Syk storebror og fødsel..

Aprilsnar2014

Glad i forumet
*MIA*
Har dere tenkt på hva dere skal gjøre om storesøsken blir syke når dere må på føden?

Sønnen min på seks har fått feber og ville bare sove. Utfordringen med han, er at han ofte får pusteproblemer og må inn på sykehus for oksygen tilførsel når han blir syk... Bestemor har lovet å stille opp hvis han skulle bli syk, men jeg er redd hun går kalde føtter.. Sønnen min sa han ville ha bestemor der om han ble syk(ikke avlaster eller noen andre).. Men jeg syns dette er super vanskelig, skal jeg dra på føden alene og pappa være hjemme om noe starter nå, eller skal vi be bestemor komme??

Må jo si at jeg har termin på tirsdag og at jeg i går trodde fødselen kom til å starte i natt.. Så det er litt aktuelt nå..

Sent from my iPhone using BV Forum

Her hadde mannen blitt hjemme, jeg klarer meg og vesla kommer først! :)

Her hadde nok sambo blitt hjemme, da det er viktigere at frøkna har en av oss hos seg hvis hun er syk, enn at han skal være med meg! (Nå er hun ytterst sjelden borte på overnatting osv da, så ville kanskje vært anderledes hvis hun var mer vant til det..)

Men sånn som nå har det gått endel omgangssyke i barnehagen, da har hun vært hjemme for å slippe å bli syk, å ikke minst for å slippe å smitte meg:p..

Jente født juli 2011 ~ termin med lillebror, i april 2014 :)

Her har vi også avtalt at mannen blir hjemme om det skulle skje! Jeg vet jeg er i gode hender. selvsagt skulle jeg helst hatt han der, men det får gå :-)

Tenker det kommer litt an på både barn, besteforeldre og evt forholdet de i mellom. Min mor er en slik bestemor som er både med friske og syke barn og barnebarna hennes har det like godt og er like trygge med henne som med foreldrene både som friske og syke. Mens det ville vært uaktuelt med feks farfaren til barna her i huset.

Også kommer det jo an på om det er ny sykdom eller noe barnet er vant til.

Her er det ikke noe alternativ da vi kun har tilgang til barnevakt fra ca. kl 17/19- 08/10 pga at familien jobber, så om jeg må på føden på dagen så må bare gubben slippe meg av også kjøre rett hjem med minstemann. Jeg klarer meg utmerket selv, er i en egen verden når jeg føder;)

Ut ifra min erfaring med barneavdelingen på sykehuset (noen år) så kan vel de i verste fall passe på gutten mens far hjelper deg på føden, i alle fall mot slutten? For så å gå ned/bort/opp til gutten deres igjen?

Om vi hadde spolt tilbake noen år så hadde jeg villet ha med meg mannen på føden, og om ikke bestemor eller andre vi hadde i nærheten kunne vært på barneposten sammen med gutten vår så ville jeg vært trygg på at de hadde tatt godt vare på han der - og jeg ville gått ut ifra at det hadde vært greit for barneavdelingen. Om du føler deg trygg på en slik løsning så ville jeg hørt med barneposten. Dere har kanskje en lege som følger dere opp på?

Ut ifra min erfaring med barneavdelingen på sykehuset (noen år) så kan vel de i verste fall passe på gutten mens far hjelper deg på føden, i alle fall mot slutten? For så å gå ned/bort/opp til gutten deres igjen?

Om vi hadde spolt tilbake noen år så hadde jeg villet ha med meg mannen på føden, og om ikke bestemor eller andre vi hadde i nærheten kunne vært på barneposten sammen med gutten vår så ville jeg vært trygg på at de hadde tatt godt vare på han der - og jeg ville gått ut ifra at det hadde vært greit for barneavdelingen. Om du føler deg trygg på en slik løsning så ville jeg hørt med barneposten. Dere har kanskje en lege som følger dere opp på?

Takk for godt råd. Mannen min ble veldig lei seg når jeg sa at jeg kunne dra alene, aller mest fordi han vil jo være der når hun kommer til verden ;) så tror det å kunne gå frem og tilbake og være tilstede mot slutten er en god ide om det blir aktuelt.

Foreløpig har sønnen vår god metning og vi har gitt mye medisiner, så kanskje vi slipper noen sykehustur. Krysser fingrene :)

Takk for godt råd. Mannen min ble veldig lei seg når jeg sa at jeg kunne dra alene, aller mest fordi han vil jo være der når hun kommer til verden ;) så tror det å kunne gå frem og tilbake og være tilstede mot slutten er en god ide om det blir aktuelt.

Foreløpig har sønnen vår god metning og vi har gitt mye medisiner, så kanskje vi slipper noen sykehustur. Krysser fingrene :)

Godt å høre at han er i god nok form foreløpig ;) Ikke noe gildt når man får utfordringer midt oppe i noe som skal være koselig.

Her har lillesøster fått vannkopper :P
Og sånn som jeg klarer å lese meg til på nettet så bør de minste ikke utsettes for smitte. Så om lillemann skulle velge å komme til termin - 1.april - så er det ikke sikkert at lillesøster (4,5 år) får hilse ordentlig på han med en gang :( og det er jo litt trist. Men vi har allerede snakket med henne om det. Sånn at skulle det skje, eller skulle storebror få vannkopper så er de litt forberedt på det.

Her kan storebror fint reise til sin mormor, selv med sykdom. Men hvis hun ikke er ledig akkurat da så må hans mor passe og da blir det muligens så sambo må reise litt frem og tilbake fra dem hvis han er syk (10min ca kjøretur).
Skulle han bli så syk at han skulle havne på sykehus (ikke noe som er normalt her) så er det et annet sykehus, og da hadde jeg nok prøvd å fått føde der og at sambo er hos storebror og evt annen nær familie kan avlaste så han kan komme til meg litt

Back
Topp