sykdom og barnehage

FruStina

Gift med forumet
Anders begynte jo i barnehage for første gang nå i oktober, og etter da har han vært syk på syk på syk på syk, sånn omtrent annenhver uke, er det virkelig normalt å bli så syk hele tia, han har aldri vært det før, får jo ikke brukt barnehagen slik vi ønsket, han har bare 2 dager i uka.

Jeg husker ikke sånn akkurat, med tanke på antall uker i mellom osv., men i starten kan det fort bli mye sykdom ja. Det er jo liksom midt i sesongen også, masse basilusker ute og går, og på en småbarnsavdeling bilr det jo helt umulig å holde alt rent til envher tid. Barna putter leker i munnen, tar seg i munnen, i ansiktet, under nesa (der grønn snørr renner konstant), tar på møbler, leker, andre barn.

Det er litt individuelt fra barn til barn også, selvsagt, også er det vel ofte slik at den førstefødte får en tøffere start sånn sett når han/hun begynner i barnehage fordi de gjerne har levd et ganske beskyttet liv frem til oppstart i bhg. Småsøsken får disse bakteriene brakt til hjemmet via de eldre søsknene helt fra de er bittesmå og får morsmelk, noe som er med på å bygge opp immunforsvaret helt fra starten. De førstefødte "sparer" på en måte alt til de kommer ut blant folk.

Får håpe Anders snart får en sykdomsfri periode da![:)]

Jeg har egentlig ingen oppmuntrende ord å komme med... Lukas begynte i barnehage da han var 11 mnd, og har vært veldig mye syk siden det. Først nå når han er 2,5 år begynner det å gi seg. Bortsett fra at han er konstant snørrete og hoster, så er han såpass frisk nå at han ikke har vært hjemme fra b.hg. på en stund. Sist er vel ca 1 mnd siden, da fikk han hånd- fot- og munnsyken. For ikke å snakke om alle øyebetennelsene han har hatt... *sukk*
Kjenner jeg gruer meg til å ha Jonah i barnehagen, men håper at han har fått litt sterkere immunforsvar av at storebroren har dratt med seg litt basselusker hjem..

off, smittsomme er de å. Nå er jo Anders syk for ørtene gang. Og har da gitt det til meg, måtte få medesin i dag, ikke særlig gøy å gå høygravid når forkjølelsen blir så sterk [:'(] Merker jeg gruer meg litt til Emma kommer, om hun skal bli smittet av han hele tiden også. Øsj, dette var nedturen med barnehagen skjønner jeg

De små babyene blir oftest ikke så veldig syke, jeg tror det mer styrker immunforsvaret deres når de blir utsatt for slikt de første månedene. Så det går nok greit tenker jeg.[:)]

Det går nok fint med lille Emma! Jonah har ikke vært syk en eneste dag ennå, selv om Lukas har vært det. Litt forkjølet har han vært, men ikke noe som har plaget han.

Tenk at det bare er noen uker til du er tobarns-mamma!! Spennende!!! [:D][:D]

å takk for at dere skriver det, det roer litt, håper hun har sterkt imunforsvar [;)] Ja nærmer seg med stormskritt nå, snart 2 barnsmamma *bitenegler*

Spennende![:D] Masse lykke til fremover! [:)]

Back
Topp