Sykdom

Mammalykken

Flørter med forumet
Datteren min har feber for første gang og jeg er veldig bekymret for henne. Hun hadde 40,5 i feber i går og når vi la henne om kvelden hadde hun 39. Vi ga ikke henne noe Paracet om kvelden slik at vi kunne heller gi en om natten når hun våknet. Men hun sov fra klokken 20-10! Er det bra at hun skal sove så mye? Og hvor mye feber skal til før jeg kontakter lege? Har dere gode tips til febersyke barn? Skal hun være varm eller kald? Det er mitt første barn så jeg har ikke så mye kunnskap om slikt enda :)
 
Datteren min har feber for første gang og jeg er veldig bekymret for henne. Hun hadde 40,5 i feber i går og når vi la henne om kvelden hadde hun 39. Vi ga ikke henne noe Paracet om kvelden slik at vi kunne heller gi en om natten når hun våknet. Men hun sov fra klokken 20-10! Er det bra at hun skal sove så mye? Og hvor mye feber skal til før jeg kontakter lege? Har dere gode tips til febersyke barn? Skal hun være varm eller kald? Det er mitt første barn så jeg har ikke så mye kunnskap om slikt enda :)
Jeg har ikke noen fasit, men jeg tror jeg ville kontaktet lege hvis babyen hadde 40 i feber.
 
Paracet er fint å gi for å få ned feberen. Babyer får fort høy feber. Er ikke så lenge siden min hadde 39 i feber. Varte i to dager og så ble han forkjøla. Hver gang jeg ringte legevakta med nr 1 så fikk jeg beskjed om å gi paracet og hvis babyen fortsatt var dårlig i allmenntilstand så skulle jeg ringe tilbake. Er ikke uvanlig at man sover lengre med feber. Man kler på banet normalt og ser om h*n er for varm eller fryser akkurat som til vanlig. Men er du veldig bekymret så ringer du legevakta. Er ikke morsomt å være bekymret for de små.
 
Hvor gammelt er barnet?

Paracet for å få ned feber hadde jeg gitt, og så ser du an formen da. Dose etter vekt, ikke alder. Er almentilstand dårlig kontakter du lege. Også dersom du ikke får ned feberen med paracet. Ibux kan brukes samtidig, men ikke til barn under et år uten lege
 
Ville gitt stikkpiller og fulgt med på allmenntilstanden hennes. Blir formen verre på tross av stikkpiller ville jeg dratt til lege
 
Minimalt med klær på ved feber. Helst ligge i bare bleien med et tynt pledd over.
Vanlig at de sover lenge ved feber, men viktig å følge med på våte bleier og eventuelt hvor mye hun får i seg av væske.
De små blir utrolig fort dehydrert (ble selv lagt inn på sykehus da min sønn var 1.5 år og ikke hadde tisset på et halvt døgn, pluss gråt med tørre øyner.)
Gi paracet før legging og ha på vekkerklokke som vekker deg jevnlig iløpet av natten for å sjekke feber og allmenntilstand.
Gi tilbud om væske hver time eller oftere.
Spiser hun bra og har mange våte bleier samt god allmenntilstand så er ikke feber i seg selv farlig så fremst den ikke stiger drastisk fort, da kan det bli feberkramper.
Min kar synes det er behagelig å få en kald klut på pannen ved høy feber.
 
Ved feber over 39 i 3 døgn skal lege kontaktes. Er det en nyfødt baby så skal lege kontaktes ved første dag.
 
Hvor gammelt er barnet?

Paracet for å få ned feber hadde jeg gitt, og så ser du an formen da. Dose etter vekt, ikke alder. Er almentilstand dårlig kontakter du lege. Også dersom du ikke får ned feberen med paracet. Ibux kan brukes samtidig, men ikke til barn under et år uten lege
Hun er 6 mnd, almenntilstanden er bra hun smiler og er seg selv. Men feberen er høy :(
 
Hun er 6 mnd, almenntilstanden er bra hun smiler og er seg selv. Men feberen er høy :(
Mi ble sju mnd for ei uke siden. For to uker siden hadde hun tre dager med 39-40,5 i feber og deretter en dag mellom 38 og 39. Vi var til lege to ganger. Først da den var 40 to timer før jeg kunne gi paracet igjen. Og deretter da hub passerte tre døgn. Det fikk vi beskjed om første gang.

Formen var ellers bra.
Og den dagen feberen forsvant kom prikkene. Hun hadde fjerde barnesykdom.

Men har barnet feber i tre døgn skal du til legen. Før om formen er dårlig eller du blir engstelig pga for høy feber du ikke har kontroll på med paracet.
 
Mi ble sju mnd for ei uke siden. For to uker siden hadde hun tre dager med 39-40,5 i feber og deretter en dag mellom 38 og 39. Vi var til lege to ganger. Først da den var 40 to timer før jeg kunne gi paracet igjen. Og deretter da hub passerte tre døgn. Det fikk vi beskjed om første gang.

Formen var ellers bra.
Og den dagen feberen forsvant kom prikkene. Hun hadde fjerde barnesykdom.

Men har barnet feber i tre døgn skal du til legen. Før om formen er dårlig eller du blir engstelig pga for høy feber du ikke har kontroll på med paracet.
Feberen synker når hun får Paracet heldigvis :) og hun er helt seg selv, men tenker vi får ta oss en tur til legen! Hun får tenner nå, om det har noe å si
 
Back
Topp