Sydentur og graviditet

lille persille

Blir kjent med forumet
Lurer på dette med og dra til syden når man er gravid. kan man det ? er jo ikke langt på vei. noen andre med sydenplaner????? Tenker på om det kan være skadelig for barnet på noen vis?

Spurte legen min sist jeg var hos han. Sa at vi vurderte å begynne å prøve, men allerede hadde bestilt Mexico tur. Han sa at det ikke var noen som helst grunn til å vente med prøvingen og at flytur ikke var skadelig. Men at jeg skulle huske på å bevege meg mye i flyet. Han sa også at man måtte være litt forsiktig med hva man spiste og drakk og for mye varme, men ellers går det fint.

Så det går nok bra skal du se! [:)]

Lurer på det med for mye varme om det er skadelig for barnet eller om det er for min egen del at man tåler mindre når man er gravid? hadde vært skikkelig godt med ferie ja.noen som har erfaringer med tyrkia? er det rent og pent der og ordentlig mat?. hørte engang at det ikke var så renslig der men det er kanskje bare tull? det er jo hvertfall billig.

Vi var på Tenerife 6 uker før jeg fødte. Gikk fint det, men var litt slitsomt pga bekkenløsningen.
Jeg har vært i Tyrkia før og dit ville jeg ikke dratt som gravid.. Ikke dit, Tunisia eller Egypt. Har vært alle tre stedene og det er veldig mye dårligere hygiene der enn på kanariøyene. Du blir nesten garantert magesyk..

Hadde heller holdt meg til en av kanariøyene da...

Du må passe på hva du putter i munnen iallefall og drikke masse vann. Ikke opphold deg så lenge i solen for det er lett for gravide å bli overopphetet..

Jeg reiser til Tyrkia i uke 25, snakket med legen min om det, og hun sa at så lenge man bodde på et hotell med bra standard, og sørget for å spise på steder med god hygiene så var Tyrkia helt greitt. Man må såklart følge vanlige tips med god håndhygiene, godt stekt kjøtt, skrelling av frukt og forsiktighet/unngå salater du ikke er helt sikker på er grundig vasket. Når det gjelder vann, skal du kjøpe det på flaske, og unngå is som ikke er pakket inn(softis, kuleiser ol). Saftis kan trygt anbefales[:D]. I tillegg har hele familen tatt vaksine mot turist-diare. Den heter Dukoral, koster 160 kroner pr dose(du må ha 2 doser ved første gangs vaksinering), og kan brukes av gravide.

Jeg har vært både i Tyrkia og Egypt før, og har ikke tatt skrekken. Vi skal bo på Star tours Blue Village anlegg i Pascha Bay, og disse anleggene holder høy standard både når det gjelder anlegget og resturanten. De skiter helst ikke i egne reir på disse hotellene, og er grundige med hygienen for å unngå at hotellets egne gjester blir syke.  

Dersom du er litt usikker anbefaler jeg kanskje heller Mallorca eller Kreta. Det er nok litt mindre risiko for mageinfeksjon der, men man bør utvise samme forholdsregler på disse stedene også. Lykke til.   

er det sant at beibien får for lite surstoff når man flyr?

Jeg skal til Mallorca om en uke og er da i uke 24. 

Legen ba meg være forsiktig med salat (blir dårlig vasket om det blir vasket i det hele tatt) og kjøtt.  Dett pga toxoplasmose.

Det er ikke farlig å dra til syden når man er gravid. Men man skal tenke på hva man spiser. Pga toxoplasmose. Pass på at salat er godt vasket og at kjøttet er gjennomstekt. I tillegg kan det være greit å holde seg unna oster.

Flyturer etter de første 12 ukene er ikke noe problem. Hvis det er en lang tur bør man bevege seg en del pga økt fare for blodpropp. Ellers er det sånn at en del flyselskaper vil ha legerklæring på at alt er bra når det næremer seg slutten, og en del vil ikke ha med gravide som har mindre enn 6 uker igjen. Dette fordi de ikke er kavlifiserte til fødsler ombord(naturligvis).

Varmen er ikke falrig for barnet, men det er mange gravide som blir mer ømfindtlige for varme. Derfor er det viktig å kjenne på hvordan man takler varme i graviditeten!

Ønsker deg god tur hvis du skal reise jeg!

Klem, M

Hei du skriver at flyturer etter de 12 første ukene ikke er farlig, men jeg er ikke i uke 12 enda da... så noe her  også om for lite surstoff til babyen når man flyr stemmer det da, å toksoplasmose i kjøtt, hjelp. trur ikke  jeg  tør dette med syden i år da... greit å holde seg unna salater å sånnt, men kjøtt må man jo nesten spise? hva skal man ellers spise? ikke kylling heller i disse influensa tider... arg. hoff. ble komplisert dette her....

Jeg skal til Egypt 14 mai, og da er jeg 6+4 uker på vei.
Skal til legen 9 mai så da får jeg prate med han om det...
Håper jeg kan dra

Vi skal til spania 8 august og da er  jeg rundt 4 mnd på vei skal ta en prat med legen om det men regner med at det skulle gå greit.....

Vi fant ut at vi dropper syden i år. kan være jeg er overhysterisk jeg da, men syns det ble mye som var farlig... du er det ikke veldig uro i egypt for tiden???? ikke for å være gledes dreper men.....[8|]

Jeg har vært i Tyrkia en gang - og aldri mer. Ville aldri reist dit som gravid!

ORIGINAL: fruluna

Vi var på Tenerife 6 uker før jeg fødte. Gikk fint det, men var litt slitsomt pga bekkenløsningen.
Jeg har vært i Tyrkia før og dit ville jeg ikke dratt som gravid.. Ikke dit, Tunisia eller Egypt. Har vært alle tre stedene og det er veldig mye dårligere hygiene der enn på kanariøyene. Du blir nesten garantert magesyk..

Hadde heller holdt meg til en av kanariøyene da...

Du må passe på hva du putter i munnen iallefall og drikke masse vann. Ikke opphold deg så lenge i solen for det er lett for gravide å bli overopphetet..

Vi skal til Tyrkia i mot slutten av juni, har kjøpt leilighet der. Vi har ingen dårlige erfaringer med noe som helst der, har ikke vært på hotellene men restaurantene og ellers ser veldig bra og hygienisk ut 

Bare ta hensyn til at du er gravid i varmen så går alt bra ;) God tur [;)]

Jeg drar til tyrkia om 10 dager... Har vært der en gang før og da ble jeg ikke syk...
Bare man er obs på hva man spiser så tenker jeg det går bra![:D]

Vi ska t Rhodos på august i 14 daga å da e æ 21 uka på vei om alt går bra fram t da.. så læng formen e bra, så ska æ unn mæ den tur'n ja.. bli kansje siste tur alein på ei stund..må nytes den! [;)]

Hei.

Jeg var akkurat i Hellas på Kreta( er i uke 30) , spiste både fetaost og gresk salat. Ungikk isbiter i brusen og brukte mitt eget vann i de gode Kaffe frappene. Gikk helt fint. Lå under parasollen når det var på det varmeste, det gjorde godt for kropp og sjel. Så kom dere på ferie og nyt siste tiden som barnløs på ferie!

KLÆM[;)]

jeg reiser til london nå om 12 dager, og er i uke 24 nå...og er jo inne i uke 26 da j er der!!! jeg har snakket m legen min om det, og det er ingen fare det sier hun!! å fly er ikke noe problem, og ikke noe farlig!! så det er nok bare å reise på tur å kose seg[:)][:)]

Hvordan gjorde du når du bestillte frappe, siden du brukte eget vann?
Frappe er jo så godt!

Ser at du spiste gresk salat m/feta. Har vært litt usikker på om jeg kan spise det når jeg skal til hellas. Det er jo det jeg vanligvis spiser mest av når jeg er der.

Jeg laget meg isbiter på rommet og tok dem sammen med vann på flaske, til han som stod i baren ved bassenget på hotellet. Det var vell vært alt bryet. For frappe er så godt!

Så på salaten at den så frisk ut. På agurken hadde de skåret av skallet. Feta osten spurte jeg hvor kom fra, og er det en ordentlig forhandler er den pastorisert. Hvis ikke er den bare holdbar et par dager. Som den juice de selger her hjemme fra Sverige Bremhult eller hva den heter. Den er ikke pastorisert. Mye av feta osten de har i Hellas er faktisk fra Danmark og for å klare trasporten må den være pastorisert!

Lykke til.
E

Back
Topp