søsken hadde hofteleddsdysplasi som nyfødte. Men mini ble sjekka med ultralyd et par dager etter fødsel og har heldigvis sluppet unna. spent på om han har sluppet unna farens blanding av astma, allergi og eksem. Time will show.

Hofteproblematikk, ME og parkinson. Heldigvis er det oftere at jenter arver det sistenevnte vissnok, men håper av hele mitt hjerte at han slipper unna ME'n....

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Ok,da har vi hatt det omtrent like lenge...hvem har du arvet det fra da?:)Slitt mye med magen i mange år eller,før du fikk diagnosen ? Kan du spise spor av gluten eller hvor sensetiv er du?:)
Helt ærlig så vet jeg fint lite om dette enda, ikke satt meg så mye inni hvor stor sjanse det er for at mini skal arve, om vi må være mer forsiktig etc...Det må jo være noe nyttig info om dette på nett mon tro?:)
Hvordan syns du det går i hverdagen å spise glutenfritt?:)

Ingen i min familie som har det, så jeg er ene og alene om dette her jeg.
Jeg tåler hvetestivelse, men er veldig sensitiv forsåvidt. Med en gang jeg får i meg noe som helst, så er det toalettet resten av dagen, evt dager/uke. Vært småsyk fra jeg var 13 år, og kjempedårlig mage/ekstremt trøtt fra jeg var 18 før jeg fant det ut da jeg var 22. Så tok sin tid. Hva med deg?

Hverdagen går fint, nå er jeg så vant med deg. Men kvier meg veldig for å spise ute!

Jeg og mine søsken hadde hofteleddsdysplasi som nyfødte. Men mini ble sjekka med ultralyd et par dager etter fødsel og har heldigvis sluppet unna. spent på om han har sluppet unna farens blanding av astma, allergi og eksem. Time will show.
Hva er hofteleddsdysplasi? Har du vokst det av deg siden du hadde det? :)

Jeg har diabetes type1 og håper ingen av mine barn får det..
Nå er det ikke stor risiko for at de kommer til å arve det heller, hadde vært værre om det var type2.
I vår familie har vi vanligvis hoppet over et ledd hva arv angår, min farfar hadde type2 mens min far ikke har (enda).
Om det hopper over mine barn, satser jeg på at forskerne har "knekt koden" fullstendig innen mine barnebarn blir født :)

Astma, allergi, atopisk eksem og rheumatiske sykdommer på begge sider av slekta. Storebror hadde atopisk eksem, men ingen allergier foreløpig.

Hva er hofteleddsdysplasi? Har du vokst det av deg siden du hadde det? :)
Det er vel kort fortalt det at hofteskålene er umodne og at de lett kan komme ut av ledd. Dette kan være arvelig. Behandlingen for dette er noe som heter frejkas pute. Ei pute i skrittet for å holde hoftene stabile i x antall måneder. Glad vi slipper det altså. Tror jeg og søsknene mine brukte det et halvt år hver før vi ble friskmeldt. Aldri hatt noen problemer med hoftene etter det, heldigvis. Uff, tenk det styret med av- og påkledning, finne gode ammestillinger og liggestillinger etc. Denne var fin å lese: http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Sykdom/Oversikt/Hofteleddsdysplasi/

Ingen i min familie som har det, så jeg er ene og alene om dette her jeg.
Jeg tåler hvetestivelse, men er veldig sensitiv forsåvidt. Med en gang jeg får i meg noe som helst, så er det toalettet resten av dagen, evt dager/uke. Vært småsyk fra jeg var 13 år, og kjempedårlig mage/ekstremt trøtt fra jeg var 18 før jeg fant det ut da jeg var 22. Så tok sin tid. Hva med deg?

Hverdagen går fint, nå er jeg så vant med deg. Men kvier meg veldig for å spise ute!

Okei, men finnes det andre autoimmune sykdommer i familien da:)? Har du for eks noen i familien med diabetes, så kan du få cøliaki nemlig...Jeg har slitt med magen i mange år , men liksom ikke blitt klok på hva det var...men fikk først voldsomme smerter for ca. 2,5år siden....

Hm, spiser du ofte ute da?:) Jeg syns det går greit i Norge...hva syns du er vanskelig?utenlandsreiser kan jo være stress...

=)=)=)

Her er det mye sykdommer på min side.. Først og fremst håper jeg mine barn slipper mageproblemer som jeg har pga Crohns.. Har mye av det i slekta, men aldri i direkte forbindelse til barn/ barnebarn tidligere. Er også både astma/ allergier, revmatiske plager/ gikt og diabetes som går igjen. Håper på sterke dominante gener fra sambo som "overskygger" slik at mine barn slipper unna ;)

På "mobben"

Det er vel kort fortalt det at hofteskålene er umodne og at de lett kan komme ut av ledd. Dette kan være arvelig. Behandlingen for dette er noe som heter frejkas pute. Ei pute i skrittet for å holde hoftene stabile i x antall måneder. Glad vi slipper det altså. Tror jeg og søsknene mine brukte det et halvt år hver før vi ble friskmeldt. Aldri hatt noen problemer med hoftene etter det, heldigvis. Uff, tenk det styret med av- og påkledning, finne gode ammestillinger og liggestillinger etc. Denne var fin å lese: http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Sykdom/Oversikt/Hofteleddsdysplasi/

Hadde det samme + farfaren og onkelen + hun er jente (mer utsatt).
Har vært på 2 ul og de fant et hakk på hver side på 67 grader, det kan gå seg til. For å få pute må en ha under 60 grader.jeg lå i gips....
Hun skal på 4 mnd kontroll også. Dybden i hofteleddene var visst fin.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp