Syk uten rett til egenmelding - hva gjør man?

Lysistrata

Forelsket i forumet
5+1 i dag og er såvidt begynt på en god rekke nattevakter. Det er stort sett rolige netter, men kan bli 10 lange timer når en ikke er i form. Den første natta gikk fint, men da jeg kom hjem var jeg sår i halsen og snufsete. Sov ikke så godt i dag, og på vakten i natt (natt til søndag) har jeg vondt i halsen, "forkjølelsesstemme", tett og rennende nese om hverandre, hodepine til tross for Paracet og føler meg ikke helt på topp. Har også vært trøttere enn vanlig på grunn av graviditet den siste uken. Siden jeg ikke har vært i den nye jobben min i to måneder ennå har jeg ikke rett til å ta ut egenmelding, hva gjør man da?

5+1 i dag og er såvidt begynt på en god rekke nattevakter. Det er stort sett rolige netter, men kan bli 10 lange timer når en ikke er i form. Den første natta gikk fint, men da jeg kom hjem var jeg sår i halsen og snufsete. Sov ikke så godt i dag, og på vakten i natt (natt til søndag) har jeg vondt i halsen, "forkjølelsesstemme", tett og rennende nese om hverandre, hodepine til tross for Paracet og føler meg ikke helt på topp. Har også vært trøttere enn vanlig på grunn av graviditet den siste uken. Siden jeg ikke har vært i den nye jobben min i to måneder ennå har jeg ikke rett til å ta ut egenmelding, hva gjør man da?

Du må komme deg til legen for en sykemelding. Har du ikke rett på å bruke egenmelding må du ha sykemelding fra dag en. Ville tro det holder dra mandag morgen, men ingen ekspert på feltet dessverre

Hvis du må ha sykemelding i dag og ikke kan vente til mandag skriver legevakten ut til du får kommet deg til fastlegen :) det er en kjedelig tur, men det går.

Du må ta kontakt med lege om du skal ha sykmelding, du kan ikke ordne det senere! legevakt kan ikke skrive sykmelding (har jeg fått beskjed om av legevakt på kveld/natt selv), men de kan dokumentere det i journalen din så kan en annen lege ordne det mandag.. men du må som sagt vise til at du har vært i kontakt med lege for at sykmelding skal kunne tilbakeskrives.

Tusen takk for svar! Fått sovet noen få timer, føler meg litt bedre igjen, omtrent som på dagtid i går, men det økte jo på utover kveld/natt, kanskje ikke verdt å satse på at det holder seg slik... Ringer jobben og melder meg syk slik at de får tid til å finne ny nattevakt, prøver meg på legevakten, ser på legevakten sine sider at de skriver ut sykemeldinger, men kun for korte perioder, men det skulle jo holde... bare håpe jeg blir hørt på og at jeg plutselig ikke står der uten sykemelding og uten rett til egenmelding...

Gjerne ikke rett til egenmelding, og får du ikke sykemeldig, så er det jo bare det at du ikke får betalt. Så viss du føler deg syk da, så er det jo verdt de pengene synes jeg.
Håper det ordner seg :)

Legen på legevakten sa man kunne få 3-5 dager sykemelding der, trengte man mer måtte man til fastlegen for å ordne resten. Hun sykemeldte meg fra resten av vaktene jeg skulle hatt i denne omgang.

Legen på legevakten sa man kunne få 3-5 dager sykemelding der, trengte man mer måtte man til fastlegen for å ordne resten. Hun sykemeldte meg fra resten av vaktene jeg skulle hatt i denne omgang.

Så bra det ordnet seg! :happy:
Håper du får slappet av litt.

Så bra det ordnet seg! :happy:
Håper du får slappet av litt.

Du verden så godt det var å være hjemme og sove i natt i stedet for å tyne seg gjennom natta på jobb. Verre for sambo, jeg er pottetett om natten og fikk tilnavnet "Snorkfrøken" da jeg våknet i dag ;)

Du verden så godt det var å være hjemme og sove i natt i stedet for å tyne seg gjennom natta på jobb. Verre for sambo, jeg er pottetett om natten og fikk tilnavnet "Snorkfrøken" da jeg våknet i dag ;)

Det er utrolig hvor mye en god natt kan gjøre:happy:
Litt snorking får han tåle:p

Back
Topp