Syk baby?

TLC2016

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Vi har omgangssyken i hus og i tillegg har babyen litt hoste og tett nese. Vi har vært veldig slappe, hele gjengen og tilbrakt dagen i seng/sofa.

Men babyen har vært så rolig. Helsesøster anbefalte meg å amme hver tredje time på dagtid, men jeg tror det kan ha gått mer tid mellom amming i dag. Og babyen har ikke drukket så mye da, heller. Han bare sover hele tiden og jeg kjenner jeg er litt bekymret.

Men han virker jo ikke så syk heller, bare sover mye. En baby på 1 mnd sover jo mye uansett. Jeg lurer på om jeg skal ta ham med til fastlegen i morgen, men mannen mener jeg er hysterisk.

Hmm. Det er vanskelig ja. Synes du skal ringe fastlegen om du er litt bekymret. Kanskje det bare holder å ha snakket litt med legekontoret for bekymringens del. Evt ringe legevakten nå for å høre om det er noe du bør være på vakt etter :)

Hva skjer hvis du prøver å legge han til oftere? Sover han bare, eller klarer du å vekke han? Jeg ville nok valgt å legge hyppigere enn hver tredje time hvis han er forkjøla og i tillegg spiser lite.. de kan jo fort få sånne dager hvor de sover mye, men hvis det varer gjennom natten, og i morgen også så er det jo sikkert lurt å få sjekket CRP! Har han feber forresten?

Hmm. Det er vanskelig ja. Synes du skal ringe fastlegen om du er litt bekymret. Kanskje det bare holder å ha snakket litt med legekontoret for bekymringens del. Evt ringe legevakten nå for å høre om det er noe du bør være på vakt etter :)

Ja.. det er vanskelig. Mulig jeg tar en telefon i morgen for å rådføre meg. Takk for svar!

Hva skjer hvis du prøver å legge han til oftere? Sover han bare, eller klarer du å vekke han? Jeg ville nok valgt å legge hyppigere enn hver tredje time hvis han er forkjøla og i tillegg spiser lite.. de kan jo fort få sånne dager hvor de sover mye, men hvis det varer gjennom natten, og i morgen også så er det jo sikkert lurt å få sjekket CRP! Har han feber forresten?

Jeg har bare prøvd en gang. Da fikk han i seg bittelitt, så sovnet han.
Ingen feber, nei. :) (bare meg).
Ja, jeg ser det litt an over natten og morgendagen. Det har vært ganske deilig at han har krevd så lite når vi har vært så slappe i dag.

Om du er bekymret så ringer du. RS-viruset er hissigere i år enn det har vært og, og det er absolutt ikke ønskelig å få.
Lillegutt her hadde bare bittelitt tett nese og litt hoste.
Bedre med en sjekk for mye enn en for lite :)

Om du er bekymret så ringer du. RS-viruset er hissigere i år enn det har vært og, og det er absolutt ikke ønskelig å få.
Lillegutt her hadde bare bittelitt tett nese og litt hoste.
Bedre med en sjekk for mye enn en for lite :)

Absolutt! Nå er det litt sent, men jeg tar nok en telefon i morgen. Hvis det er RS-viruset vil jeg vite om det slik at jeg kan følge litt ekstra med og vet hva jeg skal være obs på. Hvordan går det med din nå? Skikkelig skummelt det det altså!

Absolutt! Nå er det litt sent, men jeg tar nok en telefon i morgen. Hvis det er RS-viruset vil jeg vite om det slik at jeg kan følge litt ekstra med og vet hva jeg skal være obs på. Hvordan går det med din nå? Skikkelig skummelt det det altså!
Her er situasjonen stabil, men alvorlig. Skummel med alt slimet som blir produsert, men det har vært litt mindre i dag heldigvis.

Håper ikke det er RS hos dere, men greit å være obs på viruset på denne årstiden :)

Sniker fra september.
Snuppa mi ble smittet av storesøster når hun hadde influensa i slutten av november.

På torsdagen begynte hun å hoste smått og gulpe ekstra, så jeg følte det var noe galt. Etter et besøk på daglegevakta og legevakta på kvelden, fikk vi time til sykehuset lørdag morgen. Da ble vi lagt inn.

Hun var litt bedre igjen, så vi kunne dra hjem, 2 dager senere var hun i enda verre form og sykehuset ringte med prøvesvar med påvist RS. Så vi ble lagt inn igjen. Var innlagt i totalt 5 dager.

De første dagene var det ikke lett å se at hun faktisk var veldig dårlig, det svingte veldig gjennom dagen. Så på sykehuset ville de nesten ikke sende oss hjem den siste dagen heller, men hun hadde det så fælt på sykehuset, bare hylgråt av sykepleierne og legene. Så vi fortsatte med innhalasjon og saltvann hjemme.

Her er situasjonen stabil, men alvorlig. Skummel med alt slimet som blir produsert, men det har vært litt mindre i dag heldigvis.

Håper ikke det er RS hos dere, men greit å være obs på viruset på denne årstiden :)

Så bra det går litt bedre. Godt dere er i trygge hender. Fortsatt god bedring til den lille!

Sniker fra september.
Snuppa mi ble smittet av storesøster når hun hadde influensa i slutten av november.

På torsdagen begynte hun å hoste smått og gulpe ekstra, så jeg følte det var noe galt. Etter et besøk på daglegevakta og legevakta på kvelden, fikk vi time til sykehuset lørdag morgen. Da ble vi lagt inn.

Hun var litt bedre igjen, så vi kunne dra hjem, 2 dager senere var hun i enda verre form og sykehuset ringte med prøvesvar med påvist RS. Så vi ble lagt inn igjen. Var innlagt i totalt 5 dager.

De første dagene var det ikke lett å se at hun faktisk var veldig dårlig, det svingte veldig gjennom dagen. Så på sykehuset ville de nesten ikke sende oss hjem den siste dagen heller, men hun hadde det så fælt på sykehuset, bare hylgråt av sykepleierne og legene. Så vi fortsatte med innhalasjon og saltvann hjemme.

Oi, det hørtes skummelt ut! Så godt at du hadde lav terskel for å ta henne med til lege. Var det morsinstinkt/magefølelsen din som sa at noe var galt selv om det tilsynelatende "bare" var litt hoste og gulp? Hadde hun feber?

For det har nemlig vært helt likt her, men akkurat i dag har jeg ikke noen dårlig magefølelse. Men jeg er fortsatt usikker...

Hvordan har det gått i dag?

Jeg føler det har gått bedre i dag. Jeg har begynt å logge når jeg ammer ham, så jeg har litt bedre oversikt. Nytter ikke å stole på hukommelsen når man er i ammetåke. :P
Nå ammer jeg for fjerde gang siden kl 15, så jeg tror han har fått i seg litt mer i dag i alle fall. :)

Men han har fremdeles hoste og er litt tett i nesen, så føler meg ikke helt rolig enda.

Det var egentlig kun pga at hun er så liten og storesøsteren var aldri syk som baby. Så tenkte at en lege burde se på hu. På daglegevakta sa han at det bare var en lett forkjølelse, men om hun får feber må man til legen fort som fy. På kvelden tok jeg temp selv om jeg ikke synes hun var spesielt varm. På storesøster vet jeg alltid når feberen kommer.
Men hun hadde da 38 I feber og vi dro til legevakta.

Om du er usikker så er det bedre å sjekke det! Både så du slipper å være urolig og at dere får legehjelp om det trengs.

Jeg trodde det ikke var noe mer enn en lett forkjølelse I starten, men var veldig usikker.

Uansett så gikk alt bra hvertfall [emoji4]

Jeg vil legge til at når vi var på daglegevakten så fikk hun frisk luft og slimet løsnet endel, når vi kom hjem igjen og hun skulle sove var hun ganske tett igjen. Syntes det var ekkelt å la henne sove på et annet rom enn det jeg var i, så var vel da morsinstinktet kom inn og magefølelsen sa at hun må følges med på.

Men som legene sa, det at en mor er bekymret feks, sier litt for de også, de tar det på alvor sa de, spesielt når de er så små :happy:

Det var egentlig kun pga at hun er så liten og storesøsteren var aldri syk som baby. Så tenkte at en lege burde se på hu. På daglegevakta sa han at det bare var en lett forkjølelse, men om hun får feber må man til legen fort som fy. På kvelden tok jeg temp selv om jeg ikke synes hun var spesielt varm. På storesøster vet jeg alltid når feberen kommer.
Men hun hadde da 38 I feber og vi dro til legevakta.

Om du er usikker så er det bedre å sjekke det! Både så du slipper å være urolig og at dere får legehjelp om det trengs.

Jeg trodde det ikke var noe mer enn en lett forkjølelse I starten, men var veldig usikker.

Uansett så gikk alt bra hvertfall [emoji4]

Oi! Det var litt skremmende å lese, men viktig å være klar over.

Godt det gikk bra med henne. Takk for at du tok deg tid til å svare!

Brått endret situasjonen seg. Babyen har sovet siden kl 19. Jeg ammet ham såvidt da, men ikke mer enn noen dråper før han sovnet. Så har han sovet hele kvelden. Så våknet han såvidt når han fikk ny bleie rundt midnatt og jeg la ham til brystet. Men han ville ikke ha og sovnet igjen med en gang. Jeg synes 5 timer er lenge nok og prøvde å vekke ham, men følte ikke jeg fikk kontakt. Han var bare helt slapp i armene mine og øynene rullet. Mannen ringte legevakten, men framstilte meg som hysterisk og ordla seg som om ingenting var galt. Mens vi hadde legevakten på linja virket det som om babyen sluttet å puste et lite sekund og etterpå kastet han opp. Det var ikke gulp (og denne pleier ikke å gulpe uansett), men skikkelig oppkast og det kom ut mye mer enn han hadde drukket. Men siden mannen var så avslappet, ble jeg ikke tatt på alvor hos legevakten heller. De spurte om det var første ungen, men det er jo nr.4 og derfor jeg vet at dette ikke er normalt! Jeg mer enn bekymret nå, skikkelig redd.

Mannen vil ikke at jeg skal dra alene inn til legevakten midt på natten, men vil ikke bli med heller, så da skal jeg holde meg våken i natt og følger med på babyen min. I morgen drar vi til legen!

Last edited:
Og jeg er så glad jeg valgte å holde meg våken i natt for å følge med på ham. Det var det riktige valget. Han har nemlig brekt seg flere ganger og satt oppkastet i halsen virket det som. Utrolig skummelt. Måtte timene i natt gå fort og morgendagen komme raskt!

Og jeg er så glad jeg valgte å holde meg våken i natt for å følge med på ham. Det var det riktige valget. Han har nemlig brekt seg flere ganger og satt oppkastet i halsen virket det som. Utrolig skummelt. Måtte timene i natt gå fort og morgendagen komme raskt!
Kom dere til legen så snart dere kan. Høres ut som lille trenger en sjekk ihvertfall!
Håper ìkke det er noe alvorlig og at han kommer seg raskt♡

Huff, hadde nok blitt litt muggen på mannen jeg da :/
Bra du følger magefølelsen og at du får hastetime his legen!

Kom dere til legen så snart dere kan. Høres ut som lille trenger en sjekk ihvertfall!
Håper ìkke det er noe alvorlig og at han kommer seg raskt♡

Huff, hadde nok blitt litt muggen på mannen jeg da :/
Bra du følger magefølelsen og at du får hastetime his legen!

Legen ville at han skulle sjekkes på sykehuset siden han er så liten, så nå er vi på Ullevål. Foreløpig ser alt fint ut, men vi må vente til svarene på blodprøvene er klare.

Baby er fortsatt veldig slapp og sover hele tiden. Han drikker lite, men ikke ingenting når jeg prøver å amme ham. Selv tror jeg at han har fått omgangssyken, han også.

Legen ville at han skulle sjekkes på sykehuset siden han er så liten, så nå er vi på Ullevål. Foreløpig ser alt fint ut, men vi må vente til svarene på blodprøvene er klare.

Baby er fortsatt veldig slapp og sover hele tiden. Han drikker lite, men ikke ingenting når jeg prøver å amme ham. Selv tror jeg at han har fått omgangssyken, han også.
Bra han blir sjekket da ♡
Håper dere får fine svar på prøvene.
God bedring♡

Back
Topp