Sydentur og Mat

SS92

Flørter med forumet
Stjerneskuddene 2024
Hei! Reiser til syden om noen uker og stusset derfor i hvordan dere har håndtert dette med mat og drikke? Jo mer jeg leser jo mindre har jeg lyst til å reise. Dette virker bare veldig stress. Tørr ikke tenke på hvordan magen reagerer dersom det blir 2 uker med pizza og pasta:eek: Råd tas imot med takk!:anyone

Hei! Jeg er i Tyrkia nå, og til en annen gang så hadde jeg nok blitt hjemme( er førstegangs, så er bekymret på absolutt alt). Men tror det har gått fint, drikk masse vann, be alltid om gjennomstekt kjøtt, unngått å spise servert salat på restaurant, skrell alt av frukt, ikke kjøp juicer/smoothie som har stått i varmen. For min del har jeg ikke vært noe i sola når det er på sitt sterkeste, bader mye og holder meg under parasoll. Hatt med solkrem 50, men ser at det likevel har dukket opp litt pigmentflekker på halsen. Men igjen nå er man jo her så prøve og nyte det så langt det går :) Håper du får kose deg selv om det er mye å tenke på, og som jeg selv har blitt fortalt så går det jo gravide kvinner i andre land enn Norge også:happy:

Hei!

Jeg skjønner hva du føler, jeg har snakket med min fastlege om dette og hun anbefalte meg å ikke bestille rene salatretter og passe på at man spiste på ganske «bra» steder. Jeg hold meg unn salatblader fordi salat vokser på bakken, ellers spiste jeg tomat ☺️ Godtok isbiter (tenker det er ekstremt liten sjans for å bli dårlig pga det - jeg har aldri noensinne blitt syk på ferie av isbiter). De med «hull» er oftest industrielt fremstilt så man kan se litt an på det også.

Ellers spiste jeg oppskjært frukt fra hotellrestauranten, vasket annen frukt med skall godt og koste meg! Kjøtt må være gjennomstekt, men det er man jo vant til :)

Man kan sikkert spise paprika og agurk også egentlig, de jeg har snakket med har sett an hygienisk standard der de er.

Ellers spiste jeg tzatziki, is-kuler, drikker med isbiter som vanlig ☺️ Det er jo gravide kvinner i «syden-landene» også, så tenker man ikke skal bli helt hysterisk heller. Men man må føle på det selv

Jeg skal til Spania i morgen og er også nervøs for dette. Kan jeg spise aioli? Det er vel laget av rått egg? Blir pasta hele uka sikkert, sukk

Vi var i syden i juni. Jeg spiste pasta, pizza, mange forskjellige kjøttgryter, burritos++. Jeg spiste også en god del salat, men kun på hotellet, da det var rimelig god standard på frukt og salat.
Drikk mye, senk skuldrene og nyt reisen!

Vi var i syden i juni og jeg spiste det jeg følte for. Som ikke var stort. Tror ikke jeg spiste et eneste måltid med kjøtt når jeg tenker meg om, men det var fordi jeg ikke orket:laughing002 Vi besøkte svigerfamilien min og begge svigerinnene mine har nylig vært gravide, så at de ikke reagerte på noe jeg faktisk følte for å spise, gjorde at jeg roet ned. Spiste mye frukt og salater. Har vært der mange ganger før og følte meg trygg på at ting blir vasket godt, men styrte unna feks caesar dressing. Kjøpte mye frukt på supermarkedene som jeg vasket godt på hotellet. Passet mer på å få i meg nok drikke. Unnet meg mer brus enn normalt for å få i meg væske, og noe kalorier. Annet enn det holdt jeg meg mye i skyggen:)

Det man ofte er mest "bekymret" for med reising i middelhavsområdet er økt forekomst av toxoplasmose. Førstegansinfeksjon av toxoplasmose kan være farlig for gravide. Jeg testet meg i starten v begge svangerskap for om jeg noen gang har vært utsatt for det, og det har jeg ikke. Jeg har reist i middelhvsområdet hvert år omtrent fra jeg var baby, jeg er i tillegg oppvokst med MASSE katter (som også gir økt risiko) og jeg har spist MASSE rødt kjørt som ikke har vært gjennomstekt. Jeg har altså levd livet på kanten og aldri vært borti toxoplasmose. Det sier litt om at sjansene heldigvis er veldig små! Så dersom man faktisk tar forhåndsregler, som å ikke spise kjøtt som ikke er gjennomstekt, samt unngå uvasket/ustekt frukt og grønt så har man gode sjanser til å unngå toxoplasmose. Kos deg masse på ferie og ikke bekymre deg for mye :happy:

Jeg testet meg for toxoplasmose i 2015 når jeg gikk gravid med sønnen min, jeg har vært smittet av det før og har antistoffer. Ble testet for det nå også og samme resultat, tror det er vanlig å bli testet for det nå? Jeg ba ikke om det siden jeg visste jeg har antistoffer. Skal selv til Kroatia i uke 33 og kommer til å ta med eget pålegg (leilighet som vi bor i har kjøleskap). Ellers er det veldig viktig å drikke nok vann, også kommer jeg sikkert til å kun spise fries og pizza kjenner jeg meg selv rett :hilarious: Potetgull bruker jeg også å spise mye av på ferie i syden. Bruker ikke ha så mye matlyst når det blir så varmt. Var forresten i Rhodos når jeg gikk med sønnen min, da sporte jeg på alle plassene om ting var vasket og sa jeg var gravid osv. Fikk tips om mat og sånn den gangen.:happy:

Jeg testet meg for toxoplasmose i 2015 når jeg gikk gravid med sønnen min, jeg har vært smittet av det før og har antistoffer. Ble testet for det nå også og samme resultat, tror det er vanlig å bli testet for det nå? Jeg ba ikke om det siden jeg visste jeg har antistoffer. Skal selv til Kroatia i uke 33 og kommer til å ta med eget pålegg (leilighet som vi bor i har kjøleskap). Ellers er det veldig viktig å drikke nok vann, også kommer jeg sikkert til å kun spise fries og pizza kjenner jeg meg selv rett :hilarious: Potetgull bruker jeg også å spise mye av på ferie i syden. Bruker ikke ha så mye matlyst når det blir så varmt. Var forresten i Rhodos når jeg gikk med sønnen min, da sporte jeg på alle plassene om ting var vasket og sa jeg var gravid osv. Fikk tips om mat og sånn den gangen.:happy:
Dersom du har vært smittet før så kan du jo slappe av i og med at det er førstegangsinfeksjon i svangerskapet som er farlig :happy: så da er du trygg med tanke på toxoplasmose ihvertfall :cool:

Dersom du har vært smittet før så kan du jo slappe av i og med at det er førstegangsinfeksjon i svangerskapet som er farlig :happy: så da er du trygg med tanke på toxoplasmose ihvertfall :cool:
Ja vet, det er greit å vite, men så er det listeria da. Den får man ikke antistoffer mot :smiley-ashamed004

Ja vet, det er greit å vite, men så er det listeria da. Den får man ikke antistoffer mot :smiley-ashamed004
Nei, men da er det jo mest å være obs på mat som har vært åpnet en stund og buffé osv. Varm mat er jo ikke noe problem :happy:

Nei, men da er det jo mest å være obs på mat som har vært åpnet en stund og buffé osv. Varm mat er jo ikke noe problem :happy:
Det er litt herlig da! Men kjenner meg selv så godt at det kommer til å gå i potetgull, pizza og fries :hilarious:

Noen som vet om det er vanlig å teste for det nå og hvis ja, hvilken blodprøve det er?

Vi er heldige som har tilgang til leilighet, deler av turen, så vi har tilgang til kjøkken og kan styre oss litt som det passer. Belager oss på å stikke på consumen og kjøpe inn litt pålegg og bakevarer så blir det trolig en del mat i leiligheten når vi er på tur, så får det heller bli pizza og pasta om kvelden med flaskevann :D hahaha, forhåpentligvis så gååår det bra.

Noen som vet om det er vanlig å teste for det nå og hvis ja, hvilken blodprøve det er?

Vi er heldige som har tilgang til leilighet, deler av turen, så vi har tilgang til kjøkken og kan styre oss litt som det passer. Belager oss på å stikke på consumen og kjøpe inn litt pålegg og bakevarer så blir det trolig en del mat i leiligheten når vi er på tur, så får det heller bli pizza og pasta om kvelden med flaskevann :D hahaha, forhåpentligvis så gååår det bra.
JM skreiv rekvisisjon om blodprøve for meg. Legen sa også at jeg måtte komme inn å ta blodprøve mellom uke 12-16 eller noe sånt, da var flere sykdommer med. Du kan jo høre med din jm? :happy: Samme som her, pizza og pasta å sånn om kvelden, har med pålegg fra Norge:smiley-ashamed004

Ja, det er vanlig, den heter toxoplasmose antistoff og blir tatt sammen med de andre svangerskapsprøvene.

Back
Topp