Sykdom ved barnehagestart

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Hvor ofte var din lille syk da hen startet i barnehagen?
Er det sant at det blir sykdomsmaraton for alle i månedsvis, og tror dere det har noe å si hvor gammelt barnet er ved start og om. Det har vært gjennom noen runder sykdom i forkant?

Eldste var utrolig mye syk det første halvåret. Tror det gikk maks to uker mellom hver gang hun hadde feber, i tillegg til at hun måtte på en antibiotikakur pga streptokokker. Slitsom høst.. :( hun var 1,5 år da hun startet, men hadde så og si ikke vært syk før hun startet i barnehagen. Så var ikke «rustet» på noen måte. Lillebror har vært litt mer syk enn henne det første året, fordi hun drar med smitte hjem. Håper han slipper billigere unna når han starter til høsten :)

Eldste var ikke syk mer enn 1-2 ggr i året. Startet i bhg ved 17 mnd
Vesla har ikke vært annet enn forkjølet så langt. Startet i bhg 11 mnd gammel.

Eldste startet i Bhg da hen var 1 år. Var så å si konstant syk de 3 første mnd.
Minste begynte ved 13 mnd, der var det de 5 første mnd. Men det var bare en forlengelse av det første leveåret hvor hen var konstant syk.

Nja nå har min gått i bhg siden august og vi har vært borte 1-2 ganger pga sykdom. Da feber eller som nå pga bløte bleier.

Var å nå noen dager borte før jul, men det var pga risiko for å få spysyken. Ikke fordi han hadde det, men vi ville ikke ha det rett i jula.

Storebror var nesten konstant syk første vinteren (gikk greit frem til jul også gikk det i ett), og når han var frisk var vi syke. Lillesøster har ikke vært då mye syk etter at hun begynte i barnehagen, men hun var mye syk sist vinter når storebror var syk.

Føler mini har vært syk siden han starta i oktober:bag: Telte dager i dag og da har han vært hjem 18 dager med sykdom. Så kommer pappapermisjon og juleferie på to uker utenom. Så har ikke vært mange dagene i barnehagen.

Eldste var syk 3 dager i uken november-februar første året, han ble ett år 1,5 mnd etter oppstart høsten før. Jeg var 100% sykemeldt med svangerskapskvalme, så jeg var hjemme med ham, men det var noen tøffe måneder. Mannen brukte raskt opp sykt barn dagene sine. Yngste har vært mye bedre. Kanskje det skyldes at jeg ammet ham lenger :)

Eldste var en del syk de første mnd. Han starta i september, husker at i desember det samme året var han i bhg bare 3 dager..
Minste har vært syk og hjemme fra bhg 2 ganger (under 1 uke hver gang) siden han startet for 4 mnd siden.

Ikke så mye syk første barnehageåret på småbarnsavdeling, mye mer syk ved bytte av avdeling til storbarn året etter.

Min startet da han var 1. år. Vært veldig lite syk faktisk. Vært hjemme kanskje to ganger med feber siden han startet for snar 1,5 år siden. Har vært noen runder med forkjølelse men sjelden feber og nedsatt almenntilstand.

Jeg tror dette er veldig individuelt. Storesøster, som nå er 4, begynte i januar da hun var nettopp fylt 1 år. Hun har hatt munn og fot-syken, vannkopper, en influensa eller to og to omgangssyker i tillegg til diverse forkjølelser. Så hun er, bank i bordet, veldig lite syk.

Men så har du de som er hjemme med sykt barn annenhver uke.

Lillebror har også vært lite syk i sitt første leveår. Bare feber én gang, vannkopper pluss litt småforkjølelser. Håper han har like god helse som søsteren :)

Edit: Det kom ikke så godt frem her, men eldste var altså ikke så mye syk verken første året eller totalt sett. Vi hadde forventet at det skulle være verre.

Last edited:
Var ikke mye syk første barnehager egentlig, noen enkeltdager her og der og ofte holdt vi ham hjemme mest forebyggende, altså hvis han virket sliten/sov dårlig. Hadde kanskje feber en håndfull ganger (unntaket var etter mmr-vaksinen, da hadde han noen dager på rad med feber på ettermiddagen) og omgangssyken en gang. Syns det har vært mer sykdom nå andre barnehagehalvår, men ikke noe ekstremt det heller, en og annen dag. Men er jo litt tilfeldig hva som går i den enkelte barnehage til enhver tid og tror jeg :)

Frøkna begynte i høst, da hadde hun fylt 2år i april. Hun har vært mye forkjølet, men lite syk :happy:

Hvor ofte var din lille syk da hen startet i barnehagen?
Er det sant at det blir sykdomsmaraton for alle i månedsvis, og tror dere det har noe å si hvor gammelt barnet er ved start og om. Det har vært gjennom noen runder sykdom i forkant?

Det kan bli sånn, men det kommer jo an på flere ting, som når på året barnet starter, om det har vært sykt fra før av osv.
Du trenger ikke bekymre deg for sykdomsmaraton. Ingen av mine var syke på lang tid etter de startet. :)

Her er det tilfelle ihvertfall. Hun var vært syk av og på siden hun startet i bhg i desember, noe som vil si at jeg og har det (elendig imunforsvar). Det samme sier de andre som jeg kjenner som har begynt rundt disse tider. Tror det hadde vært bedre om hun hadde startet i vår/sommer istedet.

Frøkna vår var veldig lite syk. Hun har gjerne sneket seg unna det meste, så trenger ikke være mye sykdom ved barnehagestart :) startet da hun var 1 år

Vi har vært kronisk syke det første året med begge to... De var henholdsvis 12 og 15 mnd da de startet, så ingen forskjell på de få månedene ihvertfall... Eldste hadde vært mye syk før han begynte i bhg, men hadde tydeligvis ingenting å si for barnehagesykdommene...

Back
Topp