syk hund OPPDATERING

hansine_

Glad i forumet
veit ikje om nån husk men har skreve tiliare om at bikkja min va syk..
han e koll svart t vanli men e bidd full a kvite hår, de har nu funne ut ka d e. d heite leucotrichia, som betyr at pigmentan i pelsn mi borte, dettan e permanent i vill bære bi værre.. [:@][:@][:@]
hadde jo tænkt å bruk han avel å utstilling jo, d går jo ikje nu!!![:@][:'(]

nån som veit om æ har krav på fra oppdretter nu som æ ikje kan bruk han t som va meininga?

please help me[8|]

hva slags type hund er det? har du skrevet kontrakt så har du krav på pengene tilbake.. men jeg ville beholdt hunden allike vel jeg da.. og heller fått avslag i prisen.. stakars lille kan jo ikke noe for at den er syk[:(]

Hvis du har kjøpt hunden med nkk kontrakt så kan du lese reglene på baksiden av den, ellers så gjelder jo kjøpsloven hvis du har kjøpt med kontrakt fra seriøs oppdretter
Og da har du krav på penger tilbake jo

Hunden vår (hjemme hos mamma og pappa) har kreft og har bare dager igjen...[:(][:(] Må se henne an fra dag til dag, skulle ønske det bare var noe galt med pigmentet i pelsen..
Skjønner problemet, og tror dere har krav på erstatning, evt. hjelp til behandling.

å ikje misførstå! ville ikje bytta bort bikkja mi før nåka!![:D] e seff gla i han førde om han har en "feil"!![:D]

va bære at æ leita spesielt ætte kvalpa av farn hannes før æ tankte æ skulle ha han i avel + at æ betalte 11000 kr før å vær sekker på å få en hund som passa t d.. hadde løst på en av sønnan hannes åsså.. [:D]

tænkte bære på om d va no å få igjæn av kjøpe summen..

d e en vældi seriøs oppdretter, å hund e registrers i nkk å norsk puddel klubb..
mora å farn t Dizel (hund min) e bægge kjente hunda i utstillings miljøe i norge..

ORIGINAL: hansine_

ORIGINAL: mammantilbebisensin

hvis du går inn her å leser om kjøpeavtale ved kjøp å salg av hund så kan du se hva som gjelder og hva du har krav på[:)]

Håper det kan være til hjelp

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/view/list_.html?ARTICLE_ID=1086684462767

tusen takk [:D]
står jo dær at æ kan ha krav på litt a kjøpe summen da..
trur æ ska ring ho i mårra å hør m ho..

Bare hyggelig[:D]
ja det gjør det, så jeg ville nok ringt å snakket med oppdretter [;)]
Og uansett så er det jo fint hun får vite hva som har skjedd med hunden deres
Lykke til [:)]

ORIGINAL: chantonet

jeg er oppdretter selv og kan med en gang si at du ikke får noe igjen
en oppdretter kan ikke garantere at hunden blir syk en eller annen gang, for de fleste hunderblir faktisk det.

les loven for kjøp og salg av hund[;)]

åe !
der står jo at selger ikke kan garantere for at hunden senere kan utvikle lidelser og at du kun kan kreve tilbake kjøpesummen dersom det er påvist at hunden var syk når du fikk den, noe som virker tvilsom ( men nå er ikke jeg veterinær...[:-])

blir så irritert når folk tror de kjøper en hund så skal den vere frisk for alltid, og hvis ikke så skal de han penger igjen. det er ikke slik det fungerer

Det står mye mere enn det der hvis du leser ordentlig igjennom, om at kjøpsloven gjelder generelt og hun kan ha krav på å for eksempel heve kjøpet..

Dessuten så handler det jo om hvor seriøs man ØNSKER å være som oppdretter og ettersom det er svært seriøse oppdrettere hun har kjøpt hunden av, kan jeg umulig tro at de vil stille seg på bakbena hvis hun ringer og forklarer hva som har skjedd med hunden.

Og dette høres jo ut som en genetisk feil..

Jeg kjenner MANGE seriøse oppdrettere og har aldrig hørt snakk om at noen hadde vært vanskelige i en sak som denne....det handler om å være SERIØS.
Man vil jo ha et godt rykte som hunde oppdretter[:)]

ORIGINAL: mammantilbebisensin

åe !
der står jo at selger ikke kan garantere for at hunden senere kan utvikle lidelser og at du kun kan kreve tilbake kjøpesummen dersom det er påvist at hunden var syk når du fikk den, noe som virker tvilsom ( men nå er ikke jeg veterinær...[:-])

blir så irritert når folk tror de kjøper en hund så skal den vere frisk for alltid, og hvis ikke så skal de han penger igjen. det er ikke slik det fungerer

Det står mye mere enn det der hvis du leser ordentlig igjennom, om at kjøpsloven gjelder generelt og hun kan ha krav på å for eksempel heve kjøpet..

Dessuten så handler det jo om hvor seriøs man ØNSKER å være som oppdretter og ettersom det er svært seriøse oppdrettere hun har kjøpt hunden av, kan jeg umulig tro at de vil stille seg på bakbena hvis hun ringer og forklarer hva som har skjedd med hunden.

Og dette høres jo ut som en genetisk feil..

Jeg kjenner MANGE seriøse oppdrettere og har aldrig hørt snakk om at noen hadde vært vanskelige i en sak som denne....det handler om å være SERIØS.
Man vil jo ha et godt rykte som hunde oppdretter[:)]

kjenner også mangen oppdrettere og hver og en av de kan refere til flere slike saker som prøver å få igjen penger for litt av hvert ( noen har jo selvfølgelig krav på det) men det er ikke noe man hører så mye om for oppdretternne vil jo vise seg fra sin beste side.

det var en lignende sak på tv2 hjelper degfor en tid tilbake, og kjøperne av hunden tapte saken.......og der var jeg faktisk enig med oppdretter

Ja[:)] men som  du sier selv så har noen krav på det og det kommer jo selvfølgelig på hvilken type sykdom det er...
Men man skal ikke blankt avfeie at en valpekjøper har rettigheter.
Det er mange faktorer som spiller inn, og dersom hunden er kjøpt som utstillingshund for eksempel, vil den jo nå bli ubrukelig som det.

[;)]det er sant som du sier, men det er jo en sjanse å ta det å kjøpe hund, en oppdretter kan ikke garantere for alle typer sykdommer, men det er sant som du sier at de som kjøperene skal få avslag burde de få avslag.
det er nok av de oppdretterne som bare tenker penger penger... [:-]
( og de burde få seg et spark bak)

enig[:)]

Ang å kreve penger tilbake av oppdretter så kan du nok ikke det, men det er mulig du kan få noe igjen fra forsikringsselskapet om han er forsikret der. Mamma fikk på en av sine hunder fordi den ikke lengre kan brukes i avl, og da forsikringen ble tegnet var det "hovedformålet".

Men du vet jo ikke om sykdommen er arvelig eller noe som "dukker opp" tilfeldig. Hunden min har hatt TO sykdommer som ikke har noe som helst med arv å gjøre, bare tilfeldigheter. Kjipt ja, men ikke noe å gjøre med det.

Back
Topp