syk katt... hvordan vite om det er alvorlig?

nancy drew

Forumet er livet

Oppdaget at katten min er syk i kveld men greier ikke finne noe info på nettet som gir meg noe ide på hva det kan være. Merket det nå for litt siden. men har reagert på at han har nøse og lagt å sove endel de par siste dagene. men i kveld har han vært ekstremt kosete og da han flyttet seg i sofaen såg jeg han hadde laga et stort sleve merke og at sleve rant fra munn og nese. Virker også dehydrert og når jeg trykker på tannkjøttet henger merket igjen... hva mer kan jeg gjøre av egenundersøkelse?

er en kastrert hankatt som har fått vaksinene sine. aner ikke hvor gammel for er omplasserings katt men rundt 6-7år kanskje

noen som vet... skal selvsagt ta han til dyrlege, men virker ikke akutt for han både spiser og puster ok. (hva er normal puste frekvens hos en katt forresten)

140 bpm og 180 bmp ca.. om du klarer å telle dem ?

Serenity skrev:
140 bpm og 180 bmp ca.. om du klarer å telle dem ?

takk skal prøve og se...

det er hjerteslag. vanskelig å finne noe om pust. hunder har 15-30 ca.. men de er større.. en hest har 8-25 ish.. 

ville tro en katt lå litt over en hund ?

Katter som har infeksjoner i lunger, luftveiene, svelget, munn- hulen, tunge eller tenner - blir ofte nedstemte og sikler.  
Innvollsorm, forgiftning og fremmedlegemer kan også forårsake lignende symptomer, og alle disse tilfellene trenger rask behandling. 

høres det ut som om det kan stemme ?

eller dette 
Blodtrykksfall gir hvitt eller blekt tannkjøtt. Dette ses ved allergiske reaksjon som ormebitt og vepsestikk, men også ved andre tilfeller som skader i forbindelse med påkjørsel e.l. Katten kan virke i form, for plutselig å vise symptomer på sirkulasjonssvikt flere timer senere.

I tilfelle av blodtrykksfall, er dette en akutt situasjon som krever dyrlegehjelp. Det er viktig å få gitt væske, helst intravenøst, men ved blodtrykksfall kan det være svært vanskelig å finne en spenstig blodåre. Derfor legges ofte væske direkte under huden på dyret. Væske vil si sterilt fysologisk saltvann, NaCl.

Spørsmålet ang denne katten, er om tannkjøttfargen alltid har vært lys eller om den har blitt det i det siste. Om den har vært utsatt for et fall, dytt, spark, påkjørsel eller liknende.

Det er anbefalt å gjøre seg kjent med tannkjøttfargen til kjæledyret, for mange dyr kan ha både mørkere og lysere farge enn det som er mest vanlig.

tusen takk for svarene... vi skal innom en dyrlege i dag så får vi se hva de sier. Syns det er utrolig vanskelig å bedømme sykdom hos dyr...

Lykke til hos dyrlegen da.

Det er ganske sjelden at katter blir syke, og når de først blir syke, er det ofte noe de trenger hjelp med. Så det er veldig bra du får sjekket det:)

En katt skal tas til dyrlege med en gang den viser tegn til sykdom.... for å vise det er det SISTE en katt dør. Mange som kan si " jammen den spiser"... jepp, en katt spiser frem til den faller om å dør. En katt sees det sjeldent noen ting på.

Lykke til hos veterinær.

Syns det høres ut som om katten din trenger hjelp av en dyrelege. Er tydelig at noe er gale. Og hvis du mener at den er dehydrert, vil nå jeg si at det er akutt. 

Flott at du tar en tur til vetrinær. Håper det er noe som er lett å behandle eller går over av seg selv. Oppdater når du har vært der da. Lykke til!

Back
Topp